Check je psycholoog!!!

• Martin

Ik heb het al twee keer op dit forum in een topic gezegd als reactie, maar ik vind het belangrijk genoeg om hier een afzonderlijk topic over te plaatsen.

Nederland behoort tot de landen die de grootste dichtheid aan psycholgen hebben. In ons land zijn er daarnaast verschillende alternatieve therapieen en geneeswijzen mogelijk(denk aan : spirituele geneeswijzen).

Echter is sinds enkele jaren het beroep van psycholoog geen beschermd beroep meer. Dat houdt in dat iedereen zichzelf psycholoog mag noemen.

Omdat ik vaak verhalen hoor van mensen die zeggen ‘beschadigd’ uit een behandeling te komen, wil ik graag wijzen op de mogelijkheid te checken of jouw psycholoog een erkende psycholoog is.

Een erkende psycholoog, die daartoe de juiste kwalificaties heeft gekregen door middel van een juiste en erkende opleiding, is geregisteerd bij het Nederlands Insituut voor Psychologen. (www.psynip.nl).

Voordat je een psycholoog raadpleegt, checkt u dan alstublieft of deze ook bij het NIP staat geregistreerd en als u op zoek bent naar een psycholoog, dan kunt u van het NIP een uitdraai krijgen van erkende psychologen in uw buurt.

Met vriendelijke groet,

Martin

• Els

Een niet geregistreerde psycholoog wordt niet vergoed door de zorgverzekering.

Lijkt me afdoende lijkt me, ik kan me niet voorstellen dat je zomaar denkt; he ik ga naar de psycholoog.

Heb je trouwens ook een verwijskaart van de huisarts voor nodig dus die zal ook vast wel nadere informatie geven.

• Martin

Beste Els,

Hoeveel mensen declareren hun rekeningen niet bij de zorgverzekeraar en krijgen later pas te horen dat zij niet worden vergoed? Bovendien bestaan er alternatieve therapieen waarvoor sommige zorgverzekeraars wel een vergoeding tegen bieden. Dat kan anders liggen bij het ziekenfonds.

En nee, Els, de meeste mensen denken niet zomaar even dat ze naar een psycholoog gaan. Meestal zijn psychische problemen daarvan de oorzaak.

Een verwijsbriefje van de huisarts heb je niet nodig om een psycholoog op te zoeken. Veel mensen zoeken een psycholoog op op het internet en nemen zelfstandig met hen contact op.

• Lucinda

Het klopt inderdaad wat Martin zegt. Een verwijsbriefje is niet nodig.

En er gaat veel mis in deze sector.

Martin volgens mij is het goed dat jij hier zit om mensen te helpen. Dat doe je naar mijn idee naar beste weten. Ik moet alleen wel zeggen dat je in een eerder topic over angstaanvallen nogal star reageerde op andere vormen van het oplossen van problemen dan de reguliere westerse manieren. En precies reacties die gelijk zijn aan die van jouw zijn de reden dat er niet meer mensen geholpen kunnen worden op een alternatieve manier. Jammer, want vaak kom je met deze methodes heel effectief tot de kern. En helaas, zijn er natuurlijk ook altijd gevallen waarin deze aangeboden dienst niet met de juiste intentie uitgevoerd wordt, ten nadele van de patient.

Lucinda

• Martin

Halllo Lucinda,

Dank voor je reactie. Ik kom zeer zelden op dit forum om commentaar te geven, maar ik weet wel dat er meerdere Martins op dit forum actief zijn. Na even zoeken zie ik een discussie waarin je Bachbloesemtherapie had aangeraden aan iemand die tijdens seks niets meer voelde t.g.v. medicijnen die hij slikte tegen angstaanvallen en dat daar inderdaad een Martin op had gereageerd.

Ik heb deze reactie gelezen. Ik zou zelf niet erg trots zijn geweest op zo'n reactie. Ik sta niet negatief tegenover spirituele geneeswijzen, omdat ik zeker denk dat mensen er houvast aan kunnen hebben, alhoewel ik als ex-psychologiestudent (logisch) me eerder aangetrokken voel tot therapieen die hun basis vinden in empirisch onderzoek. Wellicht een kwestie van achtergrond.

Maar ik heb dat niet geschreven. Dit zal een misverstand zijn :)

Groet,

Martin

• Lucinda

Aah ok, dan is dat gelukkig een misverstand:) Maar ben je nu een ex-psychologiestudent of een psycholoog? Ik ben zelf studente psychologie en houd me ook bezig met alternatieve geneeswijzen en de spirituele kijk op onze wereld.

