Mensen die je neerhalen

• anoniempeewee

Hallo,

Ik ben een jongen en werk ik de zorg en heb 1 vrouwelijke collega, die mij een naar gevoel geeft en vaak negatieve en sarcastische opmerkingen geeft naar mij toe.

Bijvoorbeeld: Ik woon net op mezelf en heb geen housewarmingparty gegeven voor collega's. En elke keer als een het woord “feest” valt dan begint ze erover van dat ik nog steeds geen housewarming party heb gehouden (en dan op sarcastische manier gezegd en met een harde stem)

Of laatst was ze de tafel aan het afruimen en zei ze: Ga jij nou ook nog wat doen of blijf je zitten?! Gewoon op een lullige manier waar andere mensen bij zijn. Ook heb ik sterk het gevoel dat deze collega mij zwart maakt tegenover anderen, maar dat is een gevoel en weet ik niet zeker.

Haar erop aanspreken heeft weinig zin, want ze is zo goed gebekt en praat graag over andere mensen en ik wil niet dat alle collega's straks mij met een boze blik aankijken.

Ik ontwijk haar nu en zeg niks meer tegen haar, maar waarom doet iemand zo? Het maakt mij ook onzeker helaas en weet me bij haar ook totaal geen houding aan te nemen. Zij is een zeer grote prater en ik ben een vrij stille jongen

Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

• Tradescantia

Tja, waarom doet ze dat. Misschien geeft het haar wel een goed gevoel…

Of anders gezegd, misschien zegt het wel meer van haar als van jouw.

Maar even naar jouw toe:

In hoeverre wil je je door haar laten leiden en de jezelf door haar de grond in laten trappen.

Misschien moet je het gewoon je ene oor in laten gaan en net zo hard weer het andere uit laten gaan. Ik weet wel dat het makkelijker gezegd is als gedaan.

Dat zij zich misschien negatief uitlaat over jouw naar collega's zijn dingen waar je verder buiten staat en weinig aan kunt doen.

Je weet niet wat ze over jouw zegt dus weet je het ook niet en zou me gewoon van de domme houden. Laat zien dat zij jouw niet op de knieen kan krijgen met haar vervelende gedrag en geef haar het voorbeeld.

Natuurlijk allemaal erg makkelijk gezegd en het is natuurlijk niet leuk dat anderen jou een minder prettig gevoel geven wat misschien ook in jouw beleving de werksfeer negatief beinvloed.

Wens je veel sterkte!

Groet,

Tradescantia

• michel

Misschien dat dit je kan helpen, als je weet WAAROM iemand op een bepaalde manier handelt, kan het je helpen om je er minder door te laten raken.

Jij bent stil en onzeker. Zij is luidruchtig en…. is OOK onzeker! Ze probeert je door macht “eronder” te krijgen want dat geeft haar een flink gevoel. Een grote bek is niets anders dan een rookgordijn waar zij zich achter verschuilt. Zij geniet van het gevoel van macht en manipulatie. Als zij een opmerking maakt, krimp jij ineen. Zij lijkt daar een bepaalde voldoening uit te halen.

Geloof me, stille boy, het is pure armoe bij deze vrouw. Ze is niet in staat om normaal te vragen of je misschien zou kunnen helpen met de tafel af te ruimen.

Ze is niet in staat om normaal aan je te vragen: Joh, heb je nog een housewarming gehouden?

Zulke mensen zijn onzeker, net zo onzeker als jij bent. Geloof me als ik zeg dat deze vrouw thuis weinig liefde een aandacht heeft gehad. Misschien is ze geslagen door haar vader, zijn haar ouders gescheiden of wat dan ook. Maar dit gedrag is haar manier om haar beschadigde verleden te tonen. Ze is diep van binnen gewond. Haar macht is haar manier geworden om te overleven. Overleven door stille onzekere mensen te “pakken”.

(gefeliciteerd overigens met je nieuwe woning).

Nu jouw deel:

Wees haar bij voorbaat dankbaar. Ze prikkelt jou op een manier die je misschien nog niet eerder hebt meegemaakt. Ze maakt jou niet onzeker, ze legt bij jou slechts een zwakke plek bloot. Je onzekerheid. Het is nu jouw gouden kans om daar iets mee te gaan doen. Hou het bij jezelf. Stel jezelf de vraag:

Wat in haar maakt mij bang? Feitelijk daagt ze je uit. Een uitdaging om mondiger te worden, om meer uit je schulp te kruipen. En meer nog: een uitdaging om dit type persoon te leren liefhebben.

Ik geloof stellig in het gegeven dat we onze vijanden moeten zegenen. Het kost moeite, maar je zult er zelf door gezegend worden.

Sterkte bij dit stukje strijd en zie uit naar de overwinning.

• paul

hoi Michel,

Mooi gezegd van je…kan ik heel erg waarderen.

gr. Paul

• M

Tja, het is niet zo makkelijk te achterhalen waarom ze het doet, maar de meest voor de hand liggende factor is toch dat deze vrouw zelf misschien ook niet zo zeker is.

Maar dat je stil en verlegen bent, hoeft niet te betekenen dat je het allemaal over je heen hoeft te laten komen. Een ding wat je nooit moet doen is uit je slof schieten bij dergelijke mensen of net zo´n grote mond gaan opzetten, want dan krijg je een wapenwedloop.

In het geval van `Zou jij ook niet eens wat gaan doen?', vind ik dat je er best wat van kunt zeggen, alleen niet pissig worden. Gewoon zeggen dat je best die tafel wilt helpen afruimen, maar dat ze dat ook gewoon normaal kan vragen. Als je dat zo rustig mogelijk zegt, zul je merken dat sommige mensen vaak daar geen antwoord op terug hebben. Waarom? Omdat je het bij haar laat.

