Is er iets met mij??

• Nienke

Hallo allemaal,

Beetje vreemd om dit zo op een ‘prikbord’ te zetten, maar wie kan het helpen. Eerst even voorstellen; ben een vrouw, 30 jaar, 2 kinderen, een labrador, leerkracht, getrouwd… Alles goed voor elkaar. Mooi toch?

Maar..

Er zit me iets aardig in de weg.

Ik heb een vergissing gemaakt, … en dat is dat ik voor een hond heb gekozen 5,5 jaar geleden. Iets waar ik toen helemaal achter stond omdat ik dácht dat ik wist waar ik aan begon, veel gelezen, half jaar over nagedacht (lang genoeg?). Maar nu hebben we kinderen, en… ze haart extreem volgens hondentrimsalon, die weet het ook niet meer en zegt dat sommige honden dit hebben, ze zat er zelf ónder..(dierenarts weet het ook niet, dit kan soms gebeuren) Extreme haaruitval, dit heeft ze altijd al gehad (ook voordat we kinderen hadden en het me daarom nog niet stoorde) maar nu vind ik het ZOOO erg!! Alles zit eronder, de kinderen, haar kleed…

en ik ben dus véél per dag bezig met swifferen, stofzuigen en erger nog… ik wordt gewoon minder aardig tegen de hond, ze mag van mij binnen alleen nog maar op haar plaats liggen in de kamer. En ik laat haar overdag ook vaak even in de bench zodat ik de haren er niet van heb… gewoon even een lekker schoon huis! Is voor die hond niet leuk. Buiten vreet ze poep dus ook dan wil ik haar niet op de vloer hebben hijgen, ook niet als ze in de bagger heeft gelopen in ik haar met baggerpoten in mijn woonkamertje zie glijden en glibberen. Reageer meteen geirriteerd en pak een doekje oid. Bah… dit hoort toch niet in een woonkamer?!?

Mijn man interesseert het geen donder, wil die hond gewoon knuffelen, ja logisch, maar als die hond dan weg loopt ligt er zo'n tapijt… ik swiffer dan meteen en dat ergert hem (maar ja met die jonge kinderen die op de grond spelen vind ik het gewoon vies). Hij ergert zich ENORM aan mij. Zo erg dat we vandaag een dikke ruzie hebben gehad (voor de 3e keer al over dit onderwerp, is onze enige strubble, verder hebben we nooit ruzie!).

Ik kan niet veranderen, blijf me ergeren aan die extreme haaruitval. Hij heeft me voor het blok gezet; of je stopt met zeuren, of je doet die hond weg (terwijl hij gek op die hond is.. maar zoveel van huis is dat hij het zielig vind dat dat beest mij om zich heen heeft de hele dag..). Maar hij is enorm teleurgesteld in mij, ik neem geen verantwoordelijkheid voor mijn keuzes. (is ook zo in dit geval)

En ik WEET dat hij gelijk heeft, ik geef toe dat ik nooit een hond had moeten nemen, ik ben zo'n hond niet waard wat een rotbaasje, maar ik kan ook niet veranderen want het is té erg. Mijn man vindt mij een egoist,.. snap ik wel want het siert me zeker niet, verder ben ik echt een goede moeder, goede werknemer, goede vrouw, maar hierin heb ik een fout gemaakt en dat erken ik ook, maar wat nu?

Wat moet ik, ik hou van mijn man maar ik ben thuis en trek dit niet meer, ze leeft misschien nog wel 10 jaar dus me nog 10 jaar wegcijferen…?? Ik voel me er helemaal gestressed onder deze situatie.

Vraag even een heldere spiegel..

Alvast bedankt!

• Marianne

Ik kan mij voorstellen dat je al die haren niet prettig vindt voor de kinderen. De kinderen zelf hebben hier echter zelden tot nooit echt last van, dus misschien zou dat je enigzins gerust kunnen stellen. Kinderen die in té hygienische omstandigheden opgroeien hebben zelfs minder weerstand!

Even een inhoudelijke reactie op het basisprobleem; de sterk verharende hond.

