Gevoel hebben "Het je niet gegund te zijn"...

  • Cyclops

    Ik vraag mij af waar de gedachte vandaan komt, (welke oorzaken) liggen ten grondslag van het gevoel te hebben dat het (veel) je niet gegund is.

    Heeft dit te maken met minderwaardigheidsgevoelens of

    weinig assertiviteit?

    slechte ervaringen?

    verkeerde opvoeding?

    negatief zelfbeeld?

    wat kunnen hier de oorzaken van zijn en hoe is dit optelossen, te boven te komen? Ik hoop dat iemand mij kan vertellen, deel ook meteen ervaringen en meningen, hier kunnen veel mensen mee gehoplen zijn inclusief mij ;)

    Groetjes San.

  • MrsB

    Wat wordt je niet gegund en door wie ?

  • Cyclops

    Een paranoide en negatief gevoel dat anderen je bv niet gunnen van een leuke baan een carriere, geluk. dit kan heel breed zijn natuurlijk. Het is meer een vaag gevoel eigenlijk en waarschijnlijk nergens op gebaseerd vandaar mijn vraag. misschien is het een lichtelijk gedesillusioneerd gevoel? vroeger was het hard werken, overleven, nu is de tijd gekomen van het genieten mag ook. dit vinden oudere mensen 50/60 jaar uit een lagere sociale kring/werkveld maar onzin. Je mag niet te optimistisch in het leven staan. zij zijn vermoeid en jij "plukt het leven' ..

    Goh raar om dit vage gevoel zo duidelijk zwart op wit te zien.

    Misschien moet ik het me gewoon niet aantrekken. maar toch schuilt de angst om daardoor, ‘een onbezorgde levensstijl’ je te ontnomen= ergste geval van afgunst te worden. heel naar dit is een angst. het belemmert me vrij en zorgeloos te leven.

    Ik werk in de zorg. dus ik ben wel heel goed en nuttig bezig verder, misschien is het gewoon een gedachte kronkel maar ik vraag me gewoon af waarom? misschien herkennen jullie lezers het? en willen jullie dit discussieren?? :)

    Groet!!

  • MrsB

    “Goh raar om dit vage gevoel zo duidelijk zwart op wit te zien.”

    Heel goed.

    Als je nu eens begint met je gevoel te beschrijven zonder er een waardeoordeel aan te geven.

    Dus alle nagativiteit erover weglaat.

  • Cyclops

    negativiteit? Dat is het nou eenmaal.

    Ik merk dat niemand mij kan helpen, waar ik ook kom, is dat nou niet vaag?

  • azalaia

    Het heeft te maken met onderwaardering, je waardeert jezelf onder de maat je hebt een gebrek aan een goed zelfbeeld, je denkt dat je niet ‘'goed genoeg’' bent om jezelf iets te gunnen of als anderen jou iets gunnen.

    Het zit dus tussen je oren. Wat je daaraan kan doen weet ik niet, maar ik zou toch proberen om van die negatieve gedachte af te komen.

    Jij bent niks minder dan een ander, maar je moet je dat positieve zelfbeeld wel gunnen en accepteren om die te hebben en te houden.

    azalaia

  • MrsB

    Nee, inderdaad, het is hopeloos.

  • wanna

    Het recht om hier te zijn.

    Jezelf de dingen te gunnen die jij doet,krijgt,hard voor werkt en die op je pad komen zit in jezelf.

    Een eerste zelfwaardering, ‘ik mag er zijn,ik doe er toe’

    Daar moet je zelf mee aan de slag,dat nare ‘niet gunnen’ kan niemand anders bij je weghalen,je gelooft t toch niet als een ander het zegt.

    schrijf dagelijks drie leuke dingen,al is het nog zo klein. Hou dit vol.

    Spreek uit wat je jezelf wél gunt en waarom,spreek tegen (hardop!) waarom het jou niet gegund zou zijn. Als je dat hardop doet,voelt het motiverender en besef je: het is kul! waarom ik niet?! ik mag er zijn!

    succes.

  • Cyclops

    oke super bedankt hier heb ik echt wat aan. :) Ik vraag mij nog wel af waardoor dit ontstaan is, wordt je er mee geboren, is het een kwetsbaarheid of een aangepraat “iets”?

    heeft dit er ook mee te maken dat ik dus heel veel goedkeuring en aanmoediging nodig heb van anderen?

    waarom kan ik niet gewoon stevig staan alleen?

    groetjes S.

  • Cyclops

    Super, bedankt! Ja ik heb onverwachts toch wel een negatief zelfbeeld, ondanks ik intelligent ben ook ben ik moeders lelijkste niet zeg maar.. mijn angst is om verdrukt te worden door anderen denk ik. afgunst jaloezie ofzo. ik twijfel of ik een negatief zelfbeeld heb, het is zo complex! en ik voel me zo zwak :( misschien ben ik wel paranoide.

    maar misschien heb ik wel ‘gewoon’ een negatief zelfbeeld!? hmm of alles in een.

    ik moet gewoon leren doorzetten.