Ik zit klem in mijn relatie

  • Lizelotte

    Mijn relatie zit helemaal vast, Ik wil niet bij hem weg maar kan ook niet meer verder met hem. in de relatietherapie kwam eruit dat we beide te gekwetst zijn om van elkaar te houden. Mijn therapeut zei dat ik mijn boosheid los moet laten, maar er is zoveel gebeurd, ik ben er nog erg verdrietig over, ( hij is niet vreemd gegaan) ik kon nl niet de steun en liefde krijgen bij de 2 zwangerschappen en bevallingen die ik gehoopt had. hij is erg succesvol op zijn werk. maar thuis is hij een stenen muur. Mijn therapeut adviseerde om bij hem weg te gaan. maar ik wil niet zomaar alles opgeven. ik heb 2 kleine kinderen van 2 en 8 mnd, Ik vind het moederschap toch al zwaar.ik doe vanwege zijn werk vrijwel alles alleen. Ik baal hier enorm van. dit was niet mijn plan/ droom. Ik voel me een zeur, en aangezien hij een prachtige carriere heb, voel ik me zeer klein. Hij vindt het ook erg jammer dat ik geen ambitie heb. Voorheen waren we toch wel maatjes. allebei even fel in ruzies, en boordevol plannen en dromen. Hoe kan ik toch weer leven blazen in een ten dode opgeschreven relatie…

  • Gas58

    Ik denk dat maar weinig levens volgens plan/droom verlopen. Misschien zou je eens voor jezelf op een rijtje kunnen zetten hoe je een nieuwe droom kunt verwezelijken binnen je huidige situatie.

    Peuters over de vloer, het is zwaar, maar misschien zou je, op een heel langzaam tempo, kunnen starten met een leuke studie die jouw echt interesseert en waarmee je straks, als de peuters schoolkinderen zijn geworden, ook een leuke (parttime)baan kunt zoeken.

    Je creëert dan binnen de huidige situatie een nieuwe droom/ambitie, waar je naar toe zou kunnen werken, heb je jouw eigen ding waarover je met hem eens kunt praten zonder dat het meteen over de kinderen hoeft te gaan.

  • Brammetje

    Dat kan niet.

    Ten dode opgeschreven is een duidelijke uitspraak. .

    Je geeft het duidelijk niet “zo maar”op, je hebt hulp erbij gehaald .

    Wat is de mening van je man hierin ?

    Kan hij niet anders of is zijn visie op het huwelijk dat de vrouw thuis is, kinderen baart en hem zijn natje en droogje verzorgt ?

    Hij heeft daar in de therapie vast over gesproken.

  • Lizelotte

    Hij wil juist helemaal niet dat ik thuis zit ( terwijl ik wel fulltime moeder wilde zijn) , ik heb een parttime baan van 24 uur ( 3 dagen). Hij zit mij het liefst ook met een glansrijke carriere, en denkt erg makkelijk over het uitbesteden van de kinderen. Ik heb daar wat meer moeite mee. Ik vindt het gezin namelijk ook erg belangrijk ( belangrijker dan een topbaan) aangezien ik vrijwel alleen voor de kinderen, het huishouden en tuin ( grote tuin, ooit hobby) zorg ( naast mijn baan) hou ik weinig tyd en energie over om nog een bloeiende carriere op te bouwen of een intressante opleiding te doen. Ik heb nu ook geen slechte baan, maar deze doe ik al jaren.

    Mijn man vindt onze relatie ook leeg, en maakt vaak opmerkingen over “wel succesvolle vrouwen” Ik krijg vaak het gevoel dat hij mij lui vindt, terwijl ik als een gek rond ren om alles geregeld te krijgen. Uiteindelijk werkt hij altijd harder dan wie dan ook. lange werkdagen, veel uit eten, en veel sporten.

    Zijn evt oplossing was om een extra huis in de tuin te bouwen waar ik ( of hij ) in kan gaan wonen, geen echte scheiding, maar 1 van tafel en bed… Huis bouwen wordt dan natuurlijk weer mijn project ( hij bedenkt, ik voer uit..) en dat is weer een project te veel voor mij…

    Bovendien kan hij zich dan lekker helemaal ontrekken van de verantwoordelijkheden van het gezin.

    Soms weet ik zelf niet meer waarom ik verder wil met deze relatie, heb soms de hoop dat het allemaal weer goed komt, dat we weer samen kunnen lachen.. bovendien hebben we samen zoveel opgebouwd, ik kan dat toch niet meer zomaar afbreken? voor de kinderen en voor hem wil ik een “gewoon” gezinsleven. Zou willen dat hij inzag hoe leuk het kan zijn. Samen ontbijten, samen de kinderen uitbed halen, of in bed doen. samen de kinderen in bad doen. samen met de kinderen avondeten of in de tuin spelen… samen genieten van het leven met een wijntje. nu is het alleen maar : door door door, meer meer meer…. wie doet het meest, wie werkt het hardst..

