kleurpsychologie - respondenten gezocht

• willem visser

RESPONDENTEN GEZOCHT !!!!

Mag ik zo vrij zijn u uit te nodigen voor een vragenlijst?

Deze vragenlijst gaat over kleuren en de associaties die kleuren oproepen.

Over sommige onderwerpen hebben we vrijwel allemaal een mening. Zo vinden we allemaal wel iets van ‘kleur’. Welke kleur vind je mooi en welke kleur verschrikkelijk? Waarom kiezen we voor een rode auto, of juist een grijze? Verandert onze voorkeur voor kleur naarmate we ouder worden? Hebben mannen en vrouwen een andere kleur als favoriet?

En welke associaties verbinden we aan bepaalde kleuren?

Met dit onderzoek wil ik een bescheiden poging doen op deze vragen antwoorden vinden.

Ik heb weblogs en andere internetbronnen afgezocht om aan geschikte respondenten te komen. Met andere woorden: ik heb gebruik gemaakt van informatie die publiekelijk toegankelijk is.

De reden van dit onderzoek: als psycholoog en beeldend kunstenaar ben ik geïnteresseerd in de vraag hoe mensen kleuren beoordelen en welke gedachten ze daarbij hebben. Het is de bedoeling dat dit in 2009 leidt tot een aantal populair-wetenschappelijke artikelen.

'Ik' is Willem Visser.

Mijn weblog: www.psycholog.web-log.nl

Hier kunt u meer informatie vinden over kleur, waarneming en bewustzijn.

U komt bij de vragenlijst via deze link: http://www.thesistools.com/?qid=67546&ln=ned

Het invullen duurt hooguit 10 minuten.

Op de eerste bladzijde wordt gevraagd naar een naam of emailadres.

Dit is alleen om dubbele invoer te voorkomen.

Alle beantwoorde lijsten worden uiteraard anoniem verwerkt.

Bent u geïnteresseerd in de uitkomsten?

Stuur mij een berichtje met uw emailadres en u krijgt het verslag toegezonden.

In ieder geval bedankt voor uw medewerking.

U doet mij een groot plezier door deze mail door te zenden naar mensen die u kent.

Hoe meer personen de vragenlijst invullen, hoe beter.

Met vriendelijke groet,

Willem Visser

• Martin

Hallo Willem,

Net meegedaan aan je onderzoek.

Interessante vragen, maar vraag je je niet af of de associatie met kleur niet kan worden beinvloed door iemand's momentane stemming of associatie waarop de respondent op dat moment toevalligerwijs de ‘kleur’ projecteert.

Dat merkte ik iig n.a.v. het invullen van je vragenlijst. Bv. “vooruitgang”: Ik denk op dat moment aan industrie, machines etc. en kom zo tot de associatie ‘grijs’. Maar een directe link naar de kleur zelf heb ik feitelijk alleen als het begrip cultureel gezien al een kleur als associatie heeft(bv. ‘liefde’; rood)(haat; zwart).

Houd daar rekening mee in de discussieparagraaf van je onderzoek.

Gr. Martin

• Willem Visser

Hallo Martin,

Klopt. Sommige associaties zijn inderdaad sterk cultureel bepaald. Vooral een begrip als ‘liefde’ - bij ‘haat’ zijn de antwoorden overigens veel diverser. Bij een minder uitgesproken - abstracter en misschien ook onpersoonlijker - begrip als ‘vooruitgang’ is de persoonlijke invulling nog veel sterker. Daarmee kan je een onderscheid maken tussen categorieën van begrippen: cultureel bepaalde associaties, persoonlijke associaties etc.

Interessant is wel dat er ook interessante interpretatieverschillen optreden tussen mannen en vrouwen. Van de leeftijdscategorieën heb ik het nog niet onderzocht, evenmin als van extra- en introvert etc.

De vragenlijst is inmiddels gesloten. Eerste resultaten zijn te vinden op www.psycholog.web-log.nl. Het totale verslag verschijnt in de loop van mei.

Groet,

Willem

• Gemma Aalmans

Geachte heer Visser,

Ik zou weliswaar graag willen deelnemen aan uw enquete inzake kleurpsychologie, doch via de door u vermelde link, lukt het me niet om via die site op uw enquete te kunnen inloggen…???

Dit thema interesseert mij omdat ik nu in de afstudeerfase van de opleiding toegepaste psychologie zit en graag als onderzoeksvraag voor mijn scriptie het thema kleur in de trant van “kleurinvloed m.b.t. arbeidsmotivatie” zou willen gebruiken. Ik ben mij nu aan het orienteren en alle informatie dienomtrent vind ik interessant.

Uw tegenbericht terzake zie ik graag tegemoet.

Groetend,

Gemma Aalmans

• Michel

Kleurpsychologie??

Ik beken kleur…

Ik doe niet mee :D

• wana

o, ik wel hoor..fascinerend. Op vakantie ook ‘smullen’ van het door winkels lopen als visueel ingesteld persoon vind ik het mooi om te zien dat er cultureel verschil zit in kleur-'wetten'. Vroeger je fotorolletje in Azië laten ontwikkelen en je leek wel ziek terwijl in de US de kleuren wel heel knetter eruit zagen.

Er zijn ook onderzoeken in ziekenhuizen gedaan,kleur v/d kamer bepaald zelfs ook deels het herstel.

zie alleen nu pas dat t ouwe koek is en er niets intevullen valt..