vermoeidheid maakt me onzeker

  • maninzorg

    Hallo,

    Ik heb een probleem en dat is als ik moe ben dan word ik onzeker en voel me down en als ik niet moe ben heb ik er geen last van.

    Ik werk in de zorg en het is lichamelijk en geestelijk zwaar werk en hoe meer dagen ik werk achter elkaar hoe onzekerder ik word (vind het wel leuk werk hoor:)

    Als ik moe ben merk ik aan mezelf dat ik sociale contacten ontwijk en heb ook tijdens mijn pauze totaal geen zijn om een praatje met een collega te maken en ben dan kortaf, chagrijnig en stil—>En dat wil ik dus niet en probeer dan toch vrolijk en sociaal te doen, maar dat maakt me meer onzekerder, omdat het dan niet gemeend overkomt. en ik er ook totaal geen zin in heb en wil het liefst alleen zijn en mijn eigen ding doen

    Ook heb ik het gevoel dat iedereen naar me kijkt en er een grote spotlight op me staat en weet me vaak dan geen houding te geven en ben bang dat mensen mijn onzekerheid zien en ontwijk dus sociale contacten, want heb er dan gewoon geen zin in, zowel werk als prive

    als ik goed wakker ben, ben ik voor mijn gevoel stukken zelfverzekerder/assertiever en socialer en kan alles beter relativeren en voel me dan sterk en kan dan lekker meebabbelen en lachen, maar zodra ik vermoeid ben valt dat stukje weg.

    —————————————-

    Mijn vraag is of jullie tips hebben om hiermee om te gaan en wat ik ertegen kan doen? Is het raar dat je een negatief zelfbeeld krijgt als je moe bent?

    Ik vind het erg lastig en ben het beu en wil er na al die jaren wat aan doen, dus alle tips zijn welkom.

    mvg maninzorg

  • azalaia

    Om te beginnen zou ik er eens over praten met je collega's, gewoon open kaart spelen en zeggen waarom je af en toe kortaf bent, dat het niks met hun heeft te maken maar met je eigen gesteldheid. je collega's weten dan waardoor het komt en je kunt ze ook zeggen dat je dit echt een probleem vind worden om bij tijd en wijle zo moe te zijn waardoor alle zin en animo als sneeuw voor de zon verdwijnt.

    Verschuil je niet voor je collega's, ze merken toch wel dat je niet helemaal in orde bent op dagen dat je moe bent maar dit niet laat merken.

    Wees eerlijk en zeg het, praat erover en wie weet heeft een ander dit ook eens gehad en weet een oplossing voor jou….

    Misschien lijdt je wel aan een ‘vermoeidheissyndroom’' of heb je de ‘ziekte van Pfeiffer’, al ben je met dit laatste constant erg moe.

    Ga toch eens naar de huisarts en laat eens je bloed onderzoeken om bloedarmoede uit te sluiten door ijzergebrek.

    Als alles in orde is heb je misschien een burn-out…..

    Ik zet hier meteen maar wat mogelijkheden neer zonder dat er iets van hoeft te kloppen in jouw geval.

    Ik hoop dat je hier toch iets mee kan.

    azalaia

  • Michel

    Hallo,

    Ik denk dat je je probleem moet omdraaien

    Je zegt: als ik moe ben, word ik onzeker.

    Ik zeg: je bent onzeker en dat maakt je moe.

    Ga op zoek naar je dieperliggende onzekerheid en je moeheid zal verdwijnen.

    Je moeheid laat alleen zien DAT er een dieperliggende onzekerheid aanwezig is.

    En die zat er altijd al.

    Een goede vriend om mee te refelecteren kan je hele goede diensten bewijzen.

    Heel veel succes.

    En een goede Pasen toegewenst.

  • Maria Smit

    Beste maninzorg,

    Ik slaap sinds een operatie die mij veel pijnklachten heeft bezorgt sinds 5 en een half jaar elke nacht erg slecht. Soms maar 1-2 uur per nacht. Om GEK van te worden. Ook ik ben onzeker als ik oververmoeid ben. Soms heb ik een fitte dag en dat ben ik gelukkig weer meteen de oude. Ik denk dat veel mensen onzeker worden van moe-zijn.

    Hoe gaat het nu met je? Heb je er een oplossing voor gevonden?

    Groetjes,

    Maria