Onze zoon is 20. We hebben ook een dochter van 23.
Onze zoon heeft sedert de eerste klas middelbare school heel veel moeite met leren, concentreren, dingen afmaken, volhouden voltooien enz. In die middelbare schooltijd gediagnostiseerd ADHD-er, begeleiding psychiater + medicijnen. Eigenlijk hielp niks want uiteindelijk heeft hij z'n school voortijdig afgebroken na een periode van veel drugsgebruik en spijbelen. Hij heeft wel zelf de energie destijds opgebracht om te stoppen met het drugsgebruik en heeft toen een nieuwe weg ingeslagen met een MBO opleiding in de voertuigtechniek. Goede stageplek waar ze hem wel zagen zitten, maar ondertussen zit hij daar weer 3 jaar, heeft er eigenlijk geen zin meer in, rond z'n opleiding niet af (kan t niet opbrengen om examen te doen) en wil weer wat anders beginnen. Wat? Dat weet hij niet.
Assesment gedaan bij het ROC, gaf allerlei prachtige kansen en aanbevelingen, hij blij, wij ook, maar er gebeurt weer helemaal niets.
Dit alles leidt tot bijna dagelijkse aanvaringen.
Positief is dat hij hard werkt, dat zeker!
Negatief is dat hij t geld direct kwijt raakt, nu niet meer aan drugs maar wel aan games, drank, cafébezoek, gokken, meisjes enz.
Conflicten thuis tussen mijn man en mij zijn dat mijn man graag zag dat er toch wat meer actie van hem uit zou gaan. Dat hij kon aantonen dat hij in staat is in de toekomst voor zichzelf te zorgen.
Ik ben het daar mee eens maar zie ook dat we misschien op een andere manier moeten communiceren met hem (weet echt niet meer hoe) om iets bij hem los te maken.
En wat doet onze zoon? Hij komt na t werk thuis, eet mee, is vriendelijk in de conversatie en gaat vervolgens de rest van de 24 uur naar t huis van z'n vriendin (die 15 is en waar hij hartelijk wordt ontvangen en mag slapen met dit meisje, ik snap het niet meer hoor). Zodra we hem confronteren met z'n gedrag gaat hij weg “want er is een negatieve sfeer in huis”.
Lieve lezer, help ons eens, verplaats je eens in ons huis en geef ons wat tips en adviezen hoe we verder moeten.