communicatie probleem

• marcel2024

Even een schets van de problematiek.

Heb al veel “vriendinnen” gehad, maar deze verbreken steeds het contact, omdat ik niet voldoende met ze communiceer is mijn ervaring. Ik ben werkzaam in een functie in de buitendienst, met klanten kan ik goed communiceren omdat dit vrij korte gesprekken zijn, en deze gesprekken gaan vaak over de werkzaamheden die daar moeten worden uitgevoerd.

Wat ik erg moeilijk vind om een gesprek ‘aan de praat te houden’. Vaak wordt er met een gesprek begonnen, die daarna verslapt, daarna valt er een stilte (dan weet ik ook zo even niet wat voor onderwerp ik het beste aan kan snijden) dan wordt het stil, veel vriendinnen die ik had in het verleden vonden dit een negatieve eigenschap.

Ook collega's heb ik in de regel weinig te vertellen, ligt dit aan mij ? , en wat kan ik hieraan doen ?

Ik heb wat dat betreft een introverte karakter eigenschap. Ik ken mensen die de hele dag door kunnen praten over van alles en wat, dit maakt zo een persoon ook erg boeiend, helaas heb ik moeite met effectief communiceren, wat kan ik hieraan doen ?

Het vreemde is dat ik over mijn hobbies erg veel kan vertellen, maar als ik over de alledaagse dingen moet praten, dan gaat het moeilijk.

Wie herkent zich hierin, en wat kan ik doen om dit probleem op te lossen ?

Vriendelijke groet,

Marcel

• wana

Er komt denk ik nog wel een dame, die zo gek met je is dat ze accepteert dat je geen prater bent.

Bovendien denk ik dat je je niet op het gesprek moet focussen maar op degene waar je mee praat.

Ook denk ik dat het meer het empathisch vermogen is, de gevoels-gesprekken.

Als je geïnteresseerd bent in een persoon kan je makkelijk een gesprek op gang krijgen door open vragen te stellen en te luisteren.

Wat vind jij?,wat doe jij, hoe voel je je, wat lijkt jou leuk om te doen en waarom?

Ik, als prater, heb juist weer diepe bewondering voor diegene die niet alles eruit gooien en maar doorratelen. Dit maakt voor mij een persoon juist boeiend.

Dat ze áls ze wat zeggen,dit weloverwogen is en vaak erg scherp.

Wees niet te hard voor jezelf, je zit nou éénmaal zo inelkaar. Misschien als je er eerlijk over bent naar anderen ('ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen,ik ben niet zo'n prater"),scheelt het al een stuk.

succes marcel.