De laatste maanden krijg ik steeds meer kritiek op het werk. Vanaf het begin is het al gezeik over mijn persoonlijkheid. Ik ben te nors, ben niet gezellig genoeg, praat niet genoeg, ben te veel eenling.
Goed, ik geef toe, ik werk liever alleen dan met tokkende collega's, maar kan er wel mee samenwerken.
Mijn voorgeschiedenis in dit bedrijf is al niet rooskleurig, ik heb al een keer een burn out gehad vanwege diverse oorzaken. Het is te veel en te pijnlijk om dit maar even in de openbaarheid te gooien. Daarna liep het nog niet lekker en binnen een jaar of wat zat ik overspannen thuis.
Ik kreeg de kans om binnen dat bedrijf aan een andere baan te beginnen, iets nieuws. Ik heb die kans aangegrepen omdat ik anders in de WW terecht zou komen. Maar de kritieke opmerkingen gingen eigenlijk alleen maar verder. Maar nu vanuit de mond van mijn chef die zichzelf zo sociaal vindt.
Ik werd en word geacht alles te weten en nooit iets te vergeten.
Ik moet gewoon mijn werk doen en verder mijn mond houden. Lees: mag geen kritiek hebben. Niet op het werk en zeker niet op collega's die hij koste wat kost de hand boven het hoofd houdt.
Nu zit ik in een soort functioneringstraject omdat meneer vindt dat ik niet functioneer. Aan de andere kant hoor ik steeds dat ik “onmisbaar” ben omdat ik zoveel werk voor hen doe. Dus aan dat **werk ligt het blijkbaar toch niet. Wel aan mijn persoonlijkheid. Maar omdat hij zoveel op me let, word ik daar alleen maar zenuwachtiger van en zal ik meer fouten maken dan daarvoor. Hij wil door een of ander machtsmiddel mij omvormen tot een aanvaardbaar sociaal plaatje dat hij in zijn hoofd heeft.
Om nou te zeggen dat ik dan maar een andere baan moet zoeken: tuurlijk, liever gisteren dan vandaag. Als ik die al kan krijgen, ik ben 46, dus in de ogen van de meeste werkgevers nog net niet hoogbejaard!
Inmiddels sta ik door dit gedoe met mijn rug tegen de muur: manlief wil niet dat ik daar wegga want dan kunnen de rekeningen niet meer betaald worden en aan de andere kant weet ik niet hoe lang ik dit nog kan volhouden. Ik denk wel aan zelfmoord, maar denk niet dat ik het ook aandurf. Ik denk er wel meer aan.
Kortom, ik zie het niet meer zitten. Waarom mag ik niet gewoon zijn wie ik ben, met al mijn (eigen)aardigheden, als het werk maar gewoon gebeurt?
Kan iemand er nog iets zinnigs over zeggen?