Beste Jenny,
Een laag verbaal IQ kán mede aanleiding geven tot de diagnose autisme. Maar het hoeft niet persé. Zoals ik al vermeldde, hebben mensen met een laag verbaal IQ (of een vP-kloof) meer moeite met het verwoorden van plannen, gedachten, gevoelens e.d. Elke onbalans tussen verbaal - performaal kan tot problemen leiden. Er zijn ook mensen met een autistische stoornis, die juist een hoog verbaal en een lager performaal iq hebben en die een bovengemiddeld totaal IQ hebben: syndroom van Asperger. Aspergers hebben geen enkele moeite om een goed gesprek of een diepgaande discussie aan te gaan (ook al gaat het vaak meer om de vorm dan om de inhoud!), maar ze zijn vaak in hun doen en laten (performaal dus!) ongestructureerd, chaotisch…….ze vergeten vaak dingen etc.
Het verschil verbaal-performaal leg ik vaak op wat simpele wijze als volgt uit: veronderstel dat twee personen hun autorijbewijs willen halen.
De eerste heeft een lager verbaal dan performaal iq: deze persoon zal meer moeite kunnen hebben met het theoretische deel van het examen.
De tweede heeft een lager performaal dan verbaal iq: deze zal meer moeite kunnen hebben met het het praktische deel (het rijden met de auto).
Zoals je weet is de factor “communiceren” een belangrijk probleem bij autisme. Als je verbaal een laag iq hebt, zal communicatie met anderen moeilijker kunnen verlopen en zul je ook moeilijker contacten kunnen aangaan.
Wat ik merkwaardig vind, is, dat men tijdens het dyslexie-onderzoek niets heeft terug gevonden van uw dochters psychische problemen, omdat je door observatie en psychologisch onderzoek toch dingen zouden moeten opvallen. Heeft men bij de intake gevraagd, of er in uw familie autisme voorkomt?
Naar mijn mening had de psychiater verder moeten onderzoeken naar de oorzaak van uw dochters problemen. Wellicht had hij/zij dan alsnog een diagnose
kunnen stellen, want ik ga ervan uit, dat uw dochters psychische problemen niet zomaar uit de lucht komen vallen. In geval van een diagnose zou uw dochter middels een PersoonsGebonden Budget (P.G.B.) hulp kunnen krijgen in de vorm van begeleiding bij haar alledaagse functioneren.
Drs. Ruud van Beijsterveldt
www.edumax.nl
www.psymax.nl