Hellup. Deskundig advies nodig!

• Frits

Beste,

Ik kom hier omdat ik tegen professionele instanties aanloop die niet willen of kunnen helpen. Uiterst frusterend.

Misschien kan iemand mij adviseren over het volgende.

Mijn moeder is verslaafd aan medicatie. Zij probeert op alle mogelijke manieren aan medicatie te komen en dat gaat ten koste van haar financien. De medicatie is overigens voorgeschreven door haar huisarts maar mijn moeder presteert het om binnen bijvoorbeeld twee weken de herhalingsrecepten in te ruilen voor medicatie.

Mijn moeder leeft van de bijstand en ik stop haar ook wat toe maar door haar verslaving staat zij structureel rood.

Ik heb keer op keer aangegeven haar financien te doen wat een paar maanden is gelukt waardoor zij maanden in de plus stond. Afgelopen maanden heb ik transacties gezien op haar bankafschriften waarop zij binnen twee dagen Euro 100,00 opneemt. Als ik haar om een verklaring vraag krijg ik dit niet. Ik heb toen aangeboden haar pinpas in te nemen en haar per week geld te geven. Maar zij weigert alle medewerking en inzage m.b.t. ook haar medicatie.

Per toeval kwam ik een brief tegen dat zij niet was komen opdagen bij een psycholoog verbonden aan een verslavingsinstituut.

Ik heb de bewuste psycholoog gebeld maar wist van te voren al dat hij niets zou loslaten i.v.m. medisch geheim.

Van mijn kant heb ik hem gevraagd wat ik kan doen want ik sta met de rug tegen de muur. Mijn moeder werkt op geen enkele wijze mee maar is niet meer handelingsbekwaam.

De psycholoog adviseerde om een zogenoemde Rechterlijke Macht procedure te starten maar dat is een lange weg en er zijn strenge criteria. Er moeten bijvoorbeeld gegronde redenen zijn dat iemand een gevaar is voor zichzelf. Mijn moeder is overigens al twee keer “verdwaald” op straat aangetroffen omdat ze zelf niet meer wist waar ze was. Nota bene in de stad waar ze haar hele leven al woont. Mijn moeder is intussen 61 jaar.

Als iemand niet geholpen wil worden kan ik niet helpen maar welke organisatie of persoon kan mij adviseren dat ik bijvoorbeeld in eerste instantie (juridisch) kan afdwingen dat ik de financien van mijn moeder kan beheren. Het gaat om betalen van de vaste lasten zoals huur, gas/water/licht.

Een tweede stap of tegelijk met vorige punt is om mijn moeder verplicht te laten helpen aan haar verslaving (is Rechterlijke Macht de enige weg???).

Mijn moeder is begin dit jaar opgenomen geweest in het ziekenhuis door een val van de trap. In het ziekenhuis hebben twee psychologen met mijn moeder gesproken, maar zij vonden geen zwaarwegende argumenten om mijn moeder verplicht te laten helpen. Ondanks dat ik getuigenverklaringen had van familie, kennissen en zelfs onbekende mensen op straat.

Ik heb ontslag moeten nemen van mijn leidinggevende functie omdat een dergelijke positie volle verantwoordelijkheid en concentratie vergt maar door de situatie met mijn moeder niet haalbaar. Ik moest wel ontslag nemen omdat ik de enige ben voor mijn moeder. Alle familieleden wonen buiten de stad. Maar veel belangrijker; wie kan je vertrouwen?

Ik hoor graag en ook succes en alle mensen die zoekende zijn want ieder huisje heeft z'n kruisje.

Met hartelijke groet,

Frits

• Saskia

Hoewel ik geen deskundige ben,is het eerste wat in mij opkomt de vraag wat de rol van haar huisarts is.

Heb je daarmee gesproken en de stand van zaken verteld ?

Die heeft meer mogelijkheden dan jij.

Het probleem is dat hoe meer jij voor haar doet hoe minder steun je krijgt van instanties, want jij neemt verantwoordelijkheid op je en dat neemt ze de zorg uit handen.

Daarom kan je maar beter niet zeggen wat je allemaal doet.

Laat ze weten dat je het niet langer kunt.

Misschien is het verstandig als jij je wat terugtrekt en veel heibel maakt als het mis loopt.

