Hallo Lucie,
Ik herken je probleem. Heb het zelf ook meegemaakt. Was en ben niet ontevreden over mijn huidige partner, toch voelde ik heftige verliefdheids gevoelens voor iemand anders. Ik was voor mijn gevoel niet “op zoek” nog had ik er behoefte aan. Toch werd ik verliefd met alle toeters en bellen. Zat hier erg mee in mijn maag. Verstandelijk wilde ik dit niet, voelde mij er zelfs schuldig over. Gevoelsmatig kon ik het echter niet helpen dat mijn lichaam zo verliefd reageerde (en dat deed het).
Ik ben er toen op de volgende manier mee omgegaan. Ik heb mij bedacht dat ik er niet “helemaal” verantwoordelijk voor ben voor wat ik voel en dat mijn biologie schijnbaar zo reageert op iemand anders. Ik ben natuurlijk wel verantwoordelijk voor mijn gedrag. Ondanks dat ik wel behoefte voelde om contact op te zoeken (zoals bijvoorbeeld iets anders lopen om nog een glimp van haar op te vangen, of iets zo plannen dat wij er samen waren), deze situaties niet actief opgezocht.
Gelukkig hielp dit. De heftige verliefdheids gevoelens werden minder (zoals dat meestal gaat na verloop van tijd). Ik zie haar nu nog regelmatig en voel nog steeds een hoge mate van genegenheid voor haar. Maar de scherpe hoekjes zijn er echt vanaf en ik heb er geen hinder meer van. Gelukkig heb ik mij in ieder geval niet door deze gevoelens laten verleiden. Anders zou ik wellicht dingen gedaan hebben waar ik misschien nu veel spijt van zou hebben.
Dus ik sluit mij aan bij het advies dat je al gekregen hebt. Zoek het actief niet op. Probeer zo min mogelijk inhoud te geven aan je verliefdheids gevoel. Na verloop van tijd wordt het minder en dooft het vuur.
Bij bovenstaande ga ik er van uit dat je niet je huwelijk op het spel wilt zetten. Bedenk dat je al veel geinvesteerd hebt in je huwelijk en wat je mogelijk allemaal kunt verliezen.
Groetjes Max