laag verbaal iq

  • jenny

    onze dochter heeft een verbaal iq van 76. performaal iq is 97 haar totaal iq is 85. Is er iemand die me kan vertellen welke “problemen”hierbij kunnen horen? Waar loopt zo iemand tegenop? Zijn er verschijnselen die daarbij horen? U zou me heel erg helpen als ik antwoord krijg.

  • ikbenhetzelf

    Beste Jenny,

    We maken onderscheid tussen verbaal (VIQ) en performaal IQ (PIQ). Het verbale IQ is het met woorden (verbaal dus) kunnen redeneren, terwijl het performale IQ iets zegt over onze praktische aanpak………het handelend optreden.

    Iemand met een laag verbaal IQ zal moeite hebben met het verwoorden van gedachten, gevoelens, handelingen e.d. Dit kan leiden tot frustraties, omdat je datgene, wat je doet/uitvoert (PIQ) niet goed onder woorden kunt brengen (niet makkelijk duidelijk kunt maken aan anderen).

    Een lager verbaal IQ kán een indicatie zijn voor dyslexie (een lees- en/of spellingstoornis), maar dat hoeft niet.

    Een totaal IQ van 85 (TIQ) is aan de lage kant.

    Hoe kom je aan die uitslag van die IQ's en waarom heb je bij degene, die je dochter onderzocht heeft, niet gevraagd om uitleg? Die persoon heeft ook kunnen

    zien, waar je dochter eventueel problemen mee heeft.

    Het verschil bij jouw dochter is 12 IQ punten tussen VIQ en PIQ en dan spreken we van een disharmonisch intelligentieprofiel op schaalniveau verbaal-performaal,

    of van een vP-kloof.

    Ruud

    www.edumax.nl

    www.psymax.nl

  • jenny

    heel erg bedankt voor uw reactie. Het iq is onderzocht toen mijn dochter op speciaal onderwijs zat. Ze was toen 8 jaar oud. Toen ze 12 was kreeg ze een dyslectie verklaring. Een logisch gevolgd dus. Toen ze 14 was kreeg ze psychische problemen. Ze begon verhalen/onwaarheden te vertellen en een systeemtherapeut vermoedde autisme. We herkenenn haar in alle kenmerken. Ze is nu (17) eindelijk onderzocht en de psychiater zegt dat niet duidelijk is of haar problemen komen door autisme of haar iq dus komt er geen diagnose. Vandaar mijn vragen. Ik wilde de vraag eerst open stellen. Nu dus duidelijker: Geeft dit iq autistische kenmerken? heel erg bedankt. Ik ben op zoek naar deze antwoorden omdat ik hoop dat ze de hulp krijgt die nodig is.Ik hoop althans dat er een manier is om haar te helpen

  • Ikbenhetzelf

    Beste Jenny,

    Een laag verbaal IQ kán mede aanleiding geven tot de diagnose autisme. Maar het hoeft niet persé. Zoals ik al vermeldde, hebben mensen met een laag verbaal IQ (of een vP-kloof) meer moeite met het verwoorden van plannen, gedachten, gevoelens e.d. Elke onbalans tussen verbaal - performaal kan tot problemen leiden. Er zijn ook mensen met een autistische stoornis, die juist een hoog verbaal en een lager performaal iq hebben en die een bovengemiddeld totaal IQ hebben: syndroom van Asperger. Aspergers hebben geen enkele moeite om een goed gesprek of een diepgaande discussie aan te gaan (ook al gaat het vaak meer om de vorm dan om de inhoud!), maar ze zijn vaak in hun doen en laten (performaal dus!) ongestructureerd, chaotisch…….ze vergeten vaak dingen etc.

    Het verschil verbaal-performaal leg ik vaak op wat simpele wijze als volgt uit: veronderstel dat twee personen hun autorijbewijs willen halen.

    De eerste heeft een lager verbaal dan performaal iq: deze persoon zal meer moeite kunnen hebben met het theoretische deel van het examen.

    De tweede heeft een lager performaal dan verbaal iq: deze zal meer moeite kunnen hebben met het het praktische deel (het rijden met de auto).

    Zoals je weet is de factor “communiceren” een belangrijk probleem bij autisme. Als je verbaal een laag iq hebt, zal communicatie met anderen moeilijker kunnen verlopen en zul je ook moeilijker contacten kunnen aangaan.

