psychologische term of benaming gezocht

• barbara70

Kan iemand mij vertellen met welke term een moederskind wordt aangeduidt en dan met name de volwassen zoon waarbij de navelstreng met zijn moeder niet is doorgeknipt.

Ook ben ik op zoek naar literatuur en websites over dit onderwerp en welke invloed dit heeft in de relatie met een partner.

Alvast mijn hartelijke dank.

• Gas58

Oedipuscomplex?

• MrsB

Dat kan niet .

Mits hij zijn vader heeft omgebracht; maar dat wordt niet vermeld. Of je moet meer weten dan er staat.

• MrsB

Ik kan er niets aan doen ,maar ik zie het beeld voor mij . De man die zijn hele leven aan zijn navelstreng vast zit. (:P)

• Psy

Ik denk dat u hierbij doelt op het verschijnsel ‘symbiose’. Het leven begint voor ons allen met een symbiotische moeder-kind relatie. Om tot een gezonde identiteitsontwikkeling te komen moeten kinderen in verschillende fasen van hun leven een proces van ‘separatie-individuatie’ doorlopen.

Volwassenen die separatie-individuatieprocessen niet of onvoldoende hebben doorlopen, krijgen problemen met hun identiteitsontwikkeling met allerlei ongunstige gevolgen voor hun individuele, relationele en professionele leven.

Een specifiek vorm zijn de ‘nest blijvers’; volwassen mannen of vrouwen die nooit het ouderlijk huis hebben verlaten.