negativiteit kind

• mar

Goedemorgen,

Mijn naam is Marja en heb een zoontje van 11 jaar waar het om gaat. Mijn zoontje is een zeer positief ingesteld jongetje, altijd vrolijk en spontaan. Nu het volgende, hij heeft in zijn hoofdje dat hij ooit Wimbledon wil gaan winnen….Hij doet heel erg zijn best met tennis en dat is zijn alles. Hij vind het niet erg om te verliezen als hij maar zijn best heeft gedaan…en dat is het punt Het is nu al een paar keer voorgekomen dat hij heel goed tennist, een set wint…en wanneer hij dan een paar ballen fout slaat raakt hij in een negatieve spiraal…hij gaat dan met zijn hoofd naar beneden lopen, lijkt of het hem niet meer interesseert en of hij opgeeft. Na afloop is hij dan zo teleurgesteld in zichzelf en zegt…ik weet niet wat ik eraan kan doen want ik wil dit niet….hebben jullie tips voor hem?

Bedankt alvast

• lord wanhoop

winnen is voor hem schijnbaar heel belangrijk toch zou ik hem aangeven dat er lol in hebben belangrijker is en als je verliest is niet leuk maar ook niet erg.

ik zeg bijvoorbeld altijd tegen mijn kinderen je hebt niet slecht gespeeld je speelde hartstikke goed maar die ander speelde net iets beter.

en bij ons werkte dat en op die manier kregen ze hun vechtlust terug want ze wisten dat ze goed speelde maar ze wilde net iets beter dan die ander spelen.

en hij mag zich ook best rot voelen als hij verliest ik denk zelfs dat dat juist positief is en dat kan hem juist vechtlust geven voor de volgende wedstrijd.

probeer die vechtlust er in te krijgen en te houden en vooral aangeven dat lol erin hebben belangrijker is dan winnen.

succes ermee en we zien elkaar op wimbledon

• mar

dat doen we dus ook al maar het zit echt in zijn koppie…hij legt die lat te hoog voor zichzelf…. het probleem hiervan is dat hij supergoed gaat en doordat hij zo wordt hij verliest terwijl dat niet nodig is. Hij zal trouwens niet doordraven (hoeft hij niet te doen ook ;) ) maar wordt alleen negatief naar zichzelf toe… hij baalt hier zelf enorm van.'

En leuk….. misschien kunnen we dan aardbeien met slagroom eten.

Bedankt voor je antwoord

• lord wanhoop

ikzelf zou er geen probleem mee hebben als hij baald als hem maar wel duidelijk te maken is dat hij niet slecht gespeeld heeft.

want het is niet alleen een kind die dit heeft denk ik maar wij als volwassene ook dus ik denk dat het ook wel een gezonde reactie is.

en aardbeien oke maar slagroom niet

• mar

ook dat doen we..haha….maar hij vind het zelf zo erg…en dat is zoooooooo sneu

oke geen slagroom

• azalaia

Zijn er nog andere dingen waar hij goed in is, b.v. schaken?

je kan hem ook vertellen dat als hij een keertje verliest, dit juist nodig is om hem alert te houden en het de volgende keer weer beter te doen.

Als hij nu de volgende keer weer verliest en hij voelt zich rot hierover, probeer zijn negatieve gedachten dan af te leiden door meteen iets anders het hem te doen b.v. thuis een prototype van een vliegtuig in elkaar te zetten en daar dan zelf mooie foto's van zijn vorderingen maken

Hij kan dan hierin zijn eigen ontwikkeling volgen met dat vliegtuig bouwen en leert ook dat de ene dag het bouwen lekkerder gaat dan de andere dag maar dat het wel een keer afkomt, en daar gaat het om: het resultaat…. dat op een door hem gemaakt foto komt te staan.

Alléén tennis is toch te eenzijdig denk ik, hij moet gewoon ook iets anders te doen hebben zodat verschillende dingen hem weer in evenwicht brengt en hem ook relativeert.

Het is niet ‘'alles of niets’' maar: alles is leuk.

Veel zaken moet je kunnen relativeren in het leven en dat moet hij ook leren.

azalaia.

• azalaia

lord wanhoop…..als ik die naam zie staan dan is dit niet om vrolijk van te worden….maak er lord hoopvol van, klinkt veel positiever toch…??? ;):)

• lord wanhoop

zal ik je snel even uitleggen. vanaf 1996 tot nu alleen maar shit binnen het gezin. moeder deprssief, oudste zoon in behandeling voor stoornis, oudste zoon hersenvliesontsteking en 2dagen op de rand van de dood jongste zoon het ziekenhuis in longontsteking op de rand van de dood ik een hersenoperatie moeder kanker daarna moeder opgenomen in een psychaitrische kliniek als gevolog van de kanker al met al een hoop gebeurd en hier staat nog niet eens alles. toen ze in 2006 werd opgenomen in de psychiatrie begon ik spontaan maar puur uit wanhoop te schrijven om alles kwijt te kunnen uiteindelijk heb ik dezegedichten op internet gezet maar er moest een naam voor de website komen en aangezien ik schreef uit wanhoop werd de website www.uitwanhoopgeboren.nl en zo ben ik ook aan de naam lord wanhoop gekomen.

en nu het weer een stuk beter gaat heb ik wel eens gedacht de naam idd te veranderen maar het is eigenlijk een vertrouwd stukje van mezelf geworden omdat het schrijven me hoog heeft gehouden toen die tijd.

duidelijk?

• azalaia

Ja ja, dat is nu wel duidelijk.

Maar die naam zal jou wel steeds aan die wanhopige periode in je leven laten herinneren…, maar ik begrijp wel. dat je die naam niet zomaar ineens kan omzetten in iets anders.

Ik had het zo leuk voor je bedacht: wanhoop<>hoopvol, dus toch een beetje JOU…;)

azalaia

zal de gedichten mogen gaan lezen.

• mar

hij heeft genoeg andere dingen Azalaia maar zijn passie is tennis. Van de week heb ik met hem gesproken en hem gevraagd of die negatieve gedachten hem geholpen hem om te winnen en of hij vrolijk van die gedachten werd…Toen hij nee zei heb ik gezegd…probeer dan om te denken…ik zal vast wel iets goeds gedaan hebben want ik heb aardig wat games gewonnen…… Hij zag hetzelf ook in en geloof het of niet 's avonds moest hij weer tennissen…eerste set goed verloren met 6-1 (wel erg leuke pot trouwens) en tweede met 6-3…. maar hij bleef lachend op de baan staan en positief…….. Heb hem erg geprezen met het feit dat hij dit zo deed en de glimlach op zijn gezichtje sprak boekdelen……. Misschien dat we het gevonden hebben….

Bedankt in ieder geval voor je reactie!