gescheiden en toch nog jaloers

• martina

hoi allemaal,

ik ben sinds 5 maanden uit elkaar met mijn ex man,dit was mijn eigen keus want er was te veel strijd,ruzie en onrust in huis.

hij werd snel boos vond maar weinig leuk.

we waren 11 jaar samen en we hebben 2 kinderen,ooit was hij mijn grote liefde ,maar er is te veel gebeurd ik ben te veel gekwetst.

ik merk dat het thuis nu veel rustiger is,het is heerlijk zo met zijn drietjes ook voel ik mij soms wel alleen.

heb wel een moeilijke periode achter de rug,ook wilde ik zelf scheidde,heb veel gepraat met vrienden,maar ik merk dat er bij mij toch nog een soort van jaloezie zit bij het idee dat hij ooit een ander heeft en daar sex mee heeft,vraag me af waarom dat is,omdat ik niet meer met hem verder wil,wilde ook al heel lang geen sex meer met hem,ja deed het soms omdat hij dan vrolijker werd.

ik denk dat het is omdat ik mij nu soms alleen voel en hij de enige is die ik goed ken en dat hij dadelijk tegen een andere vrouw heel aardig gaat doen,dat hij ervan heeft geleerd heeft(hij is nu ook in therapie,wat hij eerst nooit wilde)dat is dan heel fijn,maar ook wel weer pijnlijk.

heeft iemand hier een antwoord op,of hoe ik hier mee omkan gaan,ik hoor het graag,groetjes martina.

• max

Hallo Martina,

Ik denk dat je een rationeel besluit genomen hebt om te stoppen met de relatie. Je hebt een optelsom gemaakt en je besluit genomen op de uitkomst ervan.

Een besluit kun je naast rationele redenen ook nemen op emotionele redenen.

(De meeste zijn een combinatie van beiden. Soms wat meer van de een, soms wat meer van de ander.)

Je gevoel (je emotionele kant) draait niet zo snel om als je rationele kant. Dus ik denk dat het normaal is dat het na 11 jaar relatie wel even duurt voor je daar ook het passende gevoel bij hebt. Emotioneel ben je nog aan hem verbonden, dus kun je daarbij passende gevoelens verwachten. Bovendien speelt er nu nog van alles (bijv. regeldingen stel ik mij voor) dus is nu sowieso een slecht meetmoment.

Geef het tijd, probeer je leven goed op poten te zetten. het goede gevoel komt dan wel weer. Gevoelens voor je ex zullen dan meer naar achteren schuiven.

Ik denk dat je gelijk hebt met het idee dat je nu iemand mist die je toch heel goed kent en die jou goed kent. Ik kan mij voorstellen dat dat een gevoel van gemis oproept.

Maar nogmaals, als je je leven weer meer “normaal” is en stel er komt een nieuwe vriend, zal het wel minder worden met deze lege plekjes van het moment.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Max

• Yvonne

Beste Martina,

Wat een vervelende situatie voor je, joh. Ik heb dit zelf ook een keer meegemaakt, na een relatie van 10 jaar. Dat was een moeilijke tijd, maar uiteindelijk is alles in mijn leven veel beter geworden.

Ik lees nu veel op de nieuwe website www.coach2day.nl. Daar kun je zelf gratis vragen stellen aan coaches en psychologen. Ze antwoorden trouwens ontzettend snel, binnen een paar uur al. En je kunt ook meelezen met alle vragen en antwoorden. Misschien heb je hier wat aan? Ik wens je heel veel sterkte in ieder geval, groetjes Yvonne

• martina

hoi max,

dank je wel voor je reactie.

ik heb ook niet meer echt gevoelens voor mijn ex,ik mis hem niet,het is hier heerlijk rustig thuis,maar het is denk ik ook het gevoel dat het raar is om na 11 jaar weer iemand anders lief te hebben en ook dat dat bij hem ooit gewoon doorgaat.

het is natuurlijk ook een rouwproces,alles gaat stapje voor stapje,zal dit wel het laatste stapje zijn,maar had niet verwacht dat ik het erg zou vinden als hij sex zou hebben met een ander,alles moet gewoon een plekje krijgen,11 jaar zet je natuurlijk ook niet zomaar opzij.

maar als ik dan weer zo naar zijn foto kijk,dan doet het me ook niets,dan denk ik meer aan hoe hij deed,heel vaak, en aan wat hij zei,dus het zal dat echt wel zijn,dat ik me soms alleen voel en dat wij elkaar goed kennen.

maarre ik heb er zeker wat aan aan je reactie,diep van binnen weet ik het denk ik ook wel,maar het is gewoon fijn om het van iemand anders te horen,zo krijg je meer zekerheid.

fijne avond,groetjes martina

• martina

hoi yvonne,dank je wel voor je reactie,had niet zo snel een reactie verwacht je bent de 2e al,doe dit pas voor het eerst,dus had nog geen ervaring.

het is natuurlijk ook erg moeilijk omdat je samen 2 kinderen hebt,dan zie je elkaar regelmatig,maar ik weet diep van binnen dat het zo beter gaat,ik vind echt mijn rust weer in mij zelf heerlijk is dat ik kan er echt van genieten,maar soms voel ik me nog een beetje down,vandaar dit berichtje ook.

ik ga zeker even op die site kijken,had er ook nog nooit van gehoord.

fijne avond,groetjes martina.

• azalaia

Ik snap het wel, ook al ben je uit elkaar, ook al wilde je dit voor de rust in je gezin, het idee dat hij met een andere vrouw die intimiteteit heeft die hij met jou heeft gehad kan toch pijnlijk zijn en een gevoel van jaloezie geven en ik denk dat dit heel normaal is.

Hoe langer de scheiding is geleden hoe minder ‘last’ je hiervan zult hebben en ook als je zelf in de toemomst nog eens tegen iemand anders aanloopt. al is dit nu niet je eerste prioriteit.

Het heeft ook de maken met loslaten…emotioneel zit je ergens nog een beetje aan hem vast en dat zal ook steeds minder worden.

Dit verwerkingsproces heeft tijd nodig. Tijd om te helen.

azalaia