    Wat ik merkwaardig vind, is, dat men tijdens het dyslexie-onderzoek niets heeft terug gevonden van uw dochters psychische problemen, omdat je door observatie en psychologisch onderzoek toch dingen zouden moeten opvallen. Heeft men bij de intake gevraagd, of er in uw familie autisme voorkomt?

    Naar mijn mening had de psychiater verder moeten onderzoeken naar de oorzaak van uw dochters problemen. Wellicht had hij/zij dan alsnog een diagnose

    kunnen stellen, want ik ga ervan uit, dat uw dochters psychische problemen niet zomaar uit de lucht komen vallen. In geval van een diagnose zou uw dochter middels een PersoonsGebonden Budget (P.G.B.) hulp kunnen krijgen in de vorm van begeleiding bij haar alledaagse functioneren.

    Drs. Ruud van Beijsterveldt

    www.edumax.nl

    www.psymax.nl

  • jenny

    Heel erg bedankt. ik heb even niet gereageerd omdat we gisteren weer een gesprek hadden met de psychiater. Ze blijft bij haar besluit. Ondanks dat er een grote overlap is met autisme en ze wel autistisch behandeld zou moeten worden is het geen autisme. Dit omdat onze dochter veel rondom haar zelf voor elkaar krijgt. Ze vertelt mensen verhalen en zorgt daarmee dat ze dingen voor haar gaan regelen. Wel is ze dwangmatig,heeft problemen met haar persoonlijkheid (maar het is geen persoonlijkheidsprobleem omdat ze nog geen 18 is) heeft geen empatisch vermogen en kan niet reflecteren. Toch krijgt ze geen hulp want ze wil geen hulp. En daar zit ik erg mee

  • Ruud

    Jenny,

    De psychiater zou altijd nog de diagnose PDD-NOS kunnen stellen. Dat is zoiets als: het lijkt sterk op autisme, maar eigenlijk weten we het niet precies :)

    Maa ik zeg je dit: als je dochter geen hulp wil en haar problemen niet (her)kent, houdt alles op. Iemand behandelen, die totaal niet gemotiveerd is en ook

    zijn/haar problemen niet erkent, of wil leren erkennen, zal nooit lukken.

    Ruud

  • Ellen

    U zou ook nog contact op kunnen nemen met de SBO-school en vragen hoe zij vroeger uw kind zagen.

    Misschien kunnen ze zich dat nog herinneren. En het schooldossier opvragen, scholen hebben een

    bewaarplicht van 5 jaar, misschien vindt u daar ook nog informatie in.

    De IQ-test is al van lang geleden en kinderen ontwikkelen zich niet even regelmatig ten op

    zichte van zichzelf en anderen. Dus het verbale en nonverbale IQ kunnen nu anders zijn.

    Misschien heeft ze ook een probleem met mondeling taalbegrip en/of mondelinge taalvaardigheid, dat kan ook miscommunicaties geven, frustraties geven, ontmoedigend zijn. Sommigen reageren hier op met gedragsproblemen. Daar denk ik aan vanwege het lage verbale IQ (van toen).

    Ellen de Groot, logopedist.

  • Carola

    Mijn zoon heeft van jongs af aan al dat hij een beetje vreemd gedrag toont t.o.v. andere kinderen van zijn leeftijd. In groep 1 hebben ze hem laten opserveren in de klas en kwam men tot de conclusie dat dit op PDD-NOS leek. Wij zijn hier fanatiek mee aan de slag gegaan en het resultaat was er ook na. Nick voelde zich al iets beter bij deze manier van aanpak. Toch waren we hier nog niet helemaal tevreden over en hebben hem verder laten onderzoeken bij Mediant. Zij kwamen tot de conclusie dat het geen vorm van autisme was, maar dat hij een v/p kloof had. Hij scoort viq 83 en piq 105. Dit was dus zijn probleem. Hij moet nog een neuropsychologisch onderzoek ondergaan om te kijken hoe zijn hersenactiviteit is. Nou is mijn vraag. Hoe moet ik mijn kind benaderen? Op dezelfde manier als voor een autist?

    Groeten, Carola

  • MrsB

    Hier begrijp ik helemaal niets van. Je laat je zoon onderzoeken ; er is een conclusie en dan bespreek je dat niet met de behandelaars maar vraagt het hier ?

    Dat gaat mijn verstand te boven.

  • deborah

    Uh…………

    Ik denk dat jij eerst goed moet lezen, voordat je reageert!!

    Ten eerste gaat het hier over een dochter en ten tweede

    geeft de auteur van deze topic in haar tweede bericht al uitleg

    waarom zij hier op dit forum de vraag stelt.