Narcisme?

  • Nicole

    Hallo, mijn vriend heeft duidelijke kenmerken van narcisme, als ik hierover lees. Hij is niet in behandeling (volgens hemzelf is er niets aan de hand, dus waarom zou hij naar een psycholoog gaan??), dus een echte diagnose zal ik niet krijgen, helaas. Maar als ik het goed heb, kunnen mensen met narcisme niet echt liefhebben? Bij hem heb ik echter het idee, dat hij werkelijk van me houdt; dat gevoel geeft hij mij… Hoe kom ik erachter of hij werkelijk narcisme heeft? En…hij doet altijd heel ‘normaal’, waardoor mijn beeld toch vertroebeld is. Verder zoek ik misschien ook teveel achter zijn gedrag, en is er misschien niets aan de hand…. Als ik duidelijker moet zijn, hoor ik het graag.

    Wie herkent dit, en hoe ga je ermee om?

  • MrsB

    Daarom kan je je beter niet laten verleiden om via internet zelf doktertje te spelen.

    Hij houdt wel van je , doet normaal , dus wat is je probleem dan ?

  • Nicole

    Hallo MrsB,

    dat vind ik wel erg kort door de bocht…ja, hij houdt van me, maar meer van zichzelf, waardoor ik ten alle tijd voor hem klaar moet staan, zelfs ten koste van mijn eigen kinderen. Als ik tijd voor mezelf claim, ga ik niet voor de relatie… Ja, hij is lief voor me, als er geen invloeden van buitenaf spelen…

    Hij claimt me, is bezitterig, alles draait om hem, hij bepaalt, controleert; ik voel me vaak in een (gouden) kooi…. hij heeft waarschijnlijk een hechtingsprobleem/bindingsangst, maar ook duidelijk tekenen van narcisme. En als hij niet naar de dokter wil, zal ik toch ergens uit moeten zoeken, wat er met hem aan de hand is, en wat hij of ik eraan kan doen.

  • annemiek

    hallo nicole,

    ik haal uit jou verhaal niet echt een hechtingsprobleem uit maar wel zeer zeker een vorm van narcisme.

    mensen die zich niet kunnen hechten domineren niet zo snel..

    maar zoeken eerder een nooduitgang..

    weet jij toevallig of hij vroeger iets mee heeft gemaakt?..een vorm van een bepaald trauma opgelopen ofzo?..

    want narcisten…zijn vanbinnen ook heel klein bang en onzeker…

    maar brengen een beeld naarbuiten dat ze de god zelf zijn !..

    en dat beeld is vaak gecreeerd door een gebeurtenis…

    gr annemiek..

  • MrsB

    Nicole,

    Ten 1ste : je kunt hem niet veranderen.

    Ten 2de : jij bent verantwoordelijk voor jouw gedrag

    Je hebt de mogelijkheid en het recht om zijn gedrag niet te accepteren.

    Als je in een gouden kooi zit dan heb jij je er in laten plaatsen.

    Je kan er door hetzelfde deurtje weer uit.

  • Nicole

    Bedankt voor de reacties…Inmiddels heeft hij de relatie beëindigd om een vreemde reden.

    En ja, ik weet dat ik door dezelfde deur weer naar buiten kan…maar ik voel me gehersenspoeld. Hoewel ik weet, dat hij echt dingen doet, die ik niet kan accepteren….wil ik hem ook niet kwijt. Emotioneel afhankelijk? Want ik weet, dat ik me ook zelf goed kan redden…maar toch.

    En nee, ik kan zijn gedrag niet accepteren; maakt dat we desondanks superjaren gehad hebben, op een manier, waarop ik toch wel oud met hem had willen worden. Maar met die andere kant van hem kan ik dus niet leven.

    Nu maar ‘afkicken’ en hopen, dat ik tot rust kan komen, en terug bij mezelf.

  • MrsB

    Wij hebben de neiging om , na het beeindigen van een relatie,het foute te verdoezelen en het goede te verheerlijken.

    Menselijk maar onverstandig.