Merkwaardig genoeg is er wél een middel waardoor honden wat minder gaan verharen… alleen geloven de meeste dierenartsen er niet in!

Het is iets dat je iedere dag door het eten van de hond moet doen: Gedroogd zeewier. Dat is te koop of te bestellen in dierenwinkels onder de naam: Algolith (van het merk Beaphar). Het duurt wel een paar weken voordat je er echt iets van gaat merken. Maar ja, dat is nu eenmaal zo bij natuurlijke producten.

Verder dagelijks even de borstel over de vacht halen. Zo'n borstel met van die metalen “haren” die aan de uiteinden schuin staan, die haalt de meeste loszittende haren uit de vacht. Ze noemen het ook wel eens een “poedelborstel”.

• azalaia

Wat ook goed is voor de vacht is elke dag een reepje lamsvet van 1 cm door het voer.

Rodi is het merk en dit haal je bij de dierenwinkel of supermarkt misschien.

De hond kan nergens iets aan doen en dat jij je humeur gaat verliezen naar de hond toe is niet leuk, voor niemand.

Wat is het voor een soort hond?

Zet dit probleem ook eens op de hondenpagina: www.honden.pagina.nl of www.dieren.pagina.nl, daar zitten de kenners…

Je kan je hond ook stofzuigen, er zijn speciale hondenstofzuigerborstels hiervoor te kop die zet je op je eigen stang.

Zoek dit maar eens op op internet google.

Je moet wel oppassen dat je geen slaaf gaat worden van het dwangmatig poetsen de hele dag om maar zoveel mogelijk hondenharen weg te halen.

Dat is dweilen met de kraan open.

Gewoon 's-avonds 1x per dag stofzuigen en voor de rest let je er niet op.

Boos worden op je hond heeft geen enkele zin, de hond zal er niet minder om verharen.

De hond kan er toch niks aan doen…

En als je de hond wegdoet, dan zit een ander met dit probleem en gaat de hond van hand tot hand misschien om vervolgens naar het asiel gebracht te worden…

alleen omdat ie verhaart…

azalaia

• Nienke

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb al allerlei middeltjes gebruikt, van dierenarts, dierenwinkel.. En Azalaia, ik kan het ook niet loslaten, die haren, ik vind dat die bossen haar gewoon niet in huis horen, dat gehijg, gekwijl, al dat zand… ik wil het gewoon lekker schoon houden en heb echt een obsessie-hekel aan haren gekregen. En dus ook aan de hond, ik voel er echt niks meer voor..

ik lijk wel een koele kikker… (ik schaam me er echt voor, hoe kan ik nou geen gevoel hebben bij mijn hond?) Het is een labrador, de meeste goedaardige lobbesen die er zijn… is toch erg? Heb ik smetvrees iod. Lijkt wel of het een dwangmatig iets is. (dat is het ook). Heb het alleen met hondenharen.

• Marianne

Je bent de redenen waarvoor je aan een hond begonnen bent uit het oog verloren, alleen door het verharen. Het zou prettig voor jezelf kunnen zijn om je (weer eens) te focussen op de redenen die je had om te kiezen voor een hond én op de voordelen van het hebben van een hond.

Het hebben van een hond brengt niet alleen nadelen met zich mee (dat gevoel heb je nu), maar ook voordelen. Ik zal er maar ééntje noemen, anders wordt het zo'n “ik-weet-het-beter” berichtje. Een hond is een soort van “levende alarminstalatie”, zal jou en je gezinsleden altijd beschermen en verdedigen. Iedere potentiële inbreken wéét dat… en zal zich wel drie keer achter de oren krabbelen alvorens jouw huis uit te kiezen!

Er zitten dus, behalve het bovenstaande, ook voordelen aan een hond.

Nog even over het verharen; ik heb mijn vakdiploma voor de dierenhandel (ook 'n dierenwinkel gehad) en heb al héél wat klanten het gedroogde zeewier aangeraden… het helpt echt!

Het “klinkt” alleen zó makkelijk, dat men moeite heeft om het te geloven. Het heeft nog een paar erg prettige bijwerkingen ook; goed voor botten en gewrichten, minder snel last van vlooien én (ook niet onbelangrijk) de honden krijgen veel minder snel last van zo'n typische “hondenlucht”.

