Hallo iedereen,
Na wat geGoogle kwam ik op dit forum terecht, en dit leek me de juiste plaats om mijn vraag te stellen/probleem voor te leggen.
Ik heb hier al een aantal topics over woedeaanvallen voorbij zien komen, maar voor mijn (onze; die van mij en mijn zusje) specifieke situatie kan ik wel wat extra advies gebruiken.
Zoals meer mensen op dit forum word ik in mijn directe omgeving geconfronteerd met iemand die geregeld woede- en agressieaanvallen krijgt, in mijn geval is dit echter mijn moeder. Ze gooit of slaat met voorwerpen - nooit op of naar mij of mijn kleine zusje (13 jaar) gericht gelukkig, maar wel naar mijn vader toe toen hij nog thuis woonde, en zojuist naar de hond (hij heeft een nieuw kledingstuk van haar aangevreten). Daarnaast schreeuwt ze erg veel, en komt ze met onlogische argumenten om te laten merken dat zij vindt dat wat er is gebeurd mijn/onze schuld is.
Mijn moeder is zelfstandig ondernemer en heeft de laatste tijd erg veel last van stress, waardoor deze buien vaker voorkomen. Hoewel zij ons nooit fysiek aanvalt, komt het er eigenlijk altijd op neer dat wat er voorgevallen is onze schuld is, of die van onze vader. Ik weet dat mijn moeder haar stress af probeert te reageren, maar ik vind niet dat zij dit op mij, mijn vader of mijn zusje zou moeten doen.
Omdat mijn moeder mijn moeder is, kan ik niet zomaar weglopen (ik zou mijn zusje ook niet alleen achter kunnen laten), en ik heb geen enkele vorm van autoriteit over haar. Daarbij zou ik het eng vinden om haar met haar buien te confronteren, omdat ik dan weer een nieuwe onweersbui riskeer.
Ik heb pasgeleden het VWO afgerond en ga als het goed is volgend jaar het huis uit, maar ik zou mijn zusje niet voor zo'n lange tijd met mijn moeder alleen durven laten (hoewel het risico op de woedeaanvallen dan wel aanzienlijk kleiner wordt - mijn moeder en zusje hebben het altijd stukken beter met elkaar kunnen vinden dan mijn moeder en ik).
Wie heeft er tips of adviezen voor mij en mijn zusje om hiermee om te gaan?