karakterverandering door tramadol/paracetamol?

  • Caro

    Mijn zwager heeft sinds een paar jaar een vriendin. Iedereen was hartstikke blij voor hem dat hij nu eindelijk iemand had gevonden, maar inmiddels zijn de familierelaties enorm bekoeld. Vorig jaar is eruit gekomen dat zij het idee heeft dat de familie haar niet moet en dat heeft geleid tot allerlei verwikkelingen en observaties van haar kant, ze bekijkt werkelijk alles door een negatieve bril, en hij met haar. Het is op zijn minst heel vermoeiend als alles wat de andere familieleden zeggen of doen, door hun in het negatieve wordt getrokken, en de laatste tijd is, naar aanleiding van een verzoeningspoging van mijn kant, de boel ook nog eens heel erg geëscaleerd. Alhoewel ze aan één kant laten weten dat ze graag ‘de zaak’ opgelost willen en de familie graag weer willen zien, melden ze aan de andere kant de meest vreselijke beschuldigingen, op het boosaardige af, en hoe zij dingen (negatief) zien.

    Vanwege een pijnprobleem slikt zij heel veel pijnstillers: soms 2 tramadol en 8-12 paracetamol per dag. Ik ben eens gaan speuren op internet en vond daar opmerkingen van mensen die door met name de tramadol paranoïde werden; las over (frequente) bijwerkingen als je deze 2 medicijnen tegelijkertijd slikt waaronder psychische reacties, stemmingsveranderingen, cognitieve en sensorische stoornissen. Veranderingen in waarneming, waarnemen van dingen die er niet zijn… nou het lijkt allemaal wel erg van toepassing. Het stomme toeval is dat mijn zwager alles zou moeten weten over medicijnen, hij is apotheker.

    Ik heb dus een vermoeden dat dit medicijngebruik met de hele situatie te maken heeft, of haar gedachtegangen in elk geval versterkt. Daarvan uitgaande, weet ik niet wat ik er verder mee moet. De relatie is zo verslechterd dat ik vermoed dat als ik deze suggestie zou doen, dit de boel alleen maar erger maakt. En zelfs al zou het zo zijn dat haar gedachtegangen veroorzaakt en/of versterkt worden door die medicijnen, wat moeten we er dan verder mee? Er is al zoveel narigheid gezegd, ik kan me zo langzamerhand niet meer voorstellen dat het nog goed komt tussen hun en de familie. Ik zou het geloof ik ook niet kunnen accepteren als ‘makkelijke’ of eenvoudige verklaring en dan zand erover. Vermoed dat er binnen no time weer ‘iets’ zou gebeuren dat zij negatief zou opvatten.

  • azalaia

    Met die laatste zin uit je verhaal heeft het geen zin om haar op het idee te brengen dat ze wel eens door haar medicijngebruik een karakterverandering zou kunnen hebben ondergaan zonder zich hiervan bewust te zijn dus ik denk dat er dan alleen nog maar méér problemen bij komen.

    Sommige mensen zijn niet meer voor rede vatbaar en valt er niets meer mee te beginnen laat staan dat er iets te redden valt.

    Het enige dat jij kan doen is het van je afzetten ook al klinkt dit erg makkelijk van mijn kant.

    azalaia

  • Caro

    Het vervelende is dat het wel familie van mijn man is en we elkaar dus nog wel zullen ontmoeten ook al zouden we dat niet willen. Maar intussen ben ik wel bezig het van me af te zetten, het vreet (negatieve) energie. Ons is gebleken dat zij ons meer “missen” dan wij hun, ik kan ze inmiddels eerlijkgezegd missen als kiespijn… maar diep in mijn hart ben ik zeker van het harmoniemodel..? en dát moet ik nou eens zien los te laten. Inderdaad is niet alles op te lossen.

  • MrsB

    Een grotere afstand in acht nemen lijkt mij beter.

    Andermans problemen zijn niet op te lossen.

    Als je zwager het toestaat kan je een keer jouw visie geven over het medicijngebruik , verder is het niet jouw verantwoordelijkheid.

  • lottybanga@hotmail.com

    mijn man slikt sinds twee jaar ook tramadol en hij is verschrikkelijk veranderd van een lieve zorgzame man in een hele dikke tiran .heb twee jaar lang geduld met hem gehad maar op een gegeven moment ben je helemaal op…. het GGZ grijpt niet in, ook al zegt iedereen dat er een karakterverandering is en dit een verschrikkelijke man is geworden. Mijn man kan er niets aan doen maar er is niet meer mee te leven en onze toekomst is verpest omdat hij niet geholpen worden door bv andere medicijnen te geven. Hij heeft waanideen en denkt dat iedereen tegen hem is terwijl iedereen hem weer gezond wil hebben. nu is het zo ver gekomen dat hij geen vrienden meer heeft, en ook zijn kinderen willen hem niet meer zien. ons huis moet worden verkocht en ik zit nu alleen in een huisje….. het had zo anders kunnen zijn als het GGZ WEL had ingegrepen!!!!! Zijn , onze kinderen en mijn toekomst is vernield!

  • Mike

    “Mijn man kan er niets aan doen”

    Dit is niet waar. Sterker nog: alleen je man kan er iets aan doen.

    Grijpen naar medicijnen is sowieso niet-je-verantwoording nemen om zelf te willen veranderen.

    Elk mens kan anders leren denken. Helaas weinigen gaan die uitdaging aan.