Ik wil vluchten....

  • Frederik

    Een man, van 30 jaar, nu bijna 3 jaar sinds de drang van de totale vernietiging waarin vreugde en de verbinding met dromen en personen, opzettelijk verwaarloosd zijn tot het grote dieptepunt, als een valkuil waarin ik niet meer omhoog kan kijken, of iemand kan vragen mij er uit te trekken. Doelbewust alleen, maar verborgen, verscholen leef ik in de nacht opgelsoten in een kleine kamer, omdat ik mij daar veilig voel van het licht, en alle bewegende pratende dingentjes die ik schuw.

    Soms roept een stem, ziet mijn spiegelbeeld een triest gezicht die nog glimlacht met zijn ogen, ver weg verwijderd naar de bestemming die niets oplost. Ik ben hier alleen, dwangmatig bevrijd van contacten, maar angstig hoe ik verder moet met een huurschuld. Mijn inkomen is minimaal, een bijstandsuitkering voor mijn kansloze ik, waarin mijn gevangenschap benadrukt word. Ik overleef slechts de dagen, zonder te leven.

    Maar ik wil vluchten, mijn spullen pakken en weggaan. Ik heb overwogen om een reis te boeken en daar mijn leven af te sluiten (Beachy Head). Maar ik voel dat ik het leven iets schuldig ben en ik ergens de energie kan vinden om te dansen, te lachen en te flirten. Binnen enkele dagen ontvang ik 720EURO, ik weet als ik hier blijf (Ik woon erg afgelegen op een soort van boederij waar ik letterlijk alleen maar binnen blijf en voor de rest heb ik geen contacten) dat ik hetzelfde gedrag zal blijven vertonen, en dat dat ook de oplossing niet is.

    Ik heb de nare eigenschap om ergens aan te beginnen en dat niet af te maken, en voor elke beslissing het woordje “MAAR” gebruik zodat ik besluitenloos op bed blijf liggen en er niets gebeurt. Maar ik wil, ontsnappen, het echte leven weer induiken, glimlachen met mijn mond, obstakels overwinnen en mijzelf opnieuw leren kennen. Maar hoe doe ik dat? Waar kan ik heen, met minimale geld middelen, waar ik ruim een maand mee moet doen? Ik zou heel graag tips willen, hoe ik dit zou kunnen aanpakken, waar ik bijvoorbeeld direct en goedkoop zou kunnen wonen, of waar ik dat het beste kan vinden. Ik ben ongebonden aan plaats en land en voel ergens dat het een nu of nooit situatie is.

  • azalaia

    Dit verhaal lijkt uit een boek gehaald te zijn…interessant moet ik zeggen.

    azalaia

  • azalaia

    Ik dacht aanvankelijk dat ik passages uit een boek aan het lezen was…

    Ik denk dat jij talent hebt voor schrijven van verhalen als dan niet op je zelf betrekking hebbend.

    Ik zou zeggen doe daar iets mee, maar van je probleem je beroep: schrijf een psychologische roman en geef het uit…

    Misschien een idee?

    azalaia

  • Frederik

    Maandagmorgen liegt mijn lichaam als de tijd samen met het licht in de lichte duisternis vervalt. Ik kijk op, nu ik verwrongen in mijn stoel zit en het geluid van buiten probeer te ontwijken. Zie mij niet, verlangend kijk ik slechts uit naar het deken wat mij onzichtbaar maakt. Nog een uur of 4 voordat het echte donker mij liefdevol omhelsen zal. De zomertijd betekent een uur langer wachten.

    Ik wil niet achterom om of voor mij kijken, slechts naar dit scherm, waar mijn gedachten kunnen blijven vloeien. Ik dagdroom met geknepen ogen, nog een dag of twee voordat ik zou kunnen vluchten. Ik heb wel iets kunnen vinden. Een hostel/jeugdherberg in Utrecht voor 22 EURO per nacht, inclusief alle maaltijden en gratis gebruik van internet. Het lijkt mij heerlijk om tussen echte mensen te leven. Mensen opnieuw te kunnen zien, die ook op een kruispunt in hun leven staan, desnoods een prille reiziger die op doortocht is naar de wonderen van Amsterdam. Maar een kleine rekensom betekent dat ik dat helaas niet voor elkaar zou kunnen boksen.