• azalaia

Kan je je hond niet een keer helemaal met de draad mee laten scheren met de tondeuse, zodat er net zoveel op blijft zitten als bij een boxer of kortharige teckel, dan ben je even van het hele probleem af.

Als je dit 3x per jaar doet, zal het verharen veel minder worden.

Labradors zijn schatten van honden en hij verdient alle liefde van zijn baas.

Jij raakt inderdaad geobsedeerd en dan is het niet meer het probleem van de hond maar een probleem van jou waar je iets aan moet gaan doen.

De hond naar de kapper en jij bent van je probleem af…:D

azalaia

• azalaia

Ik heb twee honden die ook bij tijd en wijle verharen en dus dubbel verharen.

Ze scheuren ook kranten aan flarden dat zich dan vermengt met haren en ander stof.

Het zal me worst wezen…., laat ik dit maar niet hardop zeggen anders denken ze dat ze worst krijgen…:D

Ik moet een prettig leven hebben maar mijn honden ook… anders had ik er dus niet aan moeten beginnen.

Mijn honden mogen niet de dupe worden van een bepaald poetsgedrag van mij.

Ik poets wanneer het mij uitkomt of ze nu wel of niet verharen, dat staat er los van.

Ik heb ook nog 2 konijnen in huis en wat denk je me daarvan….die zijn altijd in de rui lijkt het wel…

het zal allemaal wel.

leven en laten leven, toch…???

azalaia

• Saskia

Lijkt mij een geval van verkeerde voeding.

• azalaia

Daar zeg je iets….

Ik geef natuurlijke brokken zie: www.brozu.nl

Zoek de brokken van Markus Meuhle van 15 kilo, dat is het voer dat mijn honden krijgen sinds een jaar…kost 37,50 plus verzendkosten. Niet goedkoop maar wel goed!

Ik moet zeggen dat ze iets minder vacht verliezen dan vroeger.

Ik veeg wel elke dag natuurlijk en de honden gaan regelmatig in bad, 4 keer per jaar zoiets.

Deze brokken bevallen mijn honden prima.

Daarnaast krijgen ze elke dag ieder een cm schapenvet van Rody en ieder een gekookt groot ei, hun traktatie, en daar gaan dan een paar plakjes leverworst overheen, nog lekkerder…:D.

Dat is het dan.

Ik wil geen reclame maken voor Markus Meuhle want dat is spam…., maar dit voer is heel goed.

Ik bestel het altijd via internet en betaal met iDEAL, gaat altijd goed.

azalaia.

• wana

schapenvet en edelgistvlokken gebruik ik hier.

tevens slaapt onze hond buiten in een kennel, dat scheelt ook een boel.

verder denk ik dat het een kwestie van loslaten is,het is een verloren gevecht om volkomen haarvrij te leven met een huisdier.

je hebt dus de keus:

hond weg of accepteren dat haarvrij/loos leven niet kan.relax!

Wie eenmaal a heeft gezegd.. pas op dat het geen obsessie voor je wordt, het lijkt erop dat je ook nog eens de enige van de familie bent die hier tegen vecht.

ik heb bewust een oude bank en fleecetruien e.d. komen er hier -om onthaar ergernis te voorkomen- niet in.En een dure ‘huisdier-stofzuiger’bijelkaar gespaard.

Ik vind dat ik er een hoop voor terug krijg,al levert t een hoop rommel op.

Tevens is het iets moois voor je kinderen, opgroeien met dieren leert ze empathie.

Het zijn maar haren,wat zou de meerwaarde,betekenis zijn voor jou geen haren in huis? kijk wat erachter zit.

wat weegt in het leven meer, een lieve trouwe hond of een schoon spic en span huis?! en leg maar es aan het gezin uit dat een schoon huis belangrijker is!

even gemeen: nog mazzel dat je kinderen niet extreem haren of schilferen!

kijk naar je rijkdom zou ik willen zeggen met al die liefde in huis ipv de haren.