Hallo,
Probleem: mijn vriend is zeer autoritair en dominant. Hij stelt soms absurde eisen en wil dat ik zijn regels opvolg. Als ik daar tegen in ga weigert hij, hij lijkt dat in paniek en niet meer voor redevatbaar (achteraf weer wel). Hij gaat me dan intimideren, bedreigen, tegen spullen schoppen, mijn spullen gooien en in het ergste geval valt hij mij aan (hij grijpt me bij mn armen of strot, trekt aan mn kleding en haar duwt me etc)
We zijn erachter dat hij aan dwangneuroses lijdt waardoor hij gaat flippen als ik niet meedoe met zijn dwangneuroses. Daarvoor gaat hij in therapie.
Als hij niet in paniek is is het een lieve man, wel ook dominant qua karakter, maar gewoon voor redevatbaar en intelligent. Op die momenten zegt hij dat hij zichzelf gewoon echt niet meer in de hand heeft als zo iets gebeurd. Ik ben al een paar keer bij hem weggegaan. Omdat ik (lach me aub niet uit!) gewoon super veel van hem hou! Vroeger, voordat ik mijn vriend kende zou ik vrouwen die mishandeld werden belachelijk hebben gemaakt en ik zou niet kunnen begrijpen hoe je bij zo iemand kon blijven, en nu doe ik het zelf ook.
Ik heb me inmiddels ziekgemeld bij mn werk, want voel me zwaar overspannen en heb de hele dag door huilbuien. Ik slaap slecht. En als ik slaap heb ik nachtmerries. Het is me te veel geworden, iedere keer weer die teleurstelling en de pijn en het verdriet. Ik voel me zo diep gekwetst en eenzaam. Ik wil nu ook hulp/advies/een luisterend oor… bij vrienden of familie durf ik niet mijn verhaal te doen.
Moet ik eerst naar de huisarst voor een verwijzing naar een psycholoog? Of kan ik beter naar een ander soort therapeut gaan? Ik vind mijn huisarts niet echt prettig en weet niet of ik dit wel durf te vertellen.
Groeten,
Ana