    Hoe reeel is het om binnen een week een baan te vinden bijvoorbeeld, en niet onder de druk te bezijken als niets lukt en je nergens op terug kunt vallen. Dat risco maalt maar door mijn hoofd. Als ik roken kan opgeven, bespaar ik zeker een hoop, maar nieuwe mensen ontmoeten, is ook samen in de kroeg wat lam rondhangen en handig met geld ben ik nooit geweest. Andere opties lijken er amper te zijn. Ik heb gezocht naar een kost en inwonnings tarief, maar het aanbod daarin valt vies tegen. En toch dit eenzame angstige leven wat ik nu leid, lijkt geen uitkomst te bieden om de angsten die ik voel te kunnen overwinnen. Misschien als ik er beter over na zou denken, wat mij de afgelopen 2 jaar al niet gelukt is, zou ik in dee situatie gelukkig kunnen zijn. Ik denk dat ik vandaag maar binnen blijf.

  • MrsB

    Vluchten heeft een groot nadeel : je neemt jezelf altijd mee !

  • Frederik

    Mijn eigen ik dwarrelt slechts in deze ruimte, hier. Het laatste stukje vrijheid ingeperkt in woorden, waarvan ik nauwelijks een voorstelling kan maken. Hoe het geweest zou zijn, wanneer ik op deze regenachtige dag de nieuwe wereld was ingetrokken, ver of verder weg van hier. Het zal altijd een gissing blijven; een twijfel waar ik de knoop had moeten doorhakken, alweer een zoveelste poging lijkt om dat maar uit te blijven stellen.

    De dag begon rauw, mijn ogen hangen kwetsbaar in de flits die ongebonden de tijd verder weg drukt. Ik kan mijzelf niet meer vinden. En zie een onverzorgd lichaam, een behaard gezicht en kledingstukken op de grond naast de vuilniszakken als ik de moeite eens genomen had, om op te ruimen. Het is een bende in mij, het is een vieze amper aan te raken boel die mijn verziekte geest verder laat dwalen in het doolhof waarin ik mij bevind. Ik zoek een uitweg, maar als ik mij meng onder de mensen voel ik mij een vriendelijke buitenstander. Een vreemdeling die de taal vlijlloos spreekt, maar geen verbinding kan maken in het gevoel van samen delen, verbonden te zijn. Ik dwaal af in gedachten die ik nu niet meer herinneren kan, en vind alleen die dingen waarmee ik de dagen maar mee moet overleven.

    De aankomende tijd ga ik wat meer risco nemen. Ik ben bang om weer te falen, maar geld lijkt nu de enige uitweg te zijn, om een nieuwe wereld op te gaan bouwen. Een plek ver weg van hier, een plek waar mijn eigen ik onvindbaar is en schreeuwt om een reis om mijzelf te hervinden. Volgende maand dan maar?

  • wana

    jeuk..en ontiegelijke irritatie neemt diep van binnen de overhand..sterke drang om iemand flink onder zijn gat te schoppen,waarom deze zelfmedelijden terwijl een mens het zo goed kan hebben? waarom niet de daadkracht vinden en zichzelf verlossen?

    passief poëtisch zelfbeklag o,wee o,wee zegt hij gedwee en doet daar verder niets mee…

    Al het geld op de wereld zal dit niet doen veranderen,zittend in het witte zand,reizend over zeeën en bergen ook de afleiding van een nieuwe wereld zal geen stand houden. Niet lang zal het duren,eer gewenning en verveling wederom de kop op steken u dénkt dit gevoel en u en slechts alleen u zal hier verandering in kunnen aanbrengen.

    Zelfreflectie is gratis, falen zit in het hoofd en kan men ook anders benoemen: ervaring. vluchten van het eigen ik? Misschien gewoon druiven plukken in frankrijk? fietsvakantie met tentje? of gewoon wandelen,lezen,sporten of vrijwilligerswerk.

    Juist met mensen,je spreekt immers de taal en vreemdeling is een ieder,dan geef je een hand en zegt elkander de naam.

    Misschien relativeert het ook eigen wrevel en ongemak als men de ander eens in het middelpunt zet ipv jezelf en ineens beseft dat je het zo gek nog niet hebt.

