ik weet niet of ik wel van mezelf kan houden? Wat is houden van jezelf?
Hoi Marjolein!
Pfff…. dat is best een moeilijke vraag, maar wel een goed iets om over na te denken en bij stil te staan haha! Houden van jezelf is een gevoel. Het uit zich in dingen als: Jezelf accepteren. Goed voor jezelf zorgen. Jezelf op de 1e plaats zetten. Jezelf alles gunnen. Jezelf niet overwaarderen en niet onderwaarderen. Jezelf kunnen vergeven en kansen geven om te groeien. Jezelf verwennen. Jezelf niet negeren en durven naar jezelf te luisteren. Eigenlijk alles wat je voelt wanneer je van een ander houdt, maar dan voor jezelf. En ik denk vooral “weten” dat je van jezelf houdt. Ik denk dat wanneer je dit punt van weten bereikt hebt, je goed zit.
P.S. ik hoop dat het beter met je gaat. Ik heb je vorige topic gelezen. (En ik hoop ook heel hard dat je zo verstandig bent om juist niet op zoek te gaan naar hulp op datingsites:s. Maar volgens mij ben je wel zo verstandig:))
Liefs Lucinda
Het scheelt al als je jezelf kunt accepteren inclusief al je minder sterke eigenschappen en omstandigheden.
Soms gaan mensen zich juist beter voelen als ze niet zo erg bij zich zelf stilstaan, maar iets proberen te betekenen voor iemand die hen nodig heeft. Dat kan veel voldoening en trots opleveren. Bovendien voelt die ander zich dan ook beter. Veel mensen denken te eenzijdig aan hun eigen belangen.
Ik geloof dat je van jezelf kunt houden. Ik geloof zelfs dat je daarvoor bedoelt bent. Volgens mij zijn mensen bedoeld voor relatie, en die kunnen alleen bestaan als er liefde is. Ik heb in mijn eigen leven ontdekt dat dat niet vanzelfsprekend is.
Van jezelf houden houd bv in dat je jezelf vergeeft dat je niet volmaakt bent. En veel mesnen hebben die ruimte niet voor zichzelf (en anderen). Je hebt het nodig dat je jezelf vergeeft dat je niet volmaakt bent.
Dat je fouten maakt. Dat je niet altijd waar maakt wat je het liefst zou willen.
Dat je niet voldoet aan het ideaalbeeld wat je hebt en waaraan je missschien denkt te moeten voldoen. Of dat je niet (altijd) voldoet aan de wensen van anderen.
Houden van jezelf is niet iets waar deze wereld je toe stimuleert. Het is namelijk iets anders dan puur voor jezelf gaan. Het is iets anders dan ik-gericht zijn. Het is iets anders dan ten koste van anderen een goed gevoel over jezelf proberen te krijgen.
Ik geloof dat als je van jezelf houd je om anderen gaat geven. Dat als je weet wat je waarde is je er ook van doordrongen raakt hoeveel waarde de ander heeft. Ik geloof namelijk dat elk mens hetzelfde waard is, dezelfde waarde heeft.
Ongeacht wat zijn prestaties zijn. Of hoe groot zijn bankrekening. Of hoe mooi ie is of hoe welbespraakt. Of hoe intelligent. De wereld lijkt vooral zulke mensen waardevol te vinden, naar hen gaat de meeste aandacht uit.
Die waarde is voor mij bepaald door een feit uit de geschiedenis. Daarin ligt de waarde voor elk uniek en individueel mens voor mij vast.
Niemand hoeft voor mij zijn waarde te bewijzen, sterker, als iemand zijn best doet te bewijzen hoe weinig waarde diegene heeft (door welk gedrag dan ook) in zijn eigen ogen dan nog zal voor mij zijn waar de vast staan.
Van jezelf houden begint bij te weten wat je waarde bepaald, wat de basis is om van jezelf te houden. Weet jij dat? Waarin zoek jij basis om van jezelf te kunnen (mogen) houden?
Ben benieuwd, groet Ronald
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?