Hoelang intake gesprekken - behandelplan

• Ria

Beste mensen,

Ben gisteren voor de tweede keer naar een psycholoog geweest i.v.m. ernstige depressie. Ik heb na ons eerste gesprek een verhaal geschreven over hoe het mij is vergaan in mijn 43 jarige bestaan.

Hij heeft leuk naar me geluistert en is heel aardig. Ik vraag me alleen af wanneer er iets gebeurd? Heb het vergeten hem te vragen, maar moet er niet iets vertelt worden over hoe lang het gaat duren en zo? Wat kan ik verwachten? Hij vraagt alleen wat ik zelf vind en hoe ik verder wil gaan, maar ja, daarvoor ga ik naar hem toe. Toch?

Wat is gebruikelijk in dit soort trajecten?

Veel liefs,

Ria

• Brammetje

Is het een groepspraktijk of een alleen werkende psycholoog of GGZ ?

Meestal wordt de het intake gesprek met een team besproken en wordt aan de hand daarvan bepaald wat zij denken dat goed is om jou aan te bieden. Welke therapie, waarom , het doel en de tijdsduur.

De psycholoog had jou moeten informeren over het vervolg na de intake.

Vragen wat je er zelf van vind is gebruikelijk. Vroeger werd alles voor je bepaald. Daarmee maakten ze de clienten afhankelijk en onmondig.

Het is in jouw belang om zelfstandig te blijven.

Heb je een vervolgafspraak ? Daar kan je je vragen voorleggen. Als er geen afspraak gepland staat kan je opbellen. Succes.

• Ria

Brammetje, ik ben hulp gaan vragen bij een groepspraktijk met drie psychologen. Ik dach dat je gewoon een kennismakingsgesprek zou hebben en dat er daarna iets op tafel zou komen. Mijn zoontje is een paar jaar terug ook geholpen omdat hij fobieën had en die kreeg meteen een soort huiswerk mee. Ik weet niets van dit soort zorg en wil alleen weten of hij me niet aan het lijntje houd en waarom ik eerst drie afspraken hebt voor ik iets weet? Ik voel me zo ellendig dat ik wel wat sneller wil weten waar ik aan toe bent.

Liefs, Ria

• Brammetje

Een fobie is duidelijk dus daarom kon je zoon waarschijnlijk direkt geholpen worden.

In jouw geval alles vragen , het heft in handen houden.

Hulp vragen betekent je laten begeleiden op de weg naar herstel. Niet je laten genezen door een ander.

Dus bespreek wat je wilt weten.

• Ria

Ja, maar wat ik bedoel is dat ik niet durft te vragen wat er gaat gebeuren. Eigenlijk dach ik, ik zie wel wat er gebeurd. Na de geboorte van mijn dochtertje kreeg ik last van huilbuien. Ik moest zo maar huilen en kon me niet meer beheersen en toen werd mij vertelt dat ik maar hulp moest gaan zoeken van een psycholoog. Die zal het wel weten.

Maar waarom heb je dan eerst 3 intake-gesprekken? Mijn vraag is alleen of dat normaal is, mijn man begrijpt het niet en vind het stom dat ik niets vraag. Moest mijn behandeling niet gelijk beginnen? Als het niet normaal is ga ik wel naar de huisarts, maar die word ook gek van mij.

Hoeveel andere mensen hebben dit?

Liefs, Ria

• Gas58

Dat is inderdaad heel normaal, men wil met die intakegesprekken jouw problematiek in kaart brengen zodat ze met die gegevens in de hand een werkbare therapie voor je kunnen opstellen.

En tja, als je niets durft te vragen of te zeggen, dan loop je de kans dat dit een heel lang gebeuren gaat worden, je zult zelf duidelijk moeten zijn, zelfs de beste therapeut kan niet zonder kennis over jou, voor jou invullen wat jij nodig hebt.