HBO toegepaste psychologie

• catharina

hallo,

ik denk er al een tijdje aan om bovenstaande opleiding te gaan doen.

maar als ik bijv kijk op de vacature bank zie ik maar weinig vacatures.

voor de meeste vacatures heb je een een universitaire opleiding nodig.

is er eigenlijk wel werk voor hbo ers? welke functies worden er door hbo ers vervuld? en welke taken heb je dan en op wel salaris kan ik rekenen?

in het tweede jaar kun je kiezen voor de richting: Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie, dit lijkt mij leuk omdat ik momenteel werkzaam ben als onderwijs begeleider in het speciaal onderwijs.

maar nogmaals is er wel werk in?

heb jij toevallig de opleiding HBO toegepaste psychologie gedaan dan ben ik beniewd wel werk je doet en wat je taken zijn, was het moeilijk om werk te vinden enz enz

andere tips zijn uiteraard ook welkom!

alvast bedankt!

• Lucinda

Hoi Catharina,

ik ben zelf een TP'er :D. Maar ik ben wel van plan om door te stromen naar de Universiteit.

De studie heet TOEGEPASTE psychologie en is daarom ook bij veel dingen toe te passen. Dus natuurlijk is hier werk in. Lijkt me vrij logisch, omdat de studie zo breed is en je de kans krijgt om wel in een bepaalde richting je kennis te verdiepen.

Er zijn nog geen afgestudeerden TP'ers, omdat de studie nog niet zolang bestaat. Dus die zullen niet kunnen reageren op je topic.

Dus wat de toekomst betreft moet je gewoon wat creatief denken, dat is een eigenschap die een goede TP'er heeft. Dit geldt uiteindelijk ook voor elke universitaire student (psychologie). Na een universitaire studie kun je als psycholoog ook van alles doen. Je kunt klinisch psycholoog worden, onderzoeker, boeken schrijven, de gezondheids kant op gaan of de politiek in, you name it. Een echt beroep leer je alleen op MBO opleidingen en niet tijdens een HBO of WO studie.

Je ziet het veel te zwart wit joh. Zoek gewoon en leuke mooie studie die goed bij jou past en waar je jezelf in kwijt kunt. Als je ergens aan gaat beginnen met de intentie om gewoon aan de bak te komen en goed geld te verdienen, lijkt me een sociale studie als TP niet echt bij jou passen.

Succes met je zoektocht!

Liefs Lucinda

• Pienen

Heb je wel aan de Open Universiteit gedacht? Deze zit in Utrecht. Het is een volledige academische studie, maar je hoeft niet VWO als vooropleiding te hebben.

• catharina

Bedankt voor jullie reacties!

Ik wist niet dat de opleiding nog maar zo kort bestond!

De OU durf ik eigenlijk niet zo goed aan, heb begrepen dat je daarvoor goed in wiskunde (statistieken) moet zijn, en geloof mij dat ben ik echt niet!

Misschien ooit doorstromen maar dat zie ik dan wel weer…

Als ik de opleiding ga volgen zal dat middels thuis studie zijn. Ik ben namelijk 31 jaar heb een voltijd baan, hypotheek en noem maar op.

Gelukkig heb ik veel schoolvakanties, want dat het zwaar gaat worden ben ik mij wel van bewust

Lucinda, ik ben wel benieuwd welk werk/ stage je naast je studie doet of wilt gaan doen. Hoe bevalt de opleiding je? Wat is je leukste vak? Wat is het moeilijkste vak? Wat is jouw vooropleiding? Hoe zit het met de statistieken op het HBO? Kun je een voorbeeld geven wat ik kan verwachten (evt.titel van het boek dat jullie gebruiken?)

Bij de NTI had ik een proefles aangevraagd, volgens mij was dat een stukje neuro psychologie? (stond er niet bij vermeld) dit vond ik leuk en niet moeilijk.

(Ik heb 2 jaar HBO verpleegkunde gedaan heb ik daar ook nog wat aan :)) mijn (afgemaakte) vooropleiding is trouwens SPW 4

Zoals je ziet ben ik al eens eerder aan een HBO opleiding begonnen, Ik wil niet nog eens stoppen met een opleiding omdat het werk tegenvalt, de opleiding zelf vond ik trouwens wel interessant, Maarja het belangrijkste vind ik, is toch het werk wat je daarna gaat doen. Het geld wat ik kan verdienen speelt wel een rol in de keuzes die ik maak. Ik bedoel, ik wil er wel op vooruit gaan ten opzichte van wat ik nu verdien. Maar verwacht ook geen top salaris te krijgen. Heb jij een richtlijn?

'Het zijn een hoop vragen, ik weet het!

