Sociale dingen op het werk

• Martine

Ik werk sinds 1,5 jaar op een nieuw bedrijf. Elke dag rijd ik ongeveer 1 uur en 15 minuten heen en 1 uur en 15 minuten terug. De collega's zijn niet mijn type mensen (allemaal mannen met mannengrappen) maar het werk is inhoudelijk leuk. Zakelijk gaat het dus prima. Ze organiseren ongeveer eens per 3 maanden een borrel of etentje met collega's, ik ben daar nog nooit geweest omdat (1) ik er eigenlijk helemaal geen zin in heb (heb geen zin om met collega's aan tafel te gaan zitten, het zijn niet mijn type mensen en (2) ik altijd nog een heel eind naar huis moet rijden (ik ben de enige, de rest woont in de buurt) en dat vind ik dan te laat. Mijn baas sprak me hierop aan en ik ben eerlijk geweest door te zeggen: ik heb zo'n uitgebreid sociaal leven dat mijn agenda vol zit, ik wil niet ook nog eens verplichtingen aangaan voor het werk.

Ondanks dat dit mijn beslissing is die ik ook niet wil veranderen voel ik me toch een beetje bezwaard.

Wat vinden jullie?

• Brammetje

Ik vind het heel goed van je !

Prima opgelost zonder iemand voor de kop te stoten en vooral TROUW aan jezelf.

Pluim op je hoed.

• wana

Toch kan ik me wel voorstellen dat dit onder collega's ‘kwaad bloed’ kan zetten, het kan zelfs erg arrogant en uit de hoogte overkomen.

Zo worden het ook nooit ‘jouw type’ mensen.

Voor de werksfeer en collegialiteit zou zo eens in de zoveel tijd een keertje meedoen en dan laat thuiskomen toch niet zo'n ramp zijn?

Ze hoeven niet op je verjaardag te komen maar een beetje collega binding lijkt mij voor jezelf en in de toekomst toch wel handig, gewoon omdat dat dan aangenamer werkt lijkt me.

• Tineke

Ik kan me wel voorstellen dat je hier voor kiest ook al heeft het 2 kanten.je collega's kunnen namelijk aan tafel ineens wel leuk/interresant zijn