wie geeft me raad?

• hobbeltje

Hallo,

Ik zit met een probleem en weet niet wat ik er mee aan moet.

Een vriendin van me, waar ik al jaren bevriend mee ben begint steeds meer aandacht van me te vragen. Ze is altijd een beetje “anders” geweest in haar gedrag tov mijn andere vriendinnen. Dat ze “anders” is uit zich in kwaaltjes, maar de laatste tijd loopt het de spuigaten uit.

Alleen dit jaar ( jan, feb) heeft ze het volgende gemankeerd;

meniscus

tenniselleboog

gekneusde teen

last van haar maag en dus een maagslang gehad

ze dacht dat ze zwanger was

en nu beweert ze dat ze al jaren last heeft van emetofobie ( overgeefangst)

Dat laatste zou haar “andere” gedrag kunnen verklaren volgens haar zelf.

De afgelopen 3 jaar is ze een keer of 10 geopereerd aan haar voeten en polsen.

De laatste tijd begin ik steeds vaker mijn vraagtekens bij al haar klachten en kwaaltjes te zetten. Zelf denk ik dat ze aan munchausen lijd, dat heb ik haar echter nooit gezegd.

Vorige week was ze een beetje boos op me omdat ik niet serieus inga op haar problemen. Ik heb ook mijn twijfels of haar klachten door een arts gediagnostiseerd zijn. Ik weet niet wat ik hiermee aan moed. Toen we afgelopen zomer op vakantie waren ( mijn gezin en ik ) werd ze in die week voor de zoveelste keer geoperreerd aan haar voet. Ik heb haar toen 1 keer een sms gestuurd om haar sterkte te wensen. Dat was blijkbaar niet voldoende want 5 dagen later kreeg ik een sms dat ze een beetje boos was dat ik in de tussenliggende dagen niet had geinformeerd hoe het met haar ging. Ik kan toch niet elke dag van de week aan haar denken en naar haar informeren.

Ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet. Ik wil het graag bespreekbaar maken met haar maar ben bang dat het op een ruzie uitloopt wat einde vriendschap zal betekenen. We kennen elkaar al vanaf de basisschool en dat is al bijna 20 jaar. Ze heeft uiteraard ook heel veel goede eigenschappen.

Wie kan me goede raad geven?

Alvast bedankt,

Petra

• Saskia

Hebben die operaties echt plaatsgevonden ? Zoja, dan is daar geen twijfel over .

Ik vind het nogal wat zoveel operaties in korte tijd. Daar wordt een mens niet gelukkig van.

Hoe je met haar omgaat is aan jou. Ze heeft blijkbaar behoefte aan jouw aandacht en sommige mensen manipuleren om die aandacht te krijgen.

Je kan wel met haar praten maar haar niet veranderen. Ze doet wat haar het meeste opbrengt.

Het is aan jou om te bepalen hoe je met haar wilt omgaan, wanneer je wel of niet contact wilt.

Wat goed kan helpen is een afgebakende tijd (bv een uur samen buitenshuis,koffie drinken) voor haar vrij te maken en haar dan je aandacht geven. Luisteren, vragen of wat haar goed kan doen.

Ze zal zeker proberen meer van je tijd te willen omdat ze dat gewend is. Zeg dan ieder keer dat het niet schikt maar dat je , wanneer jullie samen ,zijn er voor haar bent.

En als ze in het ziekenhuis ligt vind ik 1 smsje ook wat weinig. maar ik begrijp dat je geirriteerd bent door de claim die ze op je legt.

Kortom : kijk wat je wilt met je vriendschap en bepaal hoe je met haar wilt omgaan.

Succes.

• azalaia

Als het een echte goede vriendin is die je al zo lang kent, zou je haar gewoon op haar mogelijke kwaaltjes kunnen aanspreken.

Je kan zeggen dat je het nu wel heel opvallend vindt worden dat ze nauwlijks een dag zonder kwaaltjes rondloopt.

Mogelijk is ze aandachtverslaafd, want kwalen of niet: ze krijgt hiermee jouw aandacht en wordt dan boos en geïrriteerd als jij te weinig aandacht aan haar besteed als ze weer eens iets heeft….

Vraagt ze ook wel eens jouw aandacht als het NIET met haar zietes te maken heeft?