Ik zou het echt waarderen als je ze zou willen beantwoorden!

• Saskia

Waarom vraag je het niet aan de OU ipv al bij voorbaat bezwaren op te werpen ? Zo lukt het nooit.

Deze studie aan het NTI is hier al meerdere keren langs gekomen. Kijk eens in het archief.

Naar ik heb begrepen is het geen erkend diploma.

• Lucinda

Tja als je niet durft dan zal het zoiezo mislukken. De kansen die je krijgt, zijn de kansen die je zelf creeert! En over wiskunde dat te moeilijk zou zijn: Dit zal grotendeeld wel een beetje gewichtig geklets zijn. Als je voldoet aan de eisen dan zou dat genoeg moeten zijn. Het is ook niet voor niets de Open Universiteit, en is dus redelijk toegankelijk.

Ik wil me later bezig gaan houden met onderzoeken, dus zal ik zoiezo naar het WO door moeten stromen. Dus als je zelf interesse hebt in een HBO studie kan ik je hierover niets zeggen.

Ik begin nu pas aan deze studie, dus iets over de leukste vakken etc. kan ik niet zeggen:D Van de statistieken verwacht ik gewoon dat ik er uiteraard mijn best voor moet doen, zoals voor de andere vakken. Maar het zal allemaal wel meevallen. Op de universiteit schijnt het ook wel mee te vallen. En er zijn altijd mensen die erover struikelen. Maar of dat het je zal lukken begint toch altijd bij je eigen instelling, vertrouwen en motivatie.

Over de manier van werken op het HBO kan ik wel wat zeggen. Er wordt veel aandacht besteed aan samenwerken, dus projecten worden in groepjes gedaan. Je krijgt dan projecten zoals bijv. een project bedenken voor kinderen met overgewichtsproblemen,waarbij kennis meteen wordt ‘toegepast’. Heel anders dus dan op het WO, waar individeel wordt gestudeert en niet praktijkgericht wordt gewerkt. Op het WO kan het zo zijn dat je pas aan het einde van je studie ondekt dat je eigenlijk helemaal niet zo goed met mensen kunt werken, wat erg vervelend is natuurlijk!

Ik begrijp dat je wat zekerheid nodig hebt, vooral gezien je situatie. Maar maak je niet te druk. Volg gewoon je intuitie en doe je ding zou ik zeggen. Als psychologie jou echt interesseert en als je er wat mee kan (dat antwoord weet je nu al) dan is het werk wat je daarin vindt automatisch ook interessant, toch?

NTI, tja ik kan me voorstellen dat een studie bij het NTI niet erkend is. Maar het lijkt me vrij logisch dat je een sociale studie niet op afstand kan volgen. Dan kun je beter beginnen aan een deeltijd studie. Die zijn er wel op het HBO TP.

Hier is een link naar de HBO boekenlijst:

http://www.fontys.nl/generiek/bronnenbank/sendfile.aspx?id=158944

En hier kun je even rondneuzen en informatie aanvragen:

http://www.fontys.nl/psychologie/default.asp?idsitestructurenode=189220

Ik zou zeggen vraag eens wat informatie aan bij Hogeschool Leiden, Fontys Tilburg (vanaf volgend jaar) en Eindhoven, HBO in Nijmegen. Volgens mij zitten daar alle TP studies.

Liefs Lucinda

• catharina

hallo,

het is niet zo dat ik twijfel of ik de studie op het HBO wel aan kan, probeer alleen een beetje te weten te komen wat andere van de opleiding vinden/ toekomstperspectief enz en aan wie kan je dat beter vragen dan aan de ervaringsdeskundigen?

de studie via NTI is wel erkend. je moet ook gewoon stage/werk hebben wat gerelateerd is aan de opleiding er zijn praktijkdagen. aleen het theoretische gedeelte doe je thuis.

bedankt voor de links, ik ga ze zeker bekijken!

• rjm casier

hoi Lucinda,

ik reageer even als geintereseerde.

ik denk over de opleiding TP in deeltijd aan de hs leiden. erg belangrijk vind ik wel om te weten of deze opleiding voornamelijk theoretisch is op toch de overhand praktisch is. het inzicht in psychologie krijg je uiteraard ook door theorie, maar ik zoek juist het praktische element. is dat iets wat je van de opleiding mag verwachten? indien je doorstroomt naar een master; hoeveel jaar duurt dat meestal?

groet,

rjm casier

Lucinda schreef:

>

> Hoi Catharina,

>

> ik ben zelf een TP'er :D. Maar ik ben wel van plan om door te

> stromen naar de Universiteit.

>

> De studie heet TOEGEPASTE psychologie en is daarom ook bij

> veel dingen toe te passen. Dus natuurlijk is hier werk in.