  • Frederik

    Sinds een week of drie nu, dwaal ik als een persona non grada door het leven. Bestemmingloos hang ik rond een camping in mijn geboortestad, de thuisituatie keurde het inititief goed, maar wist niet dat ik nog schulden had open staan op mijn oude adres. Ik ben een huichelaar, een egostische doemdenker die geen andere uitweg meer ziet om te vluchten voor verantwoordelijkheden en zijn woord en beloofde niet kan inwilligen. Het is alsof iemand op mijn borst drukt, met een enorme kracht dat ik naar adem snak, alle alarmbellen in mijn hoofd afgaan, maar ik radeloos stil in een bevroren staat achter blijf, en slechts de hoop koester dat alles voorbij zal blazen. Ik deed niks, uitgeschakkeld vermaak, een tijdsrover, alleen afwachtend tot de volgende paycheck. In de tussenperiodes met een getrillende stem, een gevoel dat het schuldcomplex nog naar hogere hoogtes laat stijgen, vragen om geld aan mijn mams, omdat ik wederom niets meer heb. En ik alleen in de zolang uitgestelde (zoals ik alles uitstel) niet meer voor mijzelf kan zorgen, laat staan om een simpele maaltijd te kunnen kopen, flat broke!

    Ik moest vluchten, rennen, zoveel redenen bedenken waarom ik het daar niet meer zou redden. De meeste redenen zijn waar. Ik kan zo moeilijk voor mijzelf zorgen en verkies een geisoleerd leven zodra de kans zich voordoet. Alleen willen zijn, vermaakt worden door slechts deze klote computer. Het ging niet meer, en zag een volgende periode waarin ik elk dubbeltje drie maal moest omdraaien, voordurend angstig was om gezien te worden en de groote helse schaamte niet meer zitten. Ik moest leven, het leven weer gaan opzoeken, mijzelf in een nieuwe wereld zetten.

    De nieuwe wereld begon thuis, poezeoppasser, begin mei vertrok ik naar een camping. Het weer te vochtig en te koud en redelijk prijzig. Maar ik kon wel weer veel meer, oude vrienden opzoeken en eten bij familileden. Ik besloot om uit te gaan vinden om een weekje op reis te gaan. Het werd Polen, Warschau.

    Ik schrijf strakjes wel weer verder………..

  • MrsB

    Weet je waar ik benieuwd naar ben ?

    Hoe je in al die ellende en armoede toch een computer hebt die je blijkbaar, als enige ,niet in de steek laat .

    Heb je toch meer geluk dan je ons wilt doen geloven.

  • Frederik

    Amstel station, halte Eurolines, de bus naar Berlijn en vanuit daaruit naar Warschau. Het was erg vochtig en koud in de tent. Ik had geen oog dichtgedaan en zag er tegenop om nog voor onbepaalde tijd dit leven voort te zetten. Ik dacht na, en was al eerder geinspireerd door een reactie van wana. De week ervoor had ik aardig wat kunnen verdienen met gokken op de computer, en besloot dat ik daarmee eens mijzelf moest gaan hervinden. Ik wilde eerst een fiets aanschaven en met tent en luchtbed de weg op te gaan om te zien waar ik uit zou komen. Een klein probleem was echter dat ik geen fiets had en eigenlijk fietsen ook niet een leuke bezigheid vind, en een onzekere bestemming in deze state of life niet helemaal zag zitten. Maar ik moest iets doen, weg, onderweg zijn, mijzelf opnieuw aanleren wat het is om er alleen voor te staan en vanuit daaruit te kunnen handelen en misschien op een langer termijn, een avontuur als deze te gaan beschouwen als een way of life, als ik tenmiste rond kan komen van online gokken.

    Na 22 uur in de bus gezeten te hebben, kwam ik aan als een warrige tourist op een plek die ver buiten de stad lag. Aan een taxicauffeur liet ik zien waar ik voor de aankomende nacht een accomodatie geboekt had, maar de beste man die geen woord Engels sprak, kon het adres wat ik op een stenciltje had uitgeprint niet vinden in een goedkope versie van zijn TomTom. Ik besloot er zelf maar op uit te gaan en struinde wat rond de bussen in het kleine typische Oost Europeese treinstationtje. Ik vond daar een klein hotel, wat helaas schandalig over mijn budget heen zou gaan en besloot op goede hoop toch maar een taxi te nemen naar het Centrum, waar ik gelukkig vrij snel onderdak vond in een klein hostel tegen een schappelijke prijs. Het was er super schoon en er was een WIFI verbinding mogelijk in de lobby. Na de stad een beetje verkent te hebben (ontzettend mooie stad!) en wat gegeten te hebben bij de Subway, ging ik terug naar het hostel.

