Hoihoi,
mijn dochter is onlangs getest op school. Ze is eigenlijk vanaf groep 4 met ‘de hakken over de sloot’ over gegaan. Eigenlijk ging het vanaf groep 4 steeds meer bergafwaarts. Nu zit ze in groep 7 en is de uitkomst van de WISC-III de reden dat ze dit jaar over moet doen.
Uit de test bleek dat ze een verbaal IQ heeft van 86 en een performaal IQ van 99 heeft. Het gemiddelde IQ zou dan 91 zijn maar omdat de kloof tussen de viq en de piq te groot is mag daar niet naar gekeken worden.
Het gesprek (tussen mij, diagnostisch onderzoekster, 2 meesters en een juf) leek in eerste instantie een verhelderend gesprek. Ze heeft een verwerkingssnelheid van 114 zolang iets maar in ‘beeld’ wordt laten zien. Vandaar dat ze moeite heeft met het ‘droge’ rekenen. Ze kan o.a. niet goed met een vocale (som-)uitleg overweg.
Cijferreeksen etc is ze wel goed in, symbolen vergelijken zelfs bovengemiddeld… er kwamen drie onderdelen ondergemiddeld uit: Informatie/Woordkennis/ Plaatjes ordenen.
Oke tot zover de testresultaten. Nu iets over mijn dochter… Ze kon vanaf haar derde al 10 à 15 woordjes schrijven…sommige daarvan had ze haarzelf geleerd door letters uit de aangeleerde woorden te combineren. Ze liep snel, las snel echt een pientere meid! Nog steeds heeft ze snel dingen door..ik krijg het nog vaak te horen van mensen om ons heen. In groep 1 werd er gezegd dat ze groep 2 mocht overslaan. Maar dat zou ze emotioneel gezien niet aankunnen (ze werd gepest door jochie/ haar vader en ik uit elkaar).
Ik schrok dus eigenlijk best van de testuitslagen…soms leek het niet over mijn dochter te gaan (het gesprek..achteraf). Het is niet zo dat ik ervan baal, ik denk dat ze er voor een deel naast zitten… En nu ben ik bang dat ze een verkeerde aanpak gaat krijgen en dat ze dan nog verder van huis is.
Ik wil dus nog een geprekje aangaan maar wil niet als een ‘moeder wil dat kind perfect is’ -moeder overkomen. Ik vind haar een topper óók als dit een kloppende uitslag is. Maar ik ben bang dat ze de plank misgeslagen hebben en ze vanaf nu verkeerd/onvoldoende begeleidt wordt. Het is een soort intuïtief gevoel.
Graag advies!