Hoe heet dit verschijnsel?

• Sven

Hallo allemaal,

Ik schrijf voor m'n studie momenteel een essay over de vermeende vooringenomenheid van journalisten en wil referen aan het verschijnsel dat mensen al op jonge leeftijd hun normen- en waardenstelsel ontwikkelen (hun wereldbeeld, referentiekader enz.) maar aangezien psychologie mijn vakgebied niet is heb ik vooralsnog geen idee hoe dit verschijnsel heet en hoe het te definiëren. Leest hier misschien een psycholoog of kenner mee die mij op het juiste spoor kan zetten?

Citaat uit m'n essay: <>

Het gaat dus met name om de laatste zinnen.

Alvast dank!

-Sven

• azalaia

Kan je dit niet aan een willekeurige psycholoog vragen die je op internet opzoekt?

Stuur dit voorbeeld aan verschillende psychologen, wellicht dat er eentje jou het juiste antwoord doormailt.

azalaia

• Saskia

Dat doet ie toch………..

• Saskia

Kan je niet helpen.

Mijn lekenmening is dat ik journalisten vaak lui en dom vind en vooral papagaaien.

• azalaia

Jawel, maar hoeveel psychologen houden dit prikbord dagelijks bij…

Als hij dit verhaaltje per e-mail naar 10 willekeurige psychologen stuurt, maakt hij meer kans om een antwoord te krijgen, denk ik zo.

azalaia

• azalaia

Ik ben nu ook wel benieuwd naar dat ene ontbrekende woord :)

azalaia

• azalaia

Sven schreef:

>

> Hallo allemaal,

> Als gevolg van staatspropaganda, manipulatie door

> woordvoerders en spindoctors, onder invloed van collega’s of

> een sterke bedrijfscultuur (bron) of gewoon omdat ze door de

> jaren heen een wereldbeeld hebben ontwikkeld dat zich nog

> maar moeilijk laat veranderen. Psychologen noemen dit

de-realisatie…?

> verschijnsel (bron).>>

>

> Het gaat dus met name om de laatste zinnen.

>

> Alvast dank!

>

> -Sven

———————————————————————————————

azalaia

• Elindepelin

Hoi,

ik weet het niet zeker wat het woord precies is, maar ik denk dat je op zoek bent naar een soort “Bias”…een vooringenomenheid/of bevooroordeeldheid…dit is een term uit voornamelijk de sociale psychologie, en er zijn vele verschillende soorten bias. Dus welke je dan precies moet hebben?!

Ik heb psychologie gestudeerd, sociale psychologie is niet mijn ding helaas…dus verder dan dit kan ik je niet helpen, succes!