    De volgende dag had ik eindelijk dat hostel gevonden dat ik vooraf had gereseveerd, en hoog stond aangeschreven in de Lonely Planet. De eerste twee dagen daar heb ik zo'n beetje al mijn geld vergokt dat ik nog online had staan. Een redelijke deceptie en totaal onnodig. Het word dus extreem lastig om hiermee geld te gaan verdienen om er op die manier van te kunnen gaan leven in een land waar de kosten voor onderdak en levensbehoefte erg laag zijn. De rest van de tijd heb ik doorgebracht met een Duitse jongen die een curcus Pools volgde, en die ook op mijn kamer sliep. Zodoende heb ik veel van de stad kunnen zien en ben ik vaak traditioneel uit eten geweest. Van uitgaan is er helaas weinig gekomen, en van vrouwen scoren ook erg weinig, maar dat was ook geen vereiste. De vrouwen waren er wel erg mooi en de mainstreet leek meer weg te hebben van een catwalk dan een winkelstraat. Ik had ook nog niet verwacht dat ik al in staat zou zijn o uberhaupt een vrouw aan te spreken, en dat is dus ook niet gebeurt omdat ik daar in dit stadium zeker nog veel te onzeker voor ben en er natuurlijk een grote taalbarriere was. Maar de flirtpartijen die er waren, voelde zo ongelovelijk goed:)

    De week ging zodoende snel voorbij en ik had in mijn hoofd al weer plannen gemaakt om er bij thuiskomst echt iets van te gaan maken. Na 22 uur in de bus gezeten te hebben, kwam ik aan bij mijn moeder. Ik had al 48 uur niet geslapen, omdat ik wakker was gebleven de nacht voordat ik vertrok in de hoop te kunnen slapen in de bus, fail. De thuiskomst was een drama. Ze was ontzettend boos/teleurgesteld omdat ze een brief had ontvangen van mijn oude huisbaas waar ik 3 weken geleden dus vertrokken ben. De afspraak was meteen van de baan dat ik bij mijn moeder kon verblijven, en het was onmogelijk om deze week daar te blijven omdat het niet meer mocht. En daar sta je dan, uitgeput, vol ongeloof, boze doembeelden van wat ga ik nu dan doen, waar moet ik nu in godsnaam heen? Ik had er op gerekend omdat ik over anderhalve week pas weer geld ontvang. Ik moest dus weg en waarnaartoe moest ik zelf maar uitzoeken. Ze had wel wat centjes naar mijn rekening overgemaakt, maar jeetje hoe vind ik zo snel mogelijk een slaapplek?

    Het was net 12 uur in de middag en ik besloot maar een beetje rond te gaan zwerven. Om te zien hoe dat nou is. Ik nam de bus naar het strand en ben daar in het zonnetje in slaap gevallen. Een paar uur later, voelde ik mij koud en de wind sneerde langs mij heen, zodat een nacht doorbrengen aan de kust ook geen optie meer was. De paar uurtjes broodnodige slaap hadden mij goed gedaan, ik voelde ook mijn gezicht branden. Ik besloot om vanaf het strand de trein te pakken naar Amsterdam. Daar wat rond gehangen, en om de tijd te doden maar naar de bios gegaan. De volgende dag zou mijn moeder (ja ik ben 31) op vakantie gaan, met de uitdrukkelijke mededeling dat ik niet welkom was in huis, zelfs als zij er niet zou zijn. Lekker dan, weg planning, weg de kleine zekerheid waar ik geborgen onderdak kan vinden. Alleen uitgekosts, behandeld als een Junk of pedofiel, aan het lot overgelaten. De hele dag heb ik moeite gehad om niet in trannen uit te barsten.

    Ondanks dat ik niet welkom ben, heb ik geen andere keuze dan stiekem te logeren in het huis van mijn moeder. Ik weet dat het mij uitdrukkelijk verboden is, en ik begin ook meer en meer in te zien dat ik dat geheel aan mijzelf te danken heb. Maar jeetje ik kan echt nergens anders heen. Ik had dus het plan opgevat om die nacht rond te gaan zwerven en de volgende dag in de avond mijn intrek te nemen in mijn moedershuis. Het was 03:00 de stad is extreem vies omdat de reiningsdienst al een week of 2 staakt in Amsterdam. Het CS station was alleen toegangelijk voor nachtreizigers en de chill plekjes waren allemaal afgesloten, het vondelpark te koud. Dus ik zwierf maar wat rond, opgewarmt door een friekandel uit de muur. Na de stad voor de zesde keer die dag doorkruist te hebben, vroeg ik aan een junk lijkende jongen of hij wat dope bij zich had. Dat had hij niet, maar als ik voor hem de nachtbus kon betalen mocht ik die nacht bij hem slapen.

