Benaming bestaande aandoening?

• Esther

Hallo,

Ik hoop dat op dit prikbord er iemand is die mij op weg kan helpen met het benoemen van een aandoening. Is er een officiele naam voor een persoon die een “ziekelijke” drang heeft om door zijn ouders geaccepteerd te worden en daardoor alles doet wat die ouders hem opdragen ook al zou hij diep in zijn hart moeten weten dat dat niet een juiste beslissing is?

Ik heb het over iemand die door zijn vader is geslagen, zijn moeder heeft hem niet op kunnen voeden omdat ze aan anti-depressiva zat en alcohol en hij heeft dus altijd in pleeggezinnen en internaten gezeten. Vervolgens hebben zijn ouders fout na fout gemaakt (leugens verspreiden en huwelijk van hun zoon kapotgemaakt) maar de zoon wil koste wat het kost niet tegen zijn ouders ingaan en dus maar geloven wat zij zeggen en opvolgen wat zij hem opdragen.

Is hier een term voor?

• Martin

In weze hoeft er bij deze man geen stoornis aanwezig te zijn. Het klinkt mij in de oren als een extreme afhankelijkheidsrelatie met de ouders. Symbiotische relatie misschien?

Indien er sprake zou zijn van een stoornis, dan denk ik dat er meer kenmerken van de persoon in kwestie bekend zouden moeten zijn die een groter deel van zijn leven behelsen.

• Saskia

Geeft mij het treurige beeld van een geslagen hond die met de staart tussen de pootjes de baas blijft volgen.

• azalaia

zoals jij dit zo zegt… krijg ik al tranen in mijn ogen.

De persoon waar het over gaat zou eens een psycholoog kunnen raadplegen want echt ‘normaal’ vind ik dit niet helemaal.

Het zou te maken kunnen hebben met loslaten, krampachtig trachten zijn echte ouders aan zich te blijven binden door slaafs tegen beter weten in hun adviezen cq voorbeeld te volgen…en wat te denken als die mensen ooit eens wegvallen.

azalaia

• Reef

Misschien een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis?

http://www.google.com/search?num=100&hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=yj3&q=%22%27afhankelijke+persoonlijkheidsstoornis%22+behandeling&btnG=Zoeken&lr=

• Saskia

Hoezo een stoornis ?

Is het niet al erg genoeg dat iemand zo ernstig mishandeld is en alle kans op een goed leven is ontnomen ?

Dat is geen stoornis dat is een misdaad hem/haar aangedaan.

• azalaia

Jawel Saskia, maar deze hulpeloze man kan daardoor zwaar psychisch gestoord zijn geworden en heeft dan dringend hulp nodig.

azalaia

• Esther

Je slaat de spijker op zijn kop, hoe inderdaad als deze mensen wegvallen? En natuurlijk komt de dag dat hij zich realiseert dat zijn huwelijk kapot is gegaan omwille zijn ouders. Hij heeft n.b. twee kinderen (drie jaar en twee maanden) achtergelaten.

• Saskia

Ernstig en langdurig getraumatiseerd zou je zo denken. Daar volgt niet 1 bepaalde stoornis uit.

Kan zich op verschillende manieren ontwikkelen. Een heel goede behandelaar zou hem kunnen begeleiden en steunen .Als hij dat zelf wil en daar de moed voor heeft.

• lord wanhoop

ik ga helemaal met saskia mee deze man is volgens mij gewoon bang om weer mishandeld te gaan worden en doet dus maar wat zijn ouders zeggen. deze man durft niet voor zich op te komen.

ik denk dat het voor zo'n man goed zou zijn om de VERS training te gaan volgen om te leren voor zich op te komen en te leren om nee te zeggen.