Diep geraakt door iets

• Danit

Eigenlijk weet ik niet waar ik deze vraag moet stellen,welk prikbord.

Maar ben wel eens nieuwsgierig naar een pscyholgisce verklaring.

Of als iemand het herkend

Afgelopen weekend heb ik een film gezien,die mij zo diep heeft geraakt,dat het blijft malen in mijn hoofd en ik er echt verdrietig van ben.

Ik herkende de verhaal van de film als iets wat lijkt op wat ik heeeel lang geleden heb meegemaakt (niet iets zwaar traumatisch),en ik het idee had afgesloten te hebben.

En ik het niet meer als een probleem zie,maar denk nu ook,als zo'n film zovel impact op mij heeft,leeft het probleem dan nog in mij of zijn het angsten.

Pffff ,ik ben een volwassen jonge vrouw,maar lijk wel een klein kind hehe

Herkent iemand het,dat je echt diep geraakt kan worden door een film,boek of liedje??

• @Max

Hallo Danit,

Ik herken dat wel, erg geraakt worden door een film of liedje. Soms raakt het mij doordat het een plaats heeft in een bepaalde context. Soms is dit omdat ik mij erg kan inleven, soms komt dit doordat het mij herinnert aan eigen ervaringen. Dit kan zowel in positieve als in negatieve zin zijn.

Ik denk dat er in die film van jou ook voldoende herkenning was met jouw eigen evaringen. Hierdoor ben jij je er weer van bewust geworden. Terugdenken aan dingen roept ook de bijbehorende gevoelens op. Vaak positieve gevoelens bij positieve gebeurtenissen, maar ook andersom, dus negatieve gevoelens (of moeilijkere gevoelens want negatieve gevoelens bestaan volgens mij niet) bij negatieve gebeurtenissen.

Dat jij je hier nu weer van bewust bent geworden zegt volgens mij niets of je het wel of niet verwerkt (een plaatsje gegeven) hebt. Lig er niet wakker van, waarschijnlijk zal het in de nabije toekomst terug in de achtergrond zakken. Als je het vervelend vind om er aan te denken, dan probeer dit niet te doen en leidt je aandacht af.

Groet

Max

• azalaia

Absoluut…laatst nog een bericht en filmpje over een schattig Roemeens hondje wiens 4 pootjes voor de helft zijn afgehakt door een man om zijn buurman te pesten van wie het hondje was.

Hartverscheurend om te zien en wat zal dat hondje een pijn hebben geleden…onvoorstelbaar en nog steeds kan ik er om huilen als ik mij dit herinner en dat gebeurt veel te vaak.

Het hondje is geadopteerd door een mevrouw en hij gaat nu protheses krijgen want hij kan niet meer lopen…:S

Maar ook met het zien van een tekenfilm zoals Bambi raakt mij diep. Ook docu's als opsporing verzocht waarin mensen hun familie zoeken en vinden raakt mij diep. Zovéél dingen raken mij maar als een crimineel wordt doodgeschoten dan doet het mij totaal niets. Gelukkig maar, want anders zou ik aan de gang blijven met mij dingen aantrekken.

azalaia

• azalaia

Met liedjes heb ik het ook en ook met sommige klassieke muziek vooral de wat treurigere stukken zoals sommige Nocturnes van Frédérique Chopin…

azalaia

• azalaia

Ik denk zelf dat het ‘'diep geraakt worden’' te maken heeft met de oorsprong van je bestaan. Je wordt als het ware teruggeduwd naar de bron in jezelf en in die bron is totale openheid voor emotie.

Mensen die veel lagen hebben opgebouwd, kunnen moeite hebben met het toelaten van emotie, maar voor jou, Max en mij is er maar weinig nodig om door te breken naar die bron en jij verwoordt dit als: ik lijk wel een klein kind hèhè….

azalaia

• Danit

ah ja met dat hondje,ik heb het bewust niet gelezen en naar gekeken,ik heb 1 keer beelden gezien van katten die levend gevild werden in China,en heb 2 dagen liggen overgeven.

Gevoelens en gedachtes kunnen zo mooi zijn,maar soms ook heel lastig en pijnlijk.

Ik was na het posten van dit bericht na aan t googlen over gevoeligheid,en ben er ook achter gekomen dat het met mijn adhd heeft te maken.

In ieder geval wat kunnen je hersens irritant wezen ,ggrrr,en ik had er medicatie voor maar dat nam ook al mijn intens positieve gedachtes en gevoel weg,tja ,hopen dat ik zonder kan met deze medicatie,maar t moet ook niet weer te gek worden.

Bedankt voor jullie reacties