voelen of niet voelen

• chris

Ik heb een paar vragen waarvan ik niet weet of ik ze goed stel en ze eenvoudig te beantwoorden zijn.

Ik ga met iemand om, een man die licht psychopatisch is. Dat is mij onlangs verteld omdat ik

met die persoon niet goed kan communiceren.

Hij voelt zich goed als er hevige discussie plaatsvinden, die vaak uitmonden in kwetsingen. Meestal stap

ik vroegtijdig uit zo'n situatie, maar ik zie aan hem dat hij er meer plezier in heeft.

Kan iemand misschien mijn vragen beantwoorden, want dat zou mij wat rust kunnen geven, en ik

kan mij dan beter opstellen en beschermen voor uitingen van hem.

- hij is erg zorgzaam, is dit oprecht, of is het meer om er wat voor terug te krijgen.

- hij drinkt veel en daardoor is zijn karakter zo veranderd, dat praten niet meer mogelijk is, bestaan er medicijnen

waardoor hij ook dat gevoel krijgt die hij nu door drank krijgt.

- is manipuleren en liegen voor hem noodzaak om aandacht te krijgen waardoor hij zich begrepen voelt.

- waar moet ik voor oppassen als ik vaker met hem omga, wil hem niet in een hokje plaatsen, maar zitten

er ook gevaren aan als ik hem normaal behandel als ieder ander, of moet ik hem anders behandelen.

- bestaat de mogelijkheid om over zijn gevoel te praten, want soms wil hij wat zeggen, en lijkt er

een soort van angst boven te komen, waardoor hij in huilen uitbarst.

- kan hij begrijpen als hij andere ziet communiceren wat hij zelf mist.

Ik hoop dat een psycholoog of psychiater op deze website een goed antwoord kan geven op mijn

vragen omdat ik de laatste tijd zijn uitspraken erg zat wordt.

Ik krijg soms het gevoel dat hij toneel speelt, omdat gevoelige gevoelens hem niet zoveel doen,

en dat is achteraf merkbaar door het weg te wuiven als situatie zich voordoet.

groeten

Chris.

PS: corrigeer mij als ik niet de juiste woorden gebruik.

• Aagje

Hoi Chris,

Ik heb maar 1 vraag, wat zoek je bij die man? Of moet je met hem omgaan vanwege je werk?

• Chris

Hoi Aagje,

Het is een familielid. Kan je mij misschien wat tips geven?

Gr. Chris

• Gas58

wanneer hij idd licht psychopatisch is dan geldt ONGEVEER het volgende, psychiatrie is geen wiskunde dus er kunnen veel variaties voorkomen:

hij is erg zorgzaam, is dit oprecht, of is het meer om er wat voor terug te krijgen.

Op het moment dat hij zorgzaam is zal hij dat heus menen, helaas is hij dat ook weer heel snel vergeten, inlevingsvermogen is niet de eigenschap waar mensen met een psychopatische inslag veel last van hebben.

- hij drinkt veel en daardoor is zijn karakter zo veranderd, dat praten niet meer mogelijk is, bestaan er medicijnen

waardoor hij ook dat gevoel krijgt die hij nu door drank krijgt.

Nee, die zijn er niet, er is wel medicatie die hem doodziek maakt als hij wél alcohol neemt. Alle andere medicatie is een kwestie van experimenteren; elke mens reageert anders op de div. soorten medicatie.

- is manipuleren en liegen voor hem noodzaak om aandacht te krijgen waardoor hij zich begrepen voelt.

Nee, voor hem is alles wat hij zegt zijn waarheid, hij heeft vermoedelijk niet eens echt in de gaten dat hij zijn leven anders probeert voor te doen dan het is en wat de gevolgen voor derden zijn, wederom dat gebrekkige inlevingsvermogen…

Vaak is er een angst aanwezig om niet geliefd te zijn, om in de steek gelaten te worden.

- waar moet ik voor oppassen als ik vaker met hem omga, wil hem niet in een hokje plaatsen, maar zitten

er ook gevaren aan als ik hem normaal behandel als ieder ander, of moet ik hem anders behandelen.

Nee, je hoeft hem niet anders te behandelen dan anderen. Wel moet je bij hem extra opletten dat jij jouw eigen grenzen en (on)mogelijkheden in de gaten houdt en hem daar onder geen enkele omstandigheid overheen laten walsen.

- bestaat de mogelijkheid om over zijn gevoel te praten, want soms wil hij wat zeggen, en lijkt er

een soort van angst boven te komen, waardoor hij in huilen uitbarst.

Als hij daar daadwerkelijk iets mee wil doen, en dat moet uit hemzelf komen, dan kan hij beter met deskundigen over dit alles praten; angstproblematiek is niet iets wat je als leek zomaar uit de wereld of uit een mens helpt.

- kan hij begrijpen als hij andere ziet communiceren wat hij zelf mist.

nope… hij denkt zelf vast dat hij het allemaal best goed doet en voelt zich vast heel erg onbegrepen… iemand zonder inlevingsvermogen weet ook niet wat hij mist.

Jouw eigen grenzen en mogelijkheden, daar gaat het in deze om, en jij bent de enige die dat in kaart kan brengen en kan beschermen.

Sterkte!

• Maria

Hoi,

Als een persoon licht psychopathisch is, moet hij regelmatig therapie krijgen anders zit hij niet in een normaal.

Als dat persoon alcohol drinkt, annuleert het werking van de medicijnen (in het geval dat hij de medicijnen inneemt).

Vandaar alle andere vragen geen zin hebben, want dat persoon heeft geen controle over zichzelf.

Succes!