afkicken?

• Sophos

Wie o wie kan mij een antwoord geven op het volgende:

Ik eet GEMIDDELD op een dag:

- 8 uur kommetje musli met melk

-10 uur reep chocola

-12 uur drie boterhammen

-14 uur snoep of weer chocola

-16 uur zak chips

-18 uur avondeten (altijd wel gezond)

- vanaf acht uur weer snacks zoals chips, chocola of toetjes

Omdat ik er nooit van aankwam en de laatste tijd wel en ik merk (en weet!) dat het abnormaal is en vooral ongezond en het zo zijn invloed heeft op hoe ik me geestelijk voel, ben ik sinds een week een gezond voedingsplan aan het doorvoeren met 3x per week sporten:

Nu:

- 8 uur boterham met gekookt ei of smeerkaas

- 10 uur plakje ontbijtkoek

- 12 uur twee boterhammen

- 15 uur twee stuks fruit

-18 uur avondeten

- 19 uur bakje yoghurt of glas optimel

Dit lijkt me een normaal en voldoende voedingspatroon. Mijn verwachtingen waren dat ik me energieker zou voelen, opgewekter zou zijn (want alles wat ik normaal gesproken at zorgde vor lusteloosheid) etc. Het tegendeel is waar: ik heb het dag en nacht ijskoud, ik voel me depressief (ik ben dit zeven jaar lang geweest en vrees soms voor een terugval) en ben continu met eten bezig.

Is dit een normale reactie? Moet je eerst door een soort van dal voordat je het energieke blije gevoel krijgt wat men altijd belooft bij een gezonde levensstijl?

Om mijn vraag goed te kunnen beantwoorden is het misschien ook van belang te weten dat er verder momenteel geen andere dingen spelen waardoor ik me zo zou voelen:)

Ik hoop echt dat iemand mij kan uitleggen wat het is en hoe ik erdoorheen kom!

Dank jullie wel

• azalaia

Je bent verslaafd geraakt aan koolhydraten, die in chips, brood, rijst, pasta, chocola, snoep, ijs, cake en noem maar opzitten.

Nu je veel minder koolhydraten tot je neemt krijg je eerst een dip omdat je lichaam zich moet aanpassen en de suiker balans nu zelf moet regelen.

Je glucose schommelt constant maar moet altijd wel op een bepaald niveau blijven, niet te hoog maar ook niet te laag, anders word je duizelig..

Ik zou door de zure appel heen bijten en dit voedingspatroon volhouden.

Eet voldoende groene groenten en lekker wat rauwkost per dag en zo weinig mogelijk pasta's van het witte soort, dus wel donker volkoren pasta's, die zijn wel gezond mits je er niet te veel van eet.

Je lichaam is uit balans en je geest dus ook, maar dat komt wel weer goed hoor…als je maar volhoudt en je niet van de wijs laat brengen.

De volhouder wint nog altijd…

Later heb je geen last meer van deze verschijnselen.

azalaia

• Saskia

Eet je volkorenbrood ?

2 boterhammen voor ontbijt is beter omdat je daarvan de energie krijgt voor een groot deel van de dag.

Meer variatie in je broodbeleg is ook aantebevelen.

Kipfilet,rookvlees of ander mager beleg maakt het lekkerder. Het leven moet wel leuk blijven.

En vooral geen frisdrank !

Bakje rauwkost om tussendoor te knabbelen.

Als ik zin krijg in eten neem ik radijs, stengel bleekselderij,rauwe paprika en maak het pittiger met Herbamare een kruidenspul dat ik er over strooi.

• Brammetje

Weet je ook heel erg lekker is ? Op je boterham met beleg extra plakjes tomaat of komkommer met vers geknipte bieslook of basilicum.

Minimaal calorieen en maximaal eetplezier.

• vriendin

Ik wil je heel veel succes wensen bij het proberen om van een ongezond voedingspatroon om te schakelen naar een gezond voedingspatroon. Het is heel moeilijk, en ik kan het weten. Ben zelf 2 jaar geleden 30 kilo afgevallen door gezonder te gaan eten en meer te gaan bewegen.

Dat je het koud hebt en je depressief voelt, klinkt me ook bekend in mijn oren. Heb ik ook allemaal gehad. Let maar op, over een tijdje als je aan het nieuwe voedingspatroon gewend bent en je wat bent afgevallen voel je je stukken beter. Ook komt er weer goed weer aan, dat scheelt ook weer in hoe je je voelt.

Heel veel succes ermee.