Dochter Laag VIQ, hoger Performaal IQ

  • Victory

    Hoihoi,

    mijn dochter is onlangs getest op school. Ze is eigenlijk vanaf groep 4 met ‘de hakken over de sloot’ over gegaan. Eigenlijk ging het vanaf groep 4 steeds meer bergafwaarts. Nu zit ze in groep 7 en is de uitkomst van de WISC-III de reden dat ze dit jaar over moet doen.

    Uit de test bleek dat ze een verbaal IQ heeft van 86 en een performaal IQ van 99 heeft. Het gemiddelde IQ zou dan 91 zijn maar omdat de kloof tussen de viq en de piq te groot is mag daar niet naar gekeken worden.

    Het gesprek (tussen mij, diagnostisch onderzoekster, 2 meesters en een juf) leek in eerste instantie een verhelderend gesprek. Ze heeft een verwerkingssnelheid van 114 zolang iets maar in ‘beeld’ wordt laten zien. Vandaar dat ze moeite heeft met het ‘droge’ rekenen. Ze kan o.a. niet goed met een vocale (som-)uitleg overweg.

    Cijferreeksen etc is ze wel goed in, symbolen vergelijken zelfs bovengemiddeld… er kwamen drie onderdelen ondergemiddeld uit: Informatie/Woordkennis/ Plaatjes ordenen.

    Oke tot zover de testresultaten. Nu iets over mijn dochter… Ze kon vanaf haar derde al 10 à 15 woordjes schrijven…sommige daarvan had ze haarzelf geleerd door letters uit de aangeleerde woorden te combineren. Ze liep snel, las snel echt een pientere meid! Nog steeds heeft ze snel dingen door..ik krijg het nog vaak te horen van mensen om ons heen. In groep 1 werd er gezegd dat ze groep 2 mocht overslaan. Maar dat zou ze emotioneel gezien niet aankunnen (ze werd gepest door jochie/ haar vader en ik uit elkaar).

    Ik schrok dus eigenlijk best van de testuitslagen…soms leek het niet over mijn dochter te gaan (het gesprek..achteraf). Het is niet zo dat ik ervan baal, ik denk dat ze er voor een deel naast zitten… En nu ben ik bang dat ze een verkeerde aanpak gaat krijgen en dat ze dan nog verder van huis is.

    Ik wil dus nog een geprekje aangaan maar wil niet als een ‘moeder wil dat kind perfect is’ -moeder overkomen. Ik vind haar een topper óók als dit een kloppende uitslag is. Maar ik ben bang dat ze de plank misgeslagen hebben en ze vanaf nu verkeerd/onvoldoende begeleidt wordt. Het is een soort intuïtief gevoel.

    Graag advies!

  • Marco

    De kloof is eigenlijk niet heel groot, het verschil tussen VIQ-PIQ bedraagt 13 punten, klinisch gezien niet groot genoeg om te spreken

    van een disharmonische intelligentie (>15 punten tussen VIQ PIQ).

    Er zit natuurlijk wel een verschil en dat is merkbaar (verbaal laaggemiddeld / ondergemiddeld en performaal gemiddeld).

    Informatie (algemene kennis) en woordkennis (woordenschat) vallen binnen het domein verbaal begrip,

    maar ze doen beide beroep op verworven kennis en het langetermijngeheugen, maar ook verbale expressie.

    Plaatjes ordenen doet beroep op logisch redenen in non-verbale situatie.

    Dit heb je op school nodig om te kunnen meedoen met taal en wereldorientatie. Maar ook het rekenen is talig, en dus heb je enige mate

    van talig vermogen nodig om complexe rekenvraagstukken te kunnen oplossen.

    Een verwerkingssnelheid van 114 is bovengemiddeld en dat betekent dat de informatieverwerking goed verloopt.

    Dat ze dingen snel door heeft, ligt waarschijnlijk ten grondslag aan haar gemiddeld performaal IQ.

    En haar ondergemiddeld verbaal IQ kan het schoolse functioneren, slechts ten dele verklaren.

    Eigenlijk is nader onderzoek (bijv. naar haar sociaal-emotioneel functioneren en ook een didactisch onderzoek).

    Een hoger PIQ betekent vaak ook meer beeldend ingesteld zijn (visueel denken), en ook meer inzicht hebben dan verworven kennis.

    Het argument dat ze het jaar over moet doen, enkel op basis van de WISC-uitslag is onjuist.

    De WISC-III is ‘'slechts’' een intelligentietest dat ingezet kan worden voor verschillende klinische doeleinden,

    maar niet om iemand te laten doubleren. Dat gebeurt op grond van de schoolprestaties.

    En de uitslag is niet altijd precies kloppend, omstandigheden kunnen de uitslag behoorlijk vertekenen.

  • Cyclops

    Speciaal onderwijs, is er iets mis mee?

  • Charl

    Hallo Victory,

    Onze dochter (12 jaar) heeft precies dezelfde scores als jouw dochter en op basis van deze uitslag wil men een schooladvies geven. Ook een slimme meid die al heel jong verbaal sterk was. De school waarop zij zit heeft ook cito scores and voor rekenen had ze een B. De taal cito moet nog komen in januari.

    Aangezien ze dus nu een label krijgt willen wij wel verder kijken wat de implicaties zijn van dit label. Ik ben benieuwd of jij nog verder bent gekomen met informatie over de interpretatie van de NIO toets gegevens.

    Bedankt,

    Charl