Psychisch ernstig mishandeld en dan .

• Jan

Dit is nogal heftig.

Alles gaat tegenwoordig over lichamelijk mishandeling en misbruik,echt vreselijk,maar vlak dit ook niet uit:

Een goede vriendin van ons is van haar 5e tot en met haar 15e levensjaar zeer ernstig psychisch mishandeld,ik zal niet in

details treden maar het zijn de heftigste dingen die er zijn,uitsluiten uit gezin,geen eten krijgen express dat soort zaken en dan nog een hele rij erger..allemaal psychisch in ieder geval en dagelijks gebruik.

Nu heeft zij ons in vertrouwen dit verteld, dit is door haar alcoholistische vader aangedaan (= overleden,goh wat jammer nou).

Nu komt het,wij weten gewoon 99% zeker dat zij hier mee zit en dat het ER UIT moet,mede omdat ze er steeds vaker over praat en dan een onverschillige houding heeft:schouders ophalen,vooruit kijken,ik heb het een goeie plek kunnen geven,dat soort dingen,maar ze zit er toch mee,soms kan je dat aan iemand zien,het beinvloed haar leven dagelijks,nu heeft ze aangegeven om Reiki te gaan volgen met als reden “”wat rust“”….kan dit helpen bij de verwerking van deze monsterlijke praktijken die ze heeft meegemaakt ??

Ze wil alles maar een psycholoog is niet nodig vindt ze, ze wil een andere weg bewandelen, we vinden zelf dat Reiki een stap in goede richting is.Graag jullie mening.

Bedankt alvast.

• Saskia

Je kunt rustig aannemen dat zij daardoor ernstig beschadigd is en het haar hele leven beinvloedt.

Reiki kan haar mogelijk goed doen maar is niet toereikend om trauma,s te behandelen.

Daar is professionele deskundigheid voor nodig.

Zet haar niet onder druk en zorg er vooral voor dat het niet jouw verantwoordelijkheid wordt.

Zij is degene die moet beslissen of ze wel of niet hulp inroept van een psycholoog .

• Lucinda

Hoi Jan,

het klinkt alsof ze kleine stapjes neemt, door het op de eerste plaats te vertellen, als tweede er over te kunnen praten en als 3e met reiki te beginnen. Misschien heeft zij deze stappen gewoon nodig. Je kunt niets anders dan haar aanmoedigen, want ze doet het toch goed? Al lijkt het voor een buitenstaander misschien beter om meteen gerichte professionele hulp te nemen. Wellicht zijn deze kleine maar grote stappen voor haar juist beter. En misschien is een psycholoog op dit moment dus echt niet nodig, een psycholoog kan op dit moment ook verkeerd uitpakken. Misschien is het nog te veel voor haar. Hulp zoeken is niet alleen onderdeel van een oplossing, maar is ook onderdeel van het probleem zelf. Haar pushen werkt averechts. Sta voor haar klaar zoals jullie nu doen er is niets mis mee op ideeen aan te dragen.

Succes.

Liefs Lucinda

• lord wanhoop

mijn inziens is psychische mishandeling de meest ernstigge vorm van mishandeling maar ook het meest taboe.

ik heb in mijn werk alle soorten mishandeling meegemaakt die je maar bedenken kan en het valt mij op dat psychische mishandeling de meeste inpact heeft op de personen die het overkomt.

luisteren naar het slachtoffer is dan ook het belangrijkste wat er is, ze moeten hun verhaal kwijt kunnen en ik weet niet hoe jullie band is maar als je een goede vertrouwensband op weet te bouwen dan zal ze je veel vertellen maar zal ze op een bepaald moment jou adviezen ook aanvaarden maar daar is veel geduld voor nodig.

als ze maar het gevoel heeft dat ze serieus genomen word en dat ze kan vertrouwen dat het tussen jullie blijft dan kom je heel ver.

toch zal ze naar verloop van tijd de profecionele hulpverlening op moeten zoeken maar dat is de grootste stap die er is. ze zal zich waarscheinlijk schuldig voelen en denken dat het allemaal haar eigen schuld is terwijl dat niet het geval is maar dat is wel vaak de reden om er niet mee naar buiten te treden.

ik wens jullie heel veel sterkte in de toekomst en ik hoop echt dat het helemaal goed gaat komen.

• Martin

Jan,

Mag ik je ernstig verzoeken haar niet te dwingen tot het doen van stappen. Die neemt ze namelijk nu zelf al door steeds meer los te laten. Luister naar haar, wees er voor haar.

Het is belangrijk dat ze die stap zelf neemt.

Sterkte!