Praten

• sasja

Ik wil alleen maar praten en mijn psycholoog vertede me dat dat uit de oude tijd is en dat er bijna niet meer gewpraat word bij een psycholoog maar ik loop gewoon over:-(

Wat moet ik doen en is het echt overal zo??

• azalaia

Ik zou naar een andere psycholoog gaan, misschien houdt deze man niet zo van luisteren…

Als jij overloopt van emoties die je kwijt moet dan is deze man niet bepaald geschikt voor jou.

En wat hij jou zegt dat praten uit de oude tijd is, daar geloof ik nou helemaal niks van.

Praten over iets is van alle tijden en dus tijdloos; laat je dus niks aanpraten…:)

azalaia

• Collie

praten over het verleden is inderdaad niet iets wat bij psychologen tegenwoordig wordt gezien als dat helpt bij het veranderen van je problematiek, je kunt eindeloos over het verleden blijven praten en er op die manier in blijven hangen zodat er dan voor het hier en nu níets verandert.

Eerlijk gezegd, denk ik dat je psycholoog dat ongeveer bedoelt.

Je zou met hem kunnen overleggen dat je jouw levensgeschiedenis opschrijft, dat 1 keer bespreekt, en het dan achter je laten; het verleden valt toch niet te veranderen, je heden en je toekomst wél.

Gaan we weer, mn foute account, sorrysorrysorry… moet toch echt eens uitvogelen hoe ik dat kan voorkomen behalve door steeds in en uit te loggen… ik ben hier GEEN moderator, dit is mn account voor een ander prikbord waar ik dat wél ben, hier hoor ik in te loggen met Gas58

Nogmaals mijn excuses, vind het oerstom van mezelf.

• Saskia

Kletskoek.

Als je overloopt van emoties is het zinnig om dat te bespreken met de psycholoog.

Aan de hand daarvan kan er , wanneer het nodig is , een plan van aanpak worden gemaakt.

Blijven hangen in het verleden is totaal iets anders.

• Gas58

Ben ik het helemaal met je eens, maar veel cliënten willen in therapie niks ANDERS dan alleen over het verleden praten en daar staan nauwelijks nog therapeuten achter.

Ergens tussen het gevoel van topicstarter en de opmerking van haar therapeut zoals zij die overbrengt, ligt de waarheid vast in het midden, we hebben de eigen woorden en achterliggende oorzaak hiervan niet van de therapeut gehoord.

Overigens laat jouw taalgebruik ook weinig ruimte voor nuances.

• sasja

Ik ben al lang doorgegaan met leven en leef in het heden maar wil juist op zoek in het verleden.

Ik weet gewoon dat er dingen zijn gebeurd die ik heb weggedrukt, voor mij heel belangrijk om te weten wat zodat ik mezelf beter kan begrijpen.

Gewoon praten wil ik dan komt de rest vanzelf

• Gas58

Dat begrijp ik wel, en velen met mij denk ik, ik zeg ook niet dat ik het helemaal eens ben met de huidige aanpak binnen de psychologie, maar geef alleen aan hoe de huidige stand van zaken is.

En binnen de huidige stand van zaken, zal er gezegd worden dat verdrongen zaken niet voor niets verdrongen zijn, je er in de praktijk weinig aan hebt om die wakker te maken en het twijfelachtig is of je die verdrongen zaken ook als ‘feiten’ naar boven kunt krijgen of dat het puur ‘fantasierijke’ invullingen zijn over je gevoel bij het verleden.

En als jouw huidige psycholoog daar niet aan mee wil werken is dat zijn/haar goed recht, dan zul je op zoek moeten naar een andere therapeut, eentje die daar wel open voor staat, en die zul je dan vermoedelijk toch moeten zoeken binnen het particuliere circuit.

• Anoniem

“wie de mens goed leert kennen, heeft de dieren méér lief…”

Wat een waarheid…(tu)

• Sharon

Het lijkt mij toch dat er gepraat moet worden over het verleden om inzicht te krijgen waar bepaalde dingen vandaan komen.

Maar is er niet iemand in je omgeving, geen psycholoog maar een familielid of goede vriendin, waar je goed mee kunt praten?

Dat zou af en toe misschien ook opluchten.

• Gas58

“Het lijkt mij toch dat er gepraat moet worden over het verleden om inzicht te krijgen waar bepaalde dingen vandaan komen”

Ik zal de laatste zijn die dat wil bestrijden maar de laatste inzichten vertellen iets anders; vaak is dat bovenhalen van het verleden (nog altijd vlg de laatste inzichten) meer een oorzaak van verslechtering van de bestaande problematiek dan van verbetering.

Ik heb het ook niet verzonnen.