Stress schiet er echt goed in

• Studentje

De colleges zijn weer begonnen en bij zit de stress er echt goed in. Ik ben 3e jaars universiteit en heb altijd al last gehad van faalangst. Hiervoor vaak trainingen gedaan maar het lijkt steeds erger te worden. De stof is allemaal zo veel, ik houd het altijd netjes bij, maar de tentamens komen al heel snel (medio oktober). Ik twijfel direct of ik het allemaal wel kan… i.p.v. te genieten van de inhoud van de vakken (is best interessant).

Iemand ervaring hoe hiermee om te gaan, ik word gek van de stress…

• Saskia

De vraag is waarom je je zorgen maakt . Je kunt het blijkbaar wel want het is je derde jaar op de universiteit, dus je hebt niet gefaald.

Pieker je veel? Vaak is dat de boosdoener. Je bedenkt van alles dat helemaal niet gebeurt en als het gebeurt overleef je het wel.

“De grootste fout die je in het leven kunt maken is dat je voortdurend bang bent dat je er een zult maken.”

Elbert Hubbard, The Note Book.

Deze sites kwam ik tegen :

http://piekervrij.nl/leugens_rondom_piekeren_28artikel_piekervrij29.html

http://piekervrij.nl/fragmenten_piekervrij.html

groet, Saskia

• Bert

Wat een rotgevoel, overmand door angst, waar je zo graag zou willen genieten.

En de cursussen die je gevolgd hebt tegen faalangst lijken niet echt geholpen te hebben.

Kennelijk zit jouw angst dieper dan je met dergelijke cursussen kunt oplossen.

Het kan goed zijn om te ontdekken waar en hoe je die faalangst hebt opgelopen.

Als je wilt wil ik daar wel verder over met je schrijven, privé.

Voor nu een praktische tip: je ziet er letterlijk als een berg tegenop. Misschien kun je proberen niet verder te kijken dan je neus lang is. D.w.z. alleen naar het eerstkomende tentamen.

Sterkte en

hartelijke groet,

Bert

www.openoog.tk

• Studentje

Ik pieker inderdaad heel veel. Zal het me allemaal wel lukken, kan ik de hoeveelheid wel aan etc., en dat is heel vreemd, want ik heb eigenlijk nog nooit een vak gedaan dat niet gelukt is. Soms wel eens een her-tentamen, maar meestal in één keer een voldoende. Ik probeer me nu zoveel mogelijk te richten op de komende 8 weken en de twee tentamens die ik dan ga maken (vanwege de grote hoeveelheid heb ik al besloten 1 tentamen niet nu al te maken maar uit te stellen tot de her-tentamens in juni/juli, het is anders echt te veel). Soms is de rust weer terug gekomen, maar als ik b.v. een stukje tekst lees dat ik niet begrijp, dan komt er weer zo'n vlaag van zenuwen en angst door mijn lijf, alsof je ineens misselijk wordt.

• Collie

Bijna elke universiteit heeft een universiteitspsycholoog waar je vrijblijvend binnen kunt lopen en je jouw problemen hiermee voor kunt leggen; wie weet zo ook op jouw universiteit.

Ik zou als ik jou was, daar eens binnen wippen, misschien kunnen ze je hierin begeleiden en het grote voordeel is dat deze mensen op de hoogte zijn van het leven van een student op een uni.