woede aanval

• christa

Hallo,

Ook wij hebben zo af en toe met een woede aanval te maken. Mijn jongste dochter heeft een vriend van een andere cultuur. Hij is erg onzeker en jaloers ik noem het bang om mijn dochter te verliezen, Nu heeft hij haar afgelopen weekend een klap gegeven uit jaloezie, hij zag dat een jongen die hij niet kon haar drie zoenen op haar wang gaf. Hierdoor is er een grote ruzie ontstaan.

De twee hebben met elkaar gepraat en proberen verder te gaan. Waar ik blij om ben maar toch ook wel twijfelt.

Nu wil hij hulp gaan zoeken maar we weten eigenlijk niet waar we moeten beginnen en waar we heen kunnen.

Ook zitten we met nog een probleem en dat is dat hij bij ons in woont omdat zijn moeder hem het huis heb gezet toen hij nog 17 was. Hij is inmiddels 19 dus hij

zou op eigen benen kunnen staan. Dus mijn vraag is waar moet ik met hem naartoe als het in de toekomst nog een keer gebeurd want als dat gebeurd moeten wij ook onze handen van hem af trekken.

Zijn familie wil niets met hem te maken hebben dus hij kan nergens terecht. Ik zou het vreselijk vinden als hij echt op straat moet gaan leven.

Misschien is er iemand die me raad kan geven, waar we als eerste heen moeten en wat we moeten doen als de situatie zich voordoet dat hij ook bij ons het huis uit moed.

Dank jullie voor het lezen , ongeruste moeder

• azalaia

Hallo,

dDie klap uit jaloersheid zal niet de enige blijven vrees ik.

Jaloersheid heeft niet eens zoveel met cultuur en achtergrond te maken maar kan mede door een bepaalde achtergrond wel worden versterkt.

Ik denk dat je deze eerste klap moet zien als een hele goeie waarschuwing van kant. Doe ermee wat je goeddunkt maar goed is het niet, ik vind het zorgelijk.

Dat de jongen is uitgekotst door zijn fanile zegt ook al heel veel en als jij je afvraagt waar hij naar toe moet als het nog een keer gebeurd, m.a.w. als je dochter weer geslagen wordt…..alsof je dat gaat zitten afwachten….. begrijp ik uit je verhaal, moet hij zeer binnenkort al bij jullie weg.

Je hebt hem tijdelijk opgevangen omdat uit zijn ouderlijke woning was gezet en nu hij 19 is en hoop ik een baan heeft, kan hij ergens een kamer gaan huren en verder voor zichzelf zorgen.

Geef hem vanaf vandaag exact 2 maanden de tijd om een ander onderkomen te zoeken omdat JIJ wil dat hij bij jullie weg gaat uiterlijk 31 mei van dit jaar.

Heeft hij niks kunnen vinden dan heeft hij gewoon pech, je had hem tenslotte 2 maanden de tijd gegeven.

Als je dit nu laat versloffen breng jij jezelf en je dochter in een heel moeilijk parket en hoe langer het duurt voordat hij weg is, hoe lastiger dit zal worden want hij bouwt ‘rechten’ op, ook op jouw dochter.

Ik denk dat je uiteindelijk je dochter en jezelf een hele goede dienst bewijst door hem eruit te zetten over u i t e r l i j k 2 maanden.

Jij als ouder bent nog altijd de baas over wat er gebeurt in jouw huis en niemand anders en wie daar mag wonen en tot wanneer.

Resoluut moet je zijn, daar bereik je het meeste mee, geen halfslachtig gedoe met iemand met losse handjes…..

Sterkte,

azalaia

• azalaia

foutje: van kant…moet zijn van jullie kant, dus die klap moet een waarchuwing zijn van jullie kant.

Jullie zijn nu gewaarschuwd door hem doordat hij zijn agressie heeft laten zien en 1 keer is genoeg dacht ik zo…

Hoop dat het duidelijk nu is…:)

• Els

Ben het helemaal met Azalia eens.

Heb je wel eens bij zijn familie geïnformeerd waarom de familie hem uitkotst? Zal ongetwijfeld niet voor niets zijn.

Als het om mijn dochter ging was hij nu al uit huis gezet.

• Martin

Tja, sorry, ik blijf vinden dat er adviezen worden gegeven en uitspraken worden gedaan die op basis van een verhaal gewoonweg niet gedaan kunnen worden. Tuurlijk is geweld zorgelijk, maar of je drastische maatregelen m o e t nemen, dat kan alleen jij bepalen op basis van alles wat je weet. Niemand hier op dit forum op basis van een kort verhaal; de ‘radicale oplossingen’ die hier vaak gepresenteerd worden als ‘de enige oplossing’ kan IN SOMMIGE GEVALLEN meer kwaad dan goed doen. Wel kunnen we gewoon reageren op je verhaal.

Christa: Allereerst: Je doet iets voor die jongen wat waarschijnlijk menigeen niet had gedaan, wat ik sowieso heel tof van je vind! Dat allereerst!

Geweld in een relatie moet je natuurlijk nooit of te nimmer toestaan. Maar wat ik uit je verhaal opmaak is dat de jongen inziet dat hij verschrikkelijk fout is geweest, dat je dochter het (gelukkig) ook niet zomaar heeft genomen en dat er nu maatregelen moeten worden genomen voor evt. hulp voor die jongen.

Je vertelt over de jongen dat hij uit een andere cultuur terecht komt. Die verschillen moet je niet onderschatten, maar daardoor is het moeilijk uit te maken of zijn jaloezie met geweld als gevolg in zijn cultuur als ‘gerechtvaardigd’ wordt beschouwd, of dat de jongen psychische problemen heeft of dat het een eenmalig incident is geweest.

In tegenstelling tot wat er hier gezegd wordt, is het daarom ook helemaal niet zo voor de hand liggend dat de jongen uit huis getrapt is omdat hij onhandelbaar zou zijn. Ik ken helaas jongens in eenzelfde situatie, omdat ze homoseksueel zijn en om die reden het huis uit zijn getrapt. Hij kan dus ‘onhandelbaar’ zijn voor zijn ouders omdat hij dingen doet die wel in deze cultuur, maar niet in de andere cultuur door de beugel kunnen.

Boven alles: Sta het geen tweede keer toe, losstaand van wat de reden is. Als hij nog een keer tot geweld overgaat, dan moet je dochter haar eigen grenzen bewaken en afstand van hem gaan nemen. Bij een tweede keer zal het probleem van hem wat groter zijn, maar daar mogen zowel jij als je dochter er niet onder lijden.

Het is inderdaad goed da thij op kamers gaat en voor zichzelf gaat zorgen, dus stimuleer dat ook, maar het stellen van een grens moet je vooral leggen op basis van zijn gedrag, en niet op bais van tijd, zoals Azalia zegt, vind ik. Een tijdslimiet van twee maanden hoef je niet aan te houden(dat legt alleen nog maar meer druk op de ketel), maar laat het verblijf in jouw huis erop gericht zijn dat het ‘tijdelijk’ is.

En HIJ moet werken aan zijn gedrag. Onafhankelijk van wat de oorzaak ervan is, kun je altijd naar ene eerstelijns psycholoog via de huisarts.

Sterkte.

• azalaia

Martin…met iemand die je dochter mept, moet je korte metten maken!

azalaia

• azalaia

Misschien helpt een kopje thee met Job Cohen, dat zal hem leren..:D