    De therapie heeft alleen maar meer kapot gemaakt, er kwamen dingen naar voren die ik liever niet had willen weten… en ik heb dingen gezegd die ik uiteindelijk niet meende..

  • wana

    Volgens mij lopen hier wel twee dingen doorelkaar.

    Je eigen onvrede en die van jullie relatie.

    Ik ben geen deskundige,maar zou in jouw situatie uitzoeken wat ik zelf zou willen.

    Stel jezelf voor: Waar sta ik over vijf jaar? en wat maakt me gelukkig.

    Tuurlijk kun je niet onder je verantwoordelijkheden uitkomen maar je kunt ook geen hele relatie anders indelen en veranderen.

    Ik denk dat je reëel moet zijn in het erkennen dat je gekwets bent, en hij ook maar dat je dat ook nogal vasthoudt.

    Het is niet iets waar je nu nog iets aan kunt veranderen.

    Je kan alleen zelf aan het werk met hoe je je leven nú invult.

    Dat is dus met deze man,dit verleden,deze kinderen en deze relatie.

    Als jij uit gaat zoeken hoe je het voor jezelf wilt, ga je anders reageren en anders handelen.

    Uiteindelijk krijg je dan ook een ander leven.

    Als je zelf ook een carrière wil, ga daar aan werken,maar wil het niet voor je man.

    Als je thuisblijf moeder wil blijven sta daar dan ook achter en kleineer jezelf niet in wat je doet.

    Je bent een manager en zonder jou draait alles in de soep.

    Hou er rekening mee dat er aan keuzes nou éénmaal gevolgen zitten.

    Die man met die fantastische carrière is niet de thuisblijfvader die zo van het gezinsleven geniet.

    Simpel gezegd:je kan niet alles hebben.Daar over blijven vallen,hoe het ook anders had gekund en waarom Lief toch maar niet dit-en-dat doet maakt je ook niet gelukkiger.

    Hard gezegd, hak een knoop door en sta achter de keus die je maakt en gemaakt hebt in het verleden. Er zullen altijd dingen blijven die je anders had gewild of dingen die je niet in de hand hebt. Besef dat je rijk bent, niet in materiele zin maar het feit dat je gezond bent, kinderen hebt en de keus kunt maken hoe je je leven verder wilt leiden..of lijden als je in dit circeltje blijft van hoe het niet is hoe het het zou willen.

  • De heer Reutel

    Jullie verschillen teveel. Hij heeft een cariere (zelf of zijn partner) hoger staan dan het ouderschap.

    Mensen kun je niet veranderen. Dus het beste is dat jullie de realtie beeindigen (denk aan de kinderen die anders daarin opgroeien).

  • Saskia

    Lizelotte, waar is je zelfrespect ?

    Jij gaat het huis bouwen dat HIJ wil ? En dan ga jij er ook nog in wonen ?

    Denk je niet dat je je als een voetveeg laat behandelen ? Je er naar gedraagt?

    Lieve meid, stop met je slachtoffer voelen. Jij bent de baas over je eigen leven en kan zelf bepalen wat je ermee doet. Wel of niet blijven ? Niemand kan jou dat van hieruit adviseren omdat wij de werkelijke situatie niet kennen.

    Zie onder ogen dat je de macht uit handen hebt gegeven en dat het hoog tijd is om die terug te nemen , voor jezelf op te komen en te bepalen wat je wilt.

    Sterkte ermee.

  • Silvia

    Meid.. ik zit met hetzelfde probleem..

    Heb zoveel ruzie`s gehad..

    Hou nog van hem maar samen zijn gaat gewoon niet meer.

    Heb ook een kleintje van 2 jaar…

    Misschien even een break?

    Even appart wonen?

    En als dat echt niet helpt toch voor jezelf kiezen.. en er een punt achter zetten..

    Want zo ben je ook niet gelukkig.

    Sterkte..

  • Berend Smit

    Hallo,

    de makkelijkste weg is is weggaan maar dit kan in praktijk ook de moeilijkste worden.

    Eens maatjes kan zo weer terug komen. Hoeveel is een goede relatie je waard en welke verschillen zoek je dan bij een eventuele andere relatie. En wat zijn de goede eigenschappen van huidige partner. Als je op zijn goede eigenschappen concentreert misschien blijft er minder ruimte over, voor zijn in jouw ogen slechte kanten. Weet hij dat je er zo over denkt. Karatistieke eigenschappen veranderen niet. Ik zou praten over de goede dingen en zijdelings mijn ontevredenheid noemen over dat wat mij dwars zit. Misschien ziet hij het niet zo. Je moet met een andere doelstelling je toekomst bepraten. Niet over uitelkaar gaan maar kijken hoe we bijelkaar kunnen blijven. Het begint met respect.

    Het gaat om je basis gedachten iemand die een boot bouwt heeft een basis gedachten van drijven en niet van zinken.

    Life is Beautiful Berend

  • Gas58

    Ik heb nog nooit een relatie beter zien worden van het nemen van een ‘break’, van apart gaan wonen.