Flashen door 8 jarige

• Casandra

Hallo allemaal,

Ik zit met een vervelend iets.

Een collega van mij heeft een dochtertje van 9 jaar. Zij is erg druk, altijd nadrukkelijk aanwezig en erg grof in haar taalgebruik. Bovendien vraagt zij op een negatieve manier aandacht. Op straat laat ze zo nu en dan aan volwassenen ongevraagd haar “borstjes” zien en af en toe ook laat ze ook haar broek zakken om haar blote billetjes te tonen.

Ze is een echte dramaqueen en maakt van iets heel kleins een hele ophef. Als ze haar zin niet krijgt, gaat ze anderen pesten door lelijke dingen te zeggen of dmv haren trekken, knijpen en duwen. Overigens wordt ze op school ook zelf wel gepest. Ze komt uit een gezin met gescheiden ouders, waarmee ik overigens niets wil impliceren. Er zijn nog 3 andere kinderen in het gezin (2 oudere en 1 jongere), maar zij doen gewoon normaal. Zowel vader als moeder, maken ieder regelmatig tijd vrij om uitgebreid aandacht te geven aan elk kind afzonderlijk.

Soms komt ze op een vrije dag langs met haar kinderen en ik - en anderen - stoor me dan enorm aan het gedrag van haar 9-jarige. Zo erg dat ik geen sympathie meer op kan brengen voor het kind.

Voordat ik misschien de verkeerde conclusies trek wil ik graag weten hoe anderen hier over denken. Ik heb een klankbord nodig.

Casandra M.

• Collie

Waarom zou je een conclusie moeten trekken over het kind van een collega dat je SOMS ziet?

• wana

Omdat het je stoort misschien? Als ik me irriteer aan kinderen zeg ik daar ook wat van.

Ik zou het kind zelf aanspreken: “Waarom doe je dat? Mensen gaan je niet leuk vinden als je zo raar doet,terwijl je volgens mij best aardig bent maar dat zien we niet meer als je zo raar doet.”

Maar verder zou ik het laten rusten en anders vermijden.

• Collie

Om je irritaties over het kind van iemand anders te uiten, hoef je geen conclusies te trekken over dat kind.

Je zou simpelweg kunnen aangeven dat bezoekjes op het werk, met kinderen, op vrije dagen niet echt gewaardeerd worden. Uiteindelijk houdt dat, of dat nu leuke en lieve kinders zijn, of hele vervelende, de mensen die níet vrij zijn van het werk af.

• Saskia

Ik begrijp wel dat je er mee zit.

Denk je dat er meer aan de hand is ?

• Casandra

Dank je wel Saskia,

Ja, ik denk inderdaad dat er meer achterzit. Ik vind de reactie van Collie onzin.

Ik zit met vermoedens van misbruik bij het kind. Dan maakt het niet uit hoe vaak je het kind van je collega of van wie dan ook ziet. Een kind moet altijd beschermt worden, ongeacht door wie of hoeveel contact je met hem/haar hebt.

Maar hoe weet je of je goed zit met je vermoedens?

Casandra

• Collie

Je kunt dat wel onzin vinden, maar het lijkt me zo dat jij géén conclusies kan en MAG trekken op basis van die enkele keren dat je een kind ziet.

Je zou bij de moeder jouw onrust uit kunnen spreken, maar om conclusies te trekken heb je meer nodig dan een enkele ontmoeting.

Natuurlijk vraagt het om wat moed, om bij de ouders zelf je ongerustheid uit te spreken, mja, ieder kind er heeft natuurlijk wel recht op dat mensen in hun omgeving, die zich ongerust voelen, wat moedig gedragen…

Achter de rug van die mensen om, krijg je helemaal niks voor elkaar. Zelfs als je met jouw vermoeden meldpunt kindermishandeling zou bellen, zul je daar het advies krijgen om éérst in contact te treden met de ouders van dit kind.

• Saskia

Dat weet je niet en dat is het probleem.

Ik vind het goed van je dat je allert bent.

Het is moeilijk om met deze aanwijzingen iets te doen. Het ligt gevoelig,dat zie je al aan de andere reacties.

Liefst zou ik je aanraden om haar een beetje op te vangen,maar door haar gedrag verstoord ze jullie gezin en dat is niet goed.

De laatste opmerking van Collie om met de ouders over je vermoeden te spreken lijkt mij niet verstandig omdat je niet weet wat en door wie er eventueel iets plaats vindt.

Je zou eens kunnen bellen met 0900-1231230 het meldpunt voor advies over kindermishandeling.

Of wat sites zoals :

www.nji.nl/smartsite.dws?id=106187

Hoop dat je er iets aan hebt.

Groet.

• Martin

Het is algemeen bekend dat negatief gedrag vertonen bij een kind bekrachtigd wordt als zij daardoor aandacht krijgt, die ze anders niet krijgt.

Negatief gedrag kan voor een kind dus bekrachtigend werken als ze daarme de aandacht krijgt die ze wil.

Ik moet er wel bijzeggen dat een kind van negen jaar die dergelijke dingen doet mogelijk aan een stoornis zou kunnen leiden(een suggestie kan ik op basis van je verhaal niet geven). Voor een kind van negen valt dit in ieder geval onder abnormaal gedrag dat te wijten kan zijn aan omgevingsfactoren en-of een psychische stoornis.

Het zou raadzaam kunnen zijn voor de ouders om een kinderpsycholoog hierover te raadplegen. Het gedrag dat je omschrijft is een teken dat er een probleem is.

Let wel. We hebben het hier over een nog niet volledig ontwikkeld kind, waarvan volwassen en sociaal wenselijk gedrag als dat van een volwassene niet mag worden verwacht.

Groet,

Martin

• Collie

Neem me niet kwalijk, ik heb zelf nog geen jaar geleden het meldpunt kindermishandeling in de arm genomen omdat ik zag, wist, dat er een kind mishandeld werd.

Het meldpunt kindermishandeling deed daar helemaal niks mee… MITS… ik de ouders zelf op de hoogte zou stellen dat ik meldpunt kindermishandeling had benaderd om mijn ‘vermoeden’ tegen hen uit te spreken… Sterker nog, meldpunt kindermishandeling liet het aan mij over om die ouders te overreden om hulp te zoeken voor hun gedrag… wat die ouders, nadat ik ze met bibberende knieën, samen met mij inderdaad gedaan hebben… IK heb de brieven die zij in elkaar sleutelden aangevuld, dat zelfs nog aan hen laten lezen, en zelf verzonden naar bureau jeugdzorg omdat je daar uiteindelijk toch terecht komt bij dergelijk gedrag.

Inmiddels gaat het overigens erg goed, met dat gezin en de ouders komen nog altijd bij me, om af en toe, als het wat moeilijker gaat, om steun te vragen.

Conclusies trekken, kun je beter over laten aan mensen die daarvoor de kennis in huis hebben en die dat kind beter kennen…

Overigens kan lees ik nergens, waarom dit kind het gezin van Casandra zou verstoren, hooguit wordt haar werkplek verstoord.