Groetjes Lucinda

• Mart

Je kunt ook nagaan of je psycholoog ingeschreven is in het BIG register, voor bepaalde functies van psycholoog is de titel namelijk wel wettelijk beschermd.

• Ronald Kremer

Beste Martin,

In hoeverre heb jij gecheked dat mensen die niet hersteld uit therapien kwamen al of niet bij erkende psychologen vandaan kwamen?

Ik ontmoet zo ontzettend veel mensen die jaren bij (ook erkende) psychologen gelopen hebben en geen stap verder zijn gekomen. Ik heb de neiging om erkende psychologen ook niet voor vol aan te zien alleen op grond van hun erkend-zijn.

Overigens draai ikzelf in een programma waarin alleen leiders meedraaien die zelf hersteld zijn van bepaalde zaken (zoals verslavingen/onzekerheid en perfectionisme/paniek/anorexia enz.).

Geen opleidingen dus maar ervaringsdeskundigen. Geen proffesionele relaties maar menselijke. Niet de ander helpen omdat het je werk is maar omdat je hart hebt voor de ander in nood.

We hebben jaarlijks een groot aantal mensen die hersteld uit ons programma komen. Deze mensen waren vaak opgegeven door de erkende instituten….

Vriendelijke groet, Ronald

• Martin

Beste Ronald,

Zoals ik al eerder op dit forum elders gezegd heb, mag er helemaal niet uitgegaan worden garantie op succes bij erkende psychologen.

Ik heb ook niet gezegd dat er mensen zonder succes buiten erkende psychologen/instellingen worden geholpen.

Mijn observatie is echter dat veel mensen alternatieve manieren zoeken om hun problemen op te lossen, al dan niet dit te hebben geprobeerd bij een erkende psycholoog en dat de resultaten daarvan soms schrikbarend zijn. De vraag is, of een therapie niet aanslaat bij een client, of hij dan op zoek moet gaan naar een andere therapie of erkende therapeut, of dat hij gelijk een alternatieve geneeswijze probeert te zoeken, met een groter risico op falen en schade(niet alle gevallen; zeker niet!)

Ervaringsdeskundigen kunnen hulp bieden. En troost(ik denk dat iemand met aids veel heef aan een ‘buddy’(die zijn er nl) naast een evt. psycholoog). Maar dan is het alsnog zeer afhankelijk van wat de problematiek van een client individueel is en hoe ver deze gaat, lijkt me.

Je noemt een aantal dingen op waarmee er met ervaringsdeskundigen gewerkt wordt en dat lijkt me in sommige gevallen heel goed. Maar aan de andere kant: Zou jij een borderlinepatient willen laten behandelen door een andere borderlinepatient? ZOu het helpen denk je? Of weet je of dat geholpen heeft?

Gr. Martin

• Michel

Check je psycholoog.

Mooie titel.

Mijn ervaring is: psycho-loog. en de meeste liegen nog steeds.

Mijn eerste (intussen al aardig wat jaartjes geleden) zei tegen me, toen ik hem van mijn probleem vertelde: sorry maar daar zul je toch echt mee moeten leren leven. Ik dacht bij mezelf: “ik dacht het niet”.

Inmiddels heb ik door m'n worsteling in het leven al een paar “hulp”-verleners gehad. Zo ook onlangs. M'n relatie leek op de klippen te lopen. Ik was al in hulp. Ik zat te sippen bij deze - bij het NIP aangesloten man (hij heeft nog wat van die indrukwekkende afkortingen op zijn visitekaarte staan) en hij hield zich stil.

Ik zeg tegen de beste man: En nu? Heb je nog tips ofzo? Oftewel:

“DOE JE NOG 'S EEN KEER IETS VOOR ME??”

Zijn antwoord luidde: “Je zult het verleden moeten vergeten en er vandaag iets van moeten maken.”

Grrrrr, woest kan ik erom worden. Dat zo'n vent zichzelf durft te verhuren voor zo'n 100 euro per uur!! liefdeloos, menseloos en puur zakelijk. Ik walg er echt van!

De waarheid begint steeds meer te klinken als het volgende:

Veel van deze mensen hebben BAKKEN MET KENNIS vergaard. Ze weten haarscherp het probleem te localiseren. En vervolgens kunnen ze daar uren en uren met je over praten. Echter 1 ding kunnen ze niet: Het probleem oplossen.

Ik heb telefonisch vriendelijk bedankt voor verdere hulp van deze man. Hij stelde nog voor om het hierover de volgende keer te hebben als ik op bezoek zou komen. Ik zei: die honderd euro kan ik zelf prima gebruiken.

Dus inderdaad: Check je psycholoog.