echtgenoot/schoonmoeder

• Ingrid

Ik heb een probleem met het feit dat mijn man naarmate hij ouder wordt steeds meer op zijn moeder gaat lijken in uiterlijk en gedrag. Wij zijn 30 jaar getrouwd en in deze 30 jaar heb ik zo'n ongelooflijke hekel aan mijn schoonmoeder gekregen door allerlei oorzaken. Nu dat mijn man ouder wordt gaat hij qua uiterlijk, maar ook qua maniertjes en gedragingen steeds meer op haar lijken. Ik merk bij mezelf dat ik dat ga vergelijken met mijn schoonmoeder en ik ben bang dat ik hierdoor ook een hekel aan hem krijg. Ik hou heel veel van hem en ik snap dat hij er ook niets aan kan doen, hij is nu eenmaal haar kind. Ik wil voorkomen dat dit verdergaat. Wat moet ik hieraan doen.

• boerin

Ingrid

Probeer lief voor hem te zijn dan krijg je dat ook terug.

Als jij denkt het zal moeilijk worden dan gebeurt dat vroeg of laat.

Ook zijn moeder had goede eigenschappen, probeer die te zien.

Als je gedachten negatief zijn verander dat en het komt ( blijft) goed.

• azalaia

hahaha, moet wel even lachen om je verhaal…. maar misschien is het toch het beste om een hernieuwd beter contact op te bouwen met je schoonmoeder, al was het alleen al om het gedrag van je man te kunnen accepteren.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je in je man jouw schoonmoeder terugziet en dat wekt ergenis op.

Het zal best heel moeilijk zijn om nog iets positiefs te willen en kunnen ontdekken in je schoonmoeder….. maar ik denk dat dit toch de beste manier is, anders zie ik jouw kijk op je man somber in…:D

Heel veel sterkte hiermee.

azalaia

• Michel

Hallo,

Ik vrees dat er een taak voor je ligt te wachten. Als je 30 jaar lang haat hebt opgebouwd naar je schoonmoeder, dan is jouw eigen hart dus behoorlijk volgeraakt met haat. Maakt niet uit wie het is, het is en blijft jouw haat.

Een kleine logische optelsom geeft de oplossing.

Je schoonmoeder en je man zijn individuele wezens met wie je een relatie hebt.

De beleving van deze relaties zit in jouw geest. Jij bent de baas over je eigen geest. Ga dus op zoek naar de reden waarom je je schoonmoeder haat - BIJ JEZELF! Daar ligt ook de enige oplossing.

Je bindt jezelf stevig vast aan je schoonmoeder. Wil je vrij zijn, dan zul je een manier moeten vinden om haar lief te hebben. Helemaal. Een bekend gezegde luidt immers: heb je naaste lief als jezelf.

Je spreekt jezelf nogal tegen als je zegt dat je heel veel van je man houdt. Maar het liefst zou je hem enorm willen beperken in het “op zijn moeder lijken”. Hij mag dus helemaal niet zijn zoals hij is. Dat is geen liefde. Toch?

Ik wens je liefde toe. Dat zul je nodig hebben als je je eigen haat wilt wegspoelen.

• Ingrid

Een beter contact met mijn schoonmoeder is echt onmogelijk hoor. Ik kan er een boek over schrijven. Zij negeert stelsematig onze kinderen. Onze jongste dochter is op haar 12e door een stel jongens mishandelt en zij heeft nooit eens aan haar gevraagd hoe het was. Wel aan ons en als wij dan zeiden dat ze dat aan haar moest vragen hield ze haar mond, maar heeft het nooit gedaan. Toen mijn moeder overleed 8 jaar geleden heeft zij er geen woord over gezegd tegen mij. Ik heb voorheen aardig tegen haar gedaan, maar na deze 2 gebeurtenissen, die vlak na elkaar kwamen, was voor mij de maat vol. Ik doe wat ik moet doen. Ik ga mee naar haar toe en doe normaal, maar ik ben er helemaal klaar mee.

Ik denk nu ook gewoon dat ik het eens wil voorleggen wat anderen hiervan vinden, mijn man vindt het moeilijk, het is toch zijn moeder (en zij heeft de wind eronder hoor). Hij vindt het ook heel vervelend dat hij zoveel trekjes van haar heeft en probeerd er iets aan te doen, maar het zit natuurlijk gewoon in hem, dat verandert natuurlijk niet en dat hoeft ook niet. Alleen wil heel graag weten hoe ik het moet accepteren dat het zo is.

• Michel

Hallo Ingrid,

je zegt:

“Een beter contact met mijn schoonmoeder is echt onmogelijk hoor.”

Ik kan het me voorstellen. Jullie relatie lijkt wel op die tussen mij en mijn vader. Mijn vader negeert ook, toont weinig interesse, etc.

Ik heb daar heel erg onder geleden. Tot ik ontdekte dat ikzelf kan kiezen.

Ik heb mezelf veranderd. Als ik nu bij hem kom, doet hij nog steeds zoals hij deed. Maar ik heb er zelf minder last van. Ik heb geleerd hem los te laten en ook de verwachting los te laten. Dat is een pijnlijk proces geweest. Maar ik ben nu wel veel zelfstandiger geworden.

