Ik heb het ooit geweten, maar ben het weer vergeten: hoe wekt cognitieve resonantie? Als iedereen aan het zelfde denkt, komt de oplossing er eerder uit. Maar waarom?
Cognitieve dissonantie, een term uit de psychologie die vaak van toepassing is op consumenten:
“Consumenten streven ernaar hun kennis, attitudes en gedrag verenigbaar te houden. Soms conflicteren een attitude en een gedrag echter. Een consument kan vb wel weten dat een bepaald product zoals sigaretten of fast food slecht is voor zijn/haar gezondheid, maar toch dit product consumeren. Achteraf kunnen consumenten dan vb de voordelen van hun gedrag uitvergroten of de nadelen afzwakken om hun kennis, attitude en gedrag toch enigzins verenigbaar te houden (= cognitieve dissonantie).”
"Cognitieve dissonantie
Een individu kan een spanning ervaren als twee cognities (ideeën, opvattingen, overtuigingen) met elkaar strijdig zijn (cognitieve dissonantie). Zo staan het gemak en comfort van een auto op gespannen voet met de negatieve van autogebruik op de volksgezondheid en de natuur. Een natuurlijke reactie hierop is verdringing, bagatellisering of informatieselectie."
Bron :Forum fietsen.nl Orbea Orca
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?