Ik begrijp dat je je moeder niet in de steek laat maar soms moet je wat meer grof geschut gebruiken.

Zoals het nu gaat kost het jou ook je gezondheid en daar is je moeder niet mee gediend en jij al helemaal niet.

• Gas58

Jouw moeder voldoet volgens de heren psychologen niet aan de voorwaarden voor een RM, dan kun je heet verder wel vergeten.

Overigens is jouw moeder verantwoordelijk voor haar eigen leven, zolang jij die verantwoordelijkheid van haar over blijft nemen is er voor haar geen directe noodzaak ook maar iets aan haar doen en laten te veranderen, serieuze hulp is voor haar niet nodig want ze weet dat jij de grootste klappen toch wel opvangt.

Je zou eens kunnen overwegen om jouw eigen leven te leven op de manier zoals jij dat voor jezelf gepland hebt, je baan opgeven gaat veel te ver, dan laat je vreselijk over jezelf lopen en je grenzen overschrijden en zolang jij dat blijft doen, zal het voor je moeder prima zijn allemaal.

Soms zijn mensen het beste geholpen wanneer ze eens even NIET geholpen gaan worden.

• Tradescantia

Soms willen mensen niet geholpen worden of zijn ze er (nog) niet aan toe.

Je kunt zelf wel zo graag willen dat het anders zou zijn, maar als ze niet willen of er (nog) niet aan toe zijn, dan sta je met lege handen.

Hoe moeilijk het ook is.

Soms zijn mensen erbij gebaat als je je terug trekt. Voor jou zou dat dan op medicatie en financieel gebied zijn.

Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen leven en verantwoordelijkheden; dit houdt in dat ze dan ook zelf de consequenties moeten aanvaarden.

Jij bent niet verantwoordelijk voor je moeder, dat is ze zelf; ook al is het heel moeilijk om het onder je ogen fout te zien gaan.

Mocht het daadwerkelijk fout gaan en is zij dan zover om hulp te aanvaarden, dan is het belangrijk dat er iemand haar de reikende hand geeft en haar steunt.

Sterkte!

Groet,

Tradescantia

• Frits

Beste Saskia,

Dank je wel voor reactie.

Ik begrijp uit jouw antwoord dat er dus geen andere mogelijkheden zijn?

Ook ik weet dat als mensen niet geholpen willen worden, ik ook niets kan uitrichten.

Feit is alleen wel dat ik probeer te voorkomen wat al een paar keer bijna is voorgevallen, namelijk gevaar voor eigen leven.

Groet,

Frits

• Frits

Beste Gas,

Dank voor je uitleg wat ik al wist.

Concreet vang ik de klappen op, op het moment dat het bijna te laat is.

Ik kom dus pas in beeld bij mijn moeder als zij al in “moeilijkheden” is geraakt omdat ik “via-via” wordt gebeld dat ze in het ziekenhuis ligt bijvoorbeeld.

De gradatie van haar “moeilijkheden zoeken” is van dien aard dat ik dus mijn werkzaamheden niet consequent kan uitvoeren.

Pro actief inspelen op mogelijke doem scenario's doe ik allang niet meer.

Mijn concrete vraag was dus of er andere mogelijkheden/wegen zijn om een persoon preventief en gedwongen te laten behandelen om zodoende vervelende scenarios in de toekomst uit te sluiten, mits mijn moeder i.d.d zelf wil meewerken.

Uit jouw antwoord kan ik opmaken dat RM niet de weg is.

Helaas moet ik wel concluderen dat de maatschappelijke ontwikkelingen van dien aard zijn dat het “normaal” is geworden om zelfs je eigen moeder aan vervelende situaties over te laten????

Met vriendelijke groet,

Frits

• Gas58

Het is beroerd om te moeten zeggen maar idd, andere mogelijkheden en andere wegen zijn er niet.

En dat is niet iets van de laatste tijd, of maatschappelijke toestanden, dat is, mede op verzoek van psychiatrische patiënten gemaakte wetgeving (in de jaren 70), die moest voorkomen dat familieleden hun geliefden vanwege ‘andere belangen’ dan de gezondheid iets te gemakkelijk konden laten opsluiten in een psychiatrische kliniek.

• Saskia

Dat weet ik niet.

Ik vraag mij wel af wat de rol van de huisarts is hierbij.