Wat mij ook helpt is het steeds diepere besef hoe het komt zoals hij nu is. Dat helpt heel erg om alles te relativeren. Hij doet het niet om mij te pesten, nee hij IS zo. Ook besef ik steeds meer dat ik niemand kan bezitten. Niemand kan ik bezitten. Ik geloof rotsvast dat we geboren zijn om lief te hebben. Alles wat ik te doen heb is leren liefhebben. Hoe lastiger de persoon, hoe groter de les. En dat valt echt niet mee!

Jij verwacht heel veel van je schoonmoeder (toen wel). Als je dat kunt loslaten, dan kom je zelf vooruit. Ga's bij jezelf te rade waarom je schoonmoeder zo belangrijk voor je is? Moet zij een bepaalde rol vervullen? Zijn je verwachtingen reeel? Wees vooral eerlijk naar jezelf.

Sterkte.

• Poepsie

Accepteren van iets betekent vaak dat je de emoties moet doorwerken. Het verdriet en de gekwetsheid moet kunnen voelen en verwerken. ALs dat een plaats heeft kan je het accepteren en loslaten..

Ik begrijp wel wat Michel bedoelt. Je kan je schoonmoeder en je man niet veranderen maar wel de blik hoe jij tegen de situatie aankijkt.

Ze heeft je flink gekwets door geen interesse te tonen in voor jou belangrijke zaken. Daar zit de pijn denk ik, je bent gekrenkt, gekwets in dat wat jou dierbaar was/is… Je kan kijken waardoor het zo hard is aangekomen… waar doet dit je aan denken?? Iets van vroeger?? Daar ligt je levensles..denk ik..

In hoeverre lijkt je man op zijn moeder? Gaat ie ook voorbij aan dat wat voor jou belangrijk is??

Het kunnen loslaten..het zou voor jou prettig zijn als je dat kon…het maakt het een stuk makkelijker in ieder geval..

Wens je sterkte Ingrid, lijkt me moeilijk voor je.

• Poepsie

Gecrossposst Michel;-)

• wana

Ik denk dat het ook héél belangrijk is om te beseffen dat je schoonmoeder niet om jouw te pesten zo is. Jouw ergernissen en irritaties zijn zo groot dat werkelijk alles er in het teken van staat (ze zal nooit iets goeds kunnen doen)

Mijn schoonzusje heeft n intense hekel aan mijn (toegeven:dwingende,neurotische en behoudzuchtige) schoonvader.Hij is zo om zich te handhaven in t leven om te overleven.

Juist omdat er nooit gepraat wordt over emoties houdt ie zich vast aan zijn eigen ‘regels’ voor het leven en ze werken voor hem, dus zo moet iedereen leven, dat is het beste voor je.

Ook ik kan moeite met hem hebben maar kan dit nog enigszins relativeren en weet dat hij nu eenmaal zo is maar zij kan dat niet (meer) en gaat m uit de weg waar ze kan.

Ze ziet (nog) niet hoezeer dr manlief op m lijkt en erop gewezen helemáál niet waar.

Bij ons thuis zijn we bewust van elkaars ‘nare-ouder eigenschappen-erfenissen’ en wijzen mekaar daar af en toe op (pas op om dat niet gemeen verwijtend te doen)

Hij kan alleen veranderen als ie dat wil en het ook zo zou inzien.

Jij kan alleen de manier veranderen hoe je er zelf mee omgaat.

Wat ik ook merk bij zowel mn eigen als mn schoonouders dat het ook een generatiekloof betreft.

Ze hebben niet geleerd om op een bepaalde manier over dingen te praten, vinden de woorden er niet eens voor en vinden dat ook vaak nog eens onzin.

Hun opvatting is zwijgen, geen aandacht geven aan nare dingen, dan is t sneller over.

Wij práten over dingen die je overkomen en ervaren dat als medeleven en begrip hun als aandacht erop vestigen en ‘in wonden roeren’ .

Dus het negeren van hun ervaar jij als enorm kwetsend maar zij ervaren jouw ‘het erover hebben’ óók als kwetsend.

Ik kan het met mijn moeder bijv. niet over mijn chronische ziekte hebben, zij vat dat op als haar de schuld geven, maar ook niet over het verdriet ervan of het verdriet over de dood van een familie lid “zo gaan die dingen, wat nou ‘plek-geven’??! leven gaat door” Het irriteerd haar werkelijk als ik doorvraag naar - voor mij- wezenlijke dingen. Op mijn beurt ervaar ik dat weer als enorm kwetsend, dat ze het met mij niet over wezenlijke dingen wil hebben maar voor haar heb je daar bidden voor en kan ze het niet eens.

Ik hoop dat je je wat milder op kan stellen en de dingen aandacht kan geven die energie géven (leuke herinneringen,eigenschappen en waar je verliefd op werd) ipv energie vreten (irritaties,haat en ergernissen) Alleen dan is t uit te houden vrees ik.