Voor een scriptie wil ik o.a. onderzoeken waarom mensen zich niet houden aan bepaalde afspraken. Dan heb ik het over afspraken met betrekking tot hun eigen veiligheid. In welke hoek van de psychologie moet ik dit zoeken? Wie wil mij op weg helpen?
Het gaat om mensen die bij het uitoefenen van hun beroep in acute situaties bepaalde voorschriften in acht moeten nemen om ongelukken te voorkomen. Bij het niet naleven van de afspraken/voorschriften kunnen er onveilige situaties ontstaan. Toch blijkt dat deze voorschriften niet worden nageleeft, is dat vanwege gemakzucht, stress, of..? Hoe benoemt men dit soort gedrag in de psychologie?
Hoi,
Wat dacht je van; thrillseekers….? Weet niet of ik het goed spel. Maar er bestaan mensen die een foute spanning nodig hebben in hun leven, een bepaalde sensatie om zich goed te voelen. Gevaar zoeken.
Daarnaast hebben bepaalde persoonlijkheden meer dan gemiddeld moeite met regels en gezag, lastig voor henzelf en voor hun omgeving als dat zover doorgevoerd wordt dat bepaalde veiligheidsvoorschriften e.d. aan de laars gelapt worden.
Waar jij op duidt zal niet onder 1 persoonlijkheidsbeschrijving binnen de psychologie te catagoriseren vallen. Je dus breder moeten zoeken.
Isolde
Ik kan je ook niet helpen aan specifiekere benaming hiervan maar ik denk ook aan bedrijfscultuur. Hoe het onder bouwvakkers bijv. vroeger nogal als kneuzerig werd afgedaan als met bescherming droeg.
Vroeger in een drukkerij gewerkt waar het als lastig en langzaam werd gezien om alle veiligheidsmaatregelen te nemen bij het reinigen van zeefdrukramen.
Dat ging met name om de bedrijfsmentaliteit. Als de veiligheidsmaatregelen van bovenaf streng worden opgelegd en gecontroleerd worden op naleving wordt het denk ik na wat gemopper in het begin eerder als ‘normaal’ opgenomen in de bedrijfsvoering en de handelingen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?