    Onderweg naar zijn huis, vertelde hij dat hij pas 4 dagen in Amsterdam woonde. Een psychiatisch verleden had en ook het huis was uitgeschopt. Hij is verslaafd aan wiet en aan cocaine. Hij vertelde dat hij al een paar keer was opgelicht en dat al zijn waardevolle spullen gestolen waren door een groepje jongenjes die hij de vorige dag had leren kennen in de stad en nadat ze bij hem thuis hadden gechilled, zij zijn laptop,telefoon en geld gestolen hadden. De beste kerel is pas 22 jaar oud. Ik kon slapen in zijn kamer die vreselijk stonk. Hij sliep op een matras in hele vieze dekens. Zo lig ik er dus ook bij, maar het is een tamelijk schok om te zien hoe iemand zo kan leven. In die zin was het een eye opener voor mij, dat ik echt niet langer door kan gaan zo! Slechts een aantal uur later, hing hij met zijn neus alweer in de cocaine en rookte hij zijn laatste wiet in een joint waar hij een sigaret voor vroeg om hem te kunnen bouwen. Tamelijk onrustig ijsbeerde hij door de studentenflat waar hij een betrekking heeft gevonden. Ik had hem beloofd dat we nog wel wat dope zouden scoren (ik gebruik sporadisch en vind cocaine en wiet saai) in de vorm van wat pillen, xtc.

    We zwierven een aantal uur in de stad, zonder succes en zijn daarna naar het Vondelpark gegaan. We kwamen twee Surinaamse jongens tegen, die wel wat hadden liggen bij hun thuis. We gingen met hen mee, en hebben die dag gevoetbald, backgammon gespeeld, maar geen dope kunnen scoren. Niet dat ik dat heel erg vond, van xtc word ik na gebruik standaard 1 week tamelijk depressief. Daarna ben ik naar mijn moedershuis gegaan om daar als een mol verstoppertje te spelen in de hoop geen waakhond tegen te komen. En te duimen dat er geen politie voor de deur komt staan met een uithuiszoekingsbevel. Ik heb namelijk amper nog een stuiver om van te leven deze week en zou bij uitzetting gedoemd zijn om de dagen voordat mijn uitkering binnen is, te moeten overleven op straat.

    Ik heb mij eigenlijk altijd voorgenomen, als dat moment zou aanbreken dat ik onmiddelijk het initiatief zou nemen om mijn leven per direct te eindigen. Ik heb daar de afgelopen tijd ook veel aan gedacht. Ik voel nog steeds dat ik het leven iets schuldig ben, en weet mij op een sociale manier toch wel goed te handhaven, maar ik kan het beeld dat ik de wind voel, naar beneden kijk en de snelheid waarmee ik zou vallen als ik springen zou, niet loslaten. Dat dat ergens toch als een bevrijding voelt en iets dat ik zelf in de hand kan houden en een middel blijft waarmee ik iets achter de hand kan houden.

    Op dit moment van schrijven ben ik dus ondergedoken, voor hoelang dat duren gaat. Ik heb het internet alweer opgezocht om te kijken wat mijn volgende stappen kunnen zijn. Nog steeds heb ik het gevoel dat ondanks deze ellende ik wel op de goede weg ben. Ik voel me ergens wel herboren en heb zin om leuke dingen te doen en mee te maken. Een volgende trip zodra mijn uitkering binnen is, sluit ik bijvoorbaat niet uit. Goedkoop, goedkoop, goedkoop en dan zou ik weer in de oost Blok landen terecht kunnen of in de Balkan. Bulgarije en een badplaats in Albanie spreken mij ontzettend aan. Maar het is van groot belang dat ik mij hier in dit dorp waar ik vandaan kom kan vestigen, therapie weer kan gaan oppakken, woonruimte kan vinden enzo. Ik kan aankomende week al een kamer gaan bekijken, dat super dichtbij een aantal oude vrienden van mij ligt, en vanuit daar uit stappen kan gaan zetten om als een man van 31 jaar te gaan leven, die niet meer wil vluchten maar gelukkig is met wat hij heeft en andere terug kan geven waar hij zolang (mis)gebruik van heeft gemaakt. Kies het leven!