ADHD+ hoogbegaafd

• Memyselve

Ik zoek een psycholoog die onze zoon kan testen. Hij is 2.5 jaar geleden al eerder getest; diagnose ADHD en Hoogbegaafd TIQ 133, VIQ 125, PIQ 133 (ook faalangst, slordigheid, werk niet afmaken, snel afgeleid, Kiest uitzich zelf niet voor moeilijkere taken, onderpresteerder, moeilijkheden meervoudige opdrachten, clownesk gedrag, weinig initiatief, moeite met onvoorspelbare situaties etc) Rugzak en PGB aanwezig. Vraag is: Zijn deze gedragskenmerken nu inherent aan de gedragskenmerken van ADHD, hoogbegaafheid (lees; weinig motivatie, onderpresteren) of combi van die twee. Vraag 2 is dus. Zou hij meer aangepast gedrag vertonen als hij meer cognitief wordt uitgedaagd? Dus daarom nieuwe test, en dan evt. Leonardo-onderwijs of in het reguliere onderwijs nog 4 jaar doorgaan, waar meer aan sociaal-emotionele aspecten wordt gewerkt en niet aan het plus-cognitieve gedeelte?

Wie weet raad en/of adres van psycholoog die zeer goed op de hoogte is van ADHD in combinatie met hoogbegaafdheid?

Alvast hartelijk bedankt!

• poppe en kids

nou euh, volgens de stichting Mensa begint hoogbegaafdheid pas bij 150, dus hij is iets slimmer als zijn leeftijdsgenoten, en zeker niet hoogbegaafd.

En verder is het net alsof je het over mijn zoon hebt, alles wat je beschrijft hoort bij het kind. dus ja

Ach, en mijn puber met een performaal IQ van 133 komt ook niet verder als VMBO, maar heeft ook adhd én pddnos. en is op zijn eigen manier helemaal happy! structuren en duidelijkheid geven meer rust en vertrouwen voor de toekomst dan hem stimuleren om het beter te doen, gooien ze alleen maar de kont nog meer tegen de krib.

Als ik je topic zo lees, krijg ik meer het idee dat jullie verwachtingspatroon over je kind aan diggelen is en nodig bijgesteld moet worden.

En als ik lees, nog 4 jaar (regulier) onderwijs, hebben we dan niet gewoon te maken met een ontzettend puberende 14-jarige?

• Gas58

De mensa hanteert helemaal geen iq als norm, de mensa hanteert percentielen. Je kunt lid worden van Mensa als je hebt aangetoond dat je op een gestandaardiseerde intelligentietest een score hebt behaald gelijk aan of boven het 98ste percentiel.

Er is een groot aantal goede intelligentietests, die ieder een eigen schaal hanteren. Het resulterende cijfer noemt men dan wel IQ. Een score van 132 op de ene test, kan overeenkomen met een score van 148 op een andere test.

Bij de in Nederland meest gebruikte testen zit je met een iq van 130 boven het 98e percentiel.