leeggezogen door vriendin

• vriendin

Beste mensen,

Ik heb al ruim 20 jaar een vriendin met wie ik door de jaren heen veel heb meegemaakt. Te veel om nu even snel te noemen. Afgelopen 2 weken werd het me ineens teveel en ben ik enorm gaan twijfelen aan alles. Dat ze psychisch niet in orde was dat heb ik jaren geleden al voor mezelf bepaald.

Ik ben afgelopen weken veel op internet gaan zoeken, heb contact opgenomen met stichting korrelatie om mijn verhaal omtrent haar te doen, heb contact opgenomen met een huisarts. Wat eruit komt is dat het vermoeden bestaat dat deze vriendin aan borderline lijd of aan een andere persoonlijkheidsstoornis. Ik heb afgelopen week een gesprek gehad met mijn vriendin en dit bespreekbaar geprobeerd te maken. Ze luisterde wel, bleef rustig en reageerde star. Ze kwam wel met verwijten richting mijn kant.

Nu zit ik met het volgende dillemma. Ik kan het niet loslaten, er komt al 2 weken niets meer uit mijn handen, ik slaap al 2 weken slecht en ik voel me op dit moment een waardeloze vriendin. Ik weet niet hoe ik dit moet doorbreken, het huilen staat me nader dan het lachen. Ik ben compleet verward door haar geworden en voel me lusteloos en leeggezogen.

Wat moet ik doen? Wie kan me goede raad geven?

Alvast bedankt.

Zie ook mijn bericht hieronder “wie geeft me raad?”

• Jan

Heel eenvoudig: naar de huisarts en je laten doorverwijzen naar een psycholoog. Die kan je helpen de problemen op een rijtje te krijgen, een scheiding te maken tussen jouw problemen en die van je vriendin (waar je wel last van hebt maar wat niet jouw problemen zijn). Je kunt er alleen heen en eventueel later je vriendin meenemen als dat wenselijk is. Hier kom je niet zelf zomaar 1,2,3 uit.

• Martin

Indien deze vriendin van jou inderdaad aan een persoonlijkheidsstoornis lijdt, dan kan dat de omgang zeer moeilijk maken.

Het enige wat ik wil zeggen dat met een persoonlijkheidsstoornis vaak een wereldbeeld gepaard gaat dat niet helemaal overeenkomt met de realiteit, waardoor deze mensen andere ‘overlevingsmechanismen’ ontwikkelen, die sociaal tot botsingen kunnen leiden, communicatie onmogelijk kunnen maken en inderdaad de omgeving ook kunnen schaden.

Het enige wat jij kunt doen is heel duidelijk kenbaar maken aan haar waar jij behoefte aan hebt, je bent verplicht jezelf op de eerste plaats te zetten. En wees je daarbij goed bewust van het feit dat zij dat vanuit haar ziektebeeld mogelijk niet begrijpt. Meer dan voor jezelf kiezen en er voor haar zijn in die proporties waarin het voor jou nog niet schadelijk wordt, is het enige wat je kan doen.

Haar kun je niet veranderen. Dat moet ze zelf willen, durven en kunnen. Dat begint met zelfinzicht; en die stap is bij mensen met een persoonlijkheidsstoornis vaak zeer, zeer moeilijk.

Sterkte

• huisvrouw

er wordt tegenwoordig wel erg makkelijk geroepen dat iemand borderline is. het lijkt wel een modeverschijnsel.

heeft jouw vriendin deze diagnose gesteld gekregen na een uitgebreid onderzoek door psycholoog of psychiater? zo niet, dan moet je erg voorzichtig zijn haar hiermee te bestempelen.

• talke

ik ben het met huisvrouw eens dat je moet uit kijken met iemand te bestempelen met in dit geval borderline het word namelijk al snel geroepen dat iemand dat heeft wat vaak later na neit eens waar blijkt te zijn.

Maar wat je het beste kunt doen, in ieder geval praten met andere mensen of naar je huisarts gaan en je door laten verwijzen naar een psycholoog en dan samen met hem/haar kijken hoe je om kunt gaan met de problemen die je momenteel ervaart. Ook zou ik echt proberen jezelf op de eerste plaats te zetten en grenzen te stellen richting je vriendin zoals bijv. een keer per week elkaar zien, iets leuks doen en als het je niet uit komt als ze belt of komt ook eerlijk zeggen dat het neit gaat. En mss is het een idee om een paar dagen/ weken afstand te nemen van haar om te zorgen dat jezelf weer een beetje op krachten kunt komen en mss lijkt het dan alsof je geen goede vriendin bent maar als jij je niet goed voelt kun je haar ook niet helpen en maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf en voor haar. Misschien klinkt dit heel hard maar zo bedoel ik het absoluut niet ik heb dit zelf meegemaakt ik heb toen ook een stapje terug moeten doen en nu ik vaker voor mezelf kies gaat ook de relatie tussen mij en mijn vriendin een stuk beter.

groetjes talke

• Marianne

Mijn advies. Ga niet met een psycholoog praten. Die namelijk ook erg goed in mensen leeg zuigen.

Misschien moet je gewoon de relatie verbreken. Iemand die je leegzuigt, die kan nooit veranderen in een mens voor een gelijkwaardige relatie. Jullie zijn immers niet gelijkwaardig en jouw draagkracht is groter dan die van haar. Haar problemen zijn groter dan ze kan dragen.

Dat komt dus gewoon niet meer goed. Neem afstand of zorg ervoor dat de vriendschap langzaam minder wordt. Voelt eerst kut, maar daarna beter.

• Marianne

Ga in ieder gevalniet met een psycholoog praten, want dan krijg je pas echt een leger bloedzuigers in je leven.

Die gana je nog meer problemen aanpraten en je komt nooit van ze af.

Hou je echt van je vriendin, of is het meer een gewoonte geworden.

Dumpen, want je moet voor jezelf kiezen als iemand je leegzuigt.

Je hebt het al te ver laten gaan.