En dan krijg je maar eens een fikse ruzie: nou en…..is heel gezond, dat lucht op zeker van jouw kant en daardoor komt er weer eens een opening want nu zit alles potdicht, jij kan geen kant meer op met haar.

Zeg haar gewoon ‘straight to the point’ wat je van haar vindt, dat het voor jouw gevoel erg ongeloofwaardig gaat worden allemaal en of er misschien niet iets anders achter haar ‘'geveins’' zou kunnen zitten die ze verbergt voor jou.

Riskeer een ruzie als jij tenminste bij jezelf iets wil veranderen.

Het leven kan soms een rare wending krijgen als je de waarheid zegt en dat moet je dan maar accepteren, ook als ze je nooit meer wil zien.

In dat laatste geval is het geen echte vriendin geweest, want echte vrienden kunnen tegen een stootje.

azalaia

• vriendin

Hoi Saskia,

Bedankt voor je reactie.

Het is niet zo dat ze elke keer in het ziekenhuis ligt. Het zijn telkens poliklinische operaties. Daarna blijft ze volgens eigen zeggen telkens een week bij haar ouders. We wonen een uur rijden van elkaar vandaan, dus even een uurtje koffie bij elkaar drinken is niet zo makkelijk.

• Saskia

Dat klinkt inderdaad twijfelachtig.

Sommige mensen hebben een aparte manier van aandacht zoeken. Ik ken iemand die een keer uit eten was geweest met een jongen en toen de volgende dag een verlovingsadvertentie in de krant heeft geplaatst.

Echt waar.

Ik denk dat je niet veel kunt doen, anders dan bepalen hoe je met haar wilt omgaan en duidelijk zijn voor jezelf en voor haar.

Kijk wat kan en wat niet kan.

Je geeft haar nu macht over jou en een slecht gevoel, dat is niet de bedoeling.Het zal je een goed gevoel geven als je baas blijft over jezelf.

Ze zal waarschijnlijk boos worden als je niet meer mee gaat in haar aandachttrekkerij , maar dat is niet erg. Dat mag. Daar hoef jij niets aan te doen.

• max

Hallo vriendin,

Of haar gedrag nu uit een vraag voor aandacht komt of niet. Dat zou ik in het midden laten. het is aan haar om haar leven in te richten naar eigen goeddunken.

Blijf bij jezelf. Als je het gevoel hebt dat ze jou teveel claimt dan moet je voor jezelf een grens trekken. Misschien is wat afstand nemen dan de betere manier.

Het is aan de ander om die grens te respecteren. Ze hoeft het niet leuk te vinden (zij heeft vast haar eigen motieven om te doen wat ze doet).

Overwaardeer jullie lange vriendschap niet. Over verloop van tijd kunnen mensen veranderen. Niet altijd in het voordeel. Iemand die vroeger goed bij je paste, hoeft dat jaren later niet meer te doen.

Stel je grens dus. Als zij dat niet accepteerd moet jij je afvragen of ze in je vriendenkring thuis hoort.

Persoonlijk heb ik het liefst dat mensen die mijn grenzen niet respecteren maar weg blijven.

Blijft natuurlijk eeuwig zonde als het zo tot een eind zou komen.

succes en groetjes

Max

• ellen

kijk eens bij google THEATRAAL GEDRAG

• Mar

Een goede vriendschap heeft iets van wederkerigheid in zich. In jouw verhaal mis ik de wederkerigheid. Het lijkt erop dat jij veel moet investeren en er weinig voor terugkrijgt, bovendien investeer je blijkbaar nooit genoeg. Als ik in je schoenen zou staan zou ik eens een heel rationele afweging maken wat deze vriendschap mij persoonlijk eigenlijk oplevert en of ik deze vriendschap wel zo nodig, en op deze manier, in stand wil houden. En tegelijkertijd, of daarna, mijn overweging bespreken met mijn vriendin.

Blijf bij het nadenken en het bespreken bij jezelf, bij je gevoel. Ga geen strijd of welles/nietes aan over de echtheid van haar klachten, dat doet er niet toe. Het gaat erom hoe jij je voelt. Als het echte vriendschap is zal ze op je gevoel reageren, zo niet dan weet je genoeg.