Wat een vervelende situatie voor je!
Je broer en je ouders zijn in ieder geval op dit moment een last voor ze en als ik het zo lees- kan het ook nog weleens zijn dat je ouders een drankprobleem hebben. Daar kunnen allerlei oorzaken voor zijn(alhoewel die ook afwezig kunnen zijn) en het neem allemaal niet weg dat je ouders niet van je houden of dat ze niet ook zorgzame kant kunnen hebben. Maar cadeautjes kopen om dingen goed te maken werkt duidelijk niet; je hoeft ze niet te belonen als ze onredelijk tegen je doen of je kwetsen; dat is geen lange-termijn-oplossing.
Als je 23 bent, heb je op zich wel de leeftijd om het huis uit te gaan en vaak kan het ook de band tussen je ouders en broer wel verbeteren door afstand te nemen. En ook omdat de situatie thuis je nu heel erg beperkt, is dat ook een argument om het huis uit te gaan. Dat hoeft niet te betekenen dat je met ze hoeft te ‘breken’, maar dan heb je zelf meer controle over het contact wat je met ze hebt.
In de omgeving waar je woont zeg je dat er weinig woningen/kamers te vinden zijn. Ik neem aan dat je dan in een grote stad als Amsterdam woont. In veel stedelijke gebieden hebben gemeenten regelingen om eerder in aanmerking te komen voor een goedkope huurwoning.(www.woningnet.nl). Ik zou dus vooral gaan kijken naar regelingen die je financieel kunnen ondersteunen om toch het huis uit te gaan; ookal moe tje misschien meer afstand overbruggen tussen je huis en je werk.
Vanaf een afstand heb je ook meer mogelijkheid om de problemen in relatie tot je ouders op een rij te zetten. Als je er elke dag met je neus bovenop zit is dat heel erg moeilijk.
Helaas merk ik dat sommige mensen op deze site reageren alsof ze meteen een gehele analyse kunnen vinden over de onderliggende problematiek, maar op basis van een bericht kan niemand hier dat beter dan jijzelf. Ik ben het wel met iedereen eens dat je daar afstand voor nodig hebt, dus richt je daarop. Het zal je ongetwijfeld veel opleveren; niet alleen in relatie tussen jou en je ouders.
Succes.
Martin