Hallo,
Ik zit met een probleem en weet niet wat ik er mee aan moet.
Een vriendin van me, waar ik al jaren bevriend mee ben begint steeds meer aandacht van me te vragen. Ze is altijd een beetje “anders” geweest in haar gedrag tov mijn andere vriendinnen. Dat ze “anders” is uit zich in kwaaltjes, maar de laatste tijd loopt het de spuigaten uit.
Alleen dit jaar ( jan, feb) heeft ze het volgende gemankeerd;
meniscus
tenniselleboog
gekneusde teen
last van haar maag en dus een maagslang gehad
ze dacht dat ze zwanger was
en nu beweert ze dat ze al jaren last heeft van emetofobie ( overgeefangst)
Dat laatste zou haar “andere” gedrag kunnen verklaren volgens haar zelf.
De afgelopen 3 jaar is ze een keer of 10 geopereerd aan haar voeten en polsen.
De laatste tijd begin ik steeds vaker mijn vraagtekens bij al haar klachten en kwaaltjes te zetten. Zelf denk ik dat ze aan munchausen lijd, dat heb ik haar echter nooit gezegd.
Vorige week was ze een beetje boos op me omdat ik niet serieus inga op haar problemen. Ik heb ook mijn twijfels of haar klachten door een arts gediagnostiseerd zijn. Ik weet niet wat ik hiermee aan moed. Toen we afgelopen zomer op vakantie waren ( mijn gezin en ik ) werd ze in die week voor de zoveelste keer geoperreerd aan haar voet. Ik heb haar toen 1 keer een sms gestuurd om haar sterkte te wensen. Dat was blijkbaar niet voldoende want 5 dagen later kreeg ik een sms dat ze een beetje boos was dat ik in de tussenliggende dagen niet had geinformeerd hoe het met haar ging. Ik kan toch niet elke dag van de week aan haar denken en naar haar informeren.
Ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet. Ik wil het graag bespreekbaar maken met haar maar ben bang dat het op een ruzie uitloopt wat einde vriendschap zal betekenen. We kennen elkaar al vanaf de basisschool en dat is al bijna 20 jaar. Ze heeft uiteraard ook heel veel goede eigenschappen.
Wie kan me goede raad geven?
Alvast bedankt,
Petra