> Lijkt me vrij logisch, omdat de studie zo breed is en je de

> kans krijgt om wel in een bepaalde richting je kennis te

> verdiepen.

>

> Er zijn nog geen afgestudeerden TP'ers, omdat de studie nog

> niet zolang bestaat. Dus die zullen niet kunnen reageren op

> je topic.

>

> Dus wat de toekomst betreft moet je gewoon wat creatief

> denken, dat is een eigenschap die een goede TP'er heeft. Dit

> geldt uiteindelijk ook voor elke universitaire student

> (psychologie). Na een universitaire studie kun je als

> psycholoog ook van alles doen. Je kunt klinisch psycholoog

> worden, onderzoeker, boeken schrijven, de gezondheids kant op

> gaan of de politiek in, you name it. Een echt beroep leer je

> alleen op MBO opleidingen en niet tijdens een HBO of WO studie.

>

> Je ziet het veel te zwart wit joh. Zoek gewoon en leuke mooie

> studie die goed bij jou past en waar je jezelf in kwijt kunt.

> Als je ergens aan gaat beginnen met de intentie om gewoon aan

> de bak te komen en goed geld te verdienen, lijkt me een

> sociale studie als TP niet echt bij jou passen.

>

> Succes met je zoektocht!

>

> Liefs Lucinda

• rjm casier

hoi, ik richt me ook op mogelijk een nieuwe deeltijd studie.

misschien heb je inmiddels je keuze al gemaakt, maar ik heb zelf veel positieve geluiden gehoord over de Hogeschool Leiden. Een onderwijsinstelling waar de praktijk en innovatie voor psychologie zeer goed aangeschreven staat. ook daar kan je doorstromen naar Uni. weet niet hoelang een master duurt.

zie: http://www.hsleiden.nl/toegepastepsychologie/

open dag 15 november 2008: http://www.hsleiden.nl/toegepastepsychologie/Komkijken

groet

catharina schreef:

>

> Bedankt voor jullie reacties!

> Ik wist niet dat de opleiding nog maar zo kort bestond!

> De OU durf ik eigenlijk niet zo goed aan, heb begrepen dat je

> daarvoor goed in wiskunde (statistieken) moet zijn, en geloof

> mij dat ben ik echt niet!

> Misschien ooit doorstromen maar dat zie ik dan wel weer…

>

> Als ik de opleiding ga volgen zal dat middels thuis studie

> zijn. Ik ben namelijk 31 jaar heb een voltijd baan, hypotheek

> en noem maar op.

> Gelukkig heb ik veel schoolvakanties, want dat het zwaar gaat

> worden ben ik mij wel van bewust

>

> Lucinda, ik ben wel benieuwd welk werk/ stage je naast je

> studie doet of wilt gaan doen. Hoe bevalt de opleiding je?

> Wat is je leukste vak? Wat is het moeilijkste vak? Wat is

> jouw vooropleiding? Hoe zit het met de statistieken op het

> HBO? Kun je een voorbeeld geven wat ik kan verwachten

> (evt.titel van het boek dat jullie gebruiken?)

>

> Bij de NTI had ik een proefles aangevraagd, volgens mij was

> dat een stukje neuro psychologie? (stond er niet bij vermeld)

> dit vond ik leuk en niet moeilijk.

> (Ik heb 2 jaar HBO verpleegkunde gedaan heb ik daar ook nog

> wat aan :)) mijn (afgemaakte) vooropleiding is trouwens SPW 4

>

> Zoals je ziet ben ik al eens eerder aan een HBO opleiding

> begonnen, Ik wil niet nog eens stoppen met een opleiding

> omdat het werk tegenvalt, de opleiding zelf vond ik trouwens

> wel interessant, Maarja het belangrijkste vind ik, is toch

> het werk wat je daarna gaat doen. Het geld wat ik kan

> verdienen speelt wel een rol in de keuzes die ik maak. Ik

> bedoel, ik wil er wel op vooruit gaan ten opzichte van wat ik

> nu verdien. Maar verwacht ook geen top salaris te krijgen.

> Heb jij een richtlijn?

>

> 'Het zijn een hoop vragen, ik weet het!

> Ik zou het echt waarderen als je ze zou willen beantwoorden!

• Suzan

Hallo allemaal,

Ik denk er ook aan om bij de hogeschool leiden toegepaste psychologie te gaan doen maar het is nu november en er is me verteld dat de opleiding alleen in september begint.

Ik zie dat jullie bericht ook in november is geplaatst. Wachten jullie dan een heel jaar voordat je kan beginnen of zijn er andere manieren om toch nog in te kunnen stromen?

Gr.

Suzan