Over het roddelen: Wen er maar vast aan dat dat overal gebeurt en dat iedereen het in zekere mate wel doet. Zo zitten veel mensen nu eenmaal in elkaar. Gewoon accepteren en het vooral niet erg vinden.

sterkte

• marco

Er is in de zorg neem ik aan ook een baas waar je naar toe kunt stappen

Een goede baas pakt dit soort dingen aan, want een slechte werksfeer betekend hogere ziekte verzuim en dat wilt een baas niet.

Stap naar de baas.

• Marco

Jij bent stil en onzeker. Zij is luidruchtig en…. is OOK onzeker!

tekst van michel ……

Deze tekst en ook de rest van het verhaal komt er dus op neer dat de dader een slachtoffer is en dat hij die daar terecht boos over is nu een dader is en onzeker is. Het lijkt er dus op dat hij fout is in plaats van zei.

Typisch Nederland dat de zaken weer eens omgedraaid gaan worden.

Zij is fout en moet door de Baas van het bedrijf worden aangesproken en stoppen met dat gedrag.

Niets meer en niets minder.

• coachhs

Hoi Anoniempeewee,

Wat is het nare gevoel dat bij je naar boven komt?

Omschrijf het gevoel eens?

Herken je dit gevoel van vroeger?

Het is volgens mij belangrijk om uit te zoeken waar dit gevoel vandaan komt en wat maakt dat jouw vrouwelijke collega jou daarop triggert.

Als je dat weet dan kan je kijken hoe je met je gevoel om kan gaan en hoe je jouw gevoel kan veranderen. Dat je onzekerheid omzet naar zekerheid.

Als je je gevoel hebt verandert dan kan zij zeker wat ze wil en trek jij je schouders op of je zegt wat terug in alle rust. En nog een andere mogelijkheid is dat ze het niet meer doet omdat jij zekerheid uitstraalt.

Groeten Coachhs

anoniempeewee schreef:

>

> Hallo,

>

> Ik ben een jongen en werk ik de zorg en heb 1 vrouwelijke

> collega, die mij een naar gevoel geeft en vaak negatieve en

> sarcastische opmerkingen geeft naar mij toe.

>

> Bijvoorbeeld: Ik woon net op mezelf en heb geen

> housewarmingparty gegeven voor collega's. En elke keer als

> een het woord “feest” valt dan begint ze erover van dat ik

> nog steeds geen housewarming party heb gehouden (en dan op

> sarcastische manier gezegd en met een harde stem)

>

> Of laatst was ze de tafel aan het afruimen en zei ze: Ga jij

> nou ook nog wat doen of blijf je zitten?! Gewoon op een

> lullige manier waar andere mensen bij zijn. Ook heb ik sterk

> het gevoel dat deze collega mij zwart maakt tegenover

> anderen, maar dat is een gevoel en weet ik niet zeker.

>

> Haar erop aanspreken heeft weinig zin, want ze is zo goed

> gebekt en praat graag over andere mensen en ik wil niet dat

> alle collega's straks mij met een boze blik aankijken.

>

> Ik ontwijk haar nu en zeg niks meer tegen haar, maar waarom

> doet iemand zo? Het maakt mij ook onzeker helaas en weet me

> bij haar ook totaal geen houding aan te nemen. Zij is een

> zeer grote prater en ik ben een vrij stille jongen

>

> Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

• Lydia

Is dat zo? Is ze onzeker? Zijn mensen die goedgebekt zijn altijd per definitie onzeker?

Misschien is ze gewoon goedgebekt, maar realiseert ze zich niet wat haar woorden tot gevolg hebben bij anderen? Zou kunnen toch? Hoe kan ze ook, als niemand haar daar ooit op attent maakt.

Waarom wordt er direct van het negatieve uitgegaan? Lijkt me nergens voor nodig.

Probeer het eerst eens met een vraag? Onder 4 ogen: “Heb je enig idee hoe ik me voel als jij zo'n opmerking maakt? ” of “Waarom maak je dergelijke opmerkingen en ook nog in het bijzijn van anderen? Ik voel me daar niet prettig bij.” Praat altijd vanuit jezelf ipv aanvallend te zijn naar de ander. Niemand is gek op kritiek, maar we willen wel gewaardeerd worden door de ander. Help haar jou te waarderen, dan kun je haar ook waarderen. Jullie hoeven niet bij elkaar op de koffie of wat dan ook, maar met je collega's door één deur is wel net zo gezellig toch?

Wees eerlijk! Daarmee geef je jezelf wel een klein beetje bloot, maar je kiest tegelijkertijd wel voor de directe aanpak. Daarin laat je ook jou kracht zien. Ze gaat er zeker over nadenken. Dat gaat vanzelf. Iedereen denkt namelijk na over de gesprekken die hij/zij heeft (gehad). Misschien niet direct en misschien niet zo snel als je zou willen, maar het gebeurt vroeg of laat altijd. Zo helpen jullie elkaar.

Probeer je probleem eerst eens op een positieve manier op te lossen. Mocht dat niet lukken kun je altijd nog naar de leiding stappen met een verzoek of haar grote mond op dezelfde manier beantwoorden.

Succes met ieder besluit dat je maakt.

Lydia

• Saskia

De “waarom” vraag zou ik niet stellen. "

Dat heeft geen zin.

Denk je nou echt dat ze zou zeggen : “ik ben liefde tekort gekomen in mijn jeugd en daarom pest ik jou ?”

Je hebt er meer aan als je helder en duidelijk zegt dat je een op- of aanmerking vervelend vindt.

Op deze site staan goede adviezen over sociale vaardigheden.

www.leren.nl/rubriek/persoonlijke_vaardigheden/conflict/

Succes.