    Nicole, je bent sterker dan je denkt. Over een tijdje ziet alles er anders uit.

    Accepteer dat het nu is zoals het is .

    Een verandering kan uiteindelijk wel eens een verbetering blijken te zijn.

    Serkte en veel goeds.

  • madeleine

    in mei leerde ik via relatieplanet een hele leuke man kennen.al snel was de afspraak gemaakt.de klik tussen ons beiden was er.we hebben samen en met de kinderen leuke dingen gedaan en zaten vol plannen voor de toekomst.ik merkte wel dat hij vrij bezitterig en jaloers was.hij dacht zeer onterecht dat ik weer graag terug wilde naar mijn ex omdat ik net als hij trouwens nog contact heb met mijn ex vanwege de kinderen.ik moest als ik de telefoon niet opnam elke keer verantwoorden waar ik was,deed ik dat geloofge hij mij niet want hij had zijn oordeel al klaar.mijn ex ging 3 weken weg en er was niks meer aan de hand.het waren 3 heerlijke weken en ik was weer vol vertrouwen over onze relatie.mijn dochter van 11 had inmiddels een erg leuke vriendschap met zijn zoon van 12 en het was HEERLIJK.toen mijn ex weer terug was,de eerste dag al,sloeg hij om als een blad aan de boom en weer werd ik uitgemaakt voor leugenaar en bedrieger.ik kon praten als brugman maar hij wist zeker dat ik fout zat en had zijn oordeel al klaar.afgelopen woensdag ben ik naar hem toegegaan en heb geprobeerd met hem te praten,maar hij is gevlucht en we hebben het via sms,jes moeten uitvechten.zijn laatste tekst was weer dat ik fout zat.ik moest maar eens goed nadenken want het klopte niet wat ik zei en was een leugenaar en bedrieger.de meste moeite heb ik met het feit dat hij zo snel omschakelde van houden van en plannen voor de toekomst naar een kwaaie onredelijke man die zijn oordeel al klaar had.ik heb er heel veel verdriet van en het verlangen om weer contact met hem te zoeken is erg groot.van mijn zus,die in haar werk ook met NPS patienten te maken heeft hoorde ik dat zij mijn verhaal goed herkende.ik ben benieuwd of er mensen zijn die mijn verhaal herkennen.ik hoor graag van jullie.

  • Isolde

    God wat herken ik deze verhalen, heb alles over narcisme er nog eens op nagelezen! Ook ik leerde een man kennen via een datingsite en heb daar twee heerlijke jaren mee gehad en daarna twee hele moeizame jaren. Waarbij ik uiteraard de oorzaak vormde van onze problemen. (..) Nog altijd ben ik niet los van hem omdat hij me aanvankelijk optilde, beminde ophemelde en me het gevoel gaf werkelijk en voor het eerst diep geliefd te worden!

    Je uit zo'n negatieve spiraal trekken is daardoor bijzonder tijdrovend en moeilijk want narcisten weten als geen ander te charmeren, manipuleren en je naar hen toe te trekken om dan weer af te stoten!

    Erg verdrietig over!

  • marieke

    Hoi,

    Oh allemaal heel herkenbaar. Ik heb deze zomer ook een leuke man ontmoet (dacht ik..).Maar deze heeft zich in een heel snel tempo ontpopt tot een vreselijke man……….een echte narcist dus……..leugens…als een blad aan de boom kunnen omslaan………hele kleinerende opmerkingen plaatsen……niet meer te vertrouwen en idd me van het 1 op ander moment gedumpt!!!!!!!!!!!!! Ineens was alles over…terwijl hij 4 uren daarvoor de liefde nog had verklaard bij wijze van……ik kon opzouten….hij werd heel boos op mij omdat ik verdrietig was/ben……er valt/viel niet meer mee te praten……hij wil ineens ook niks meer van me….heeft ook alweer een andere vrouw…….ik heb helemaal niks meer met hem kunnen delen….niks niks niks……eerst was ik dus zijn prinses….en paar uren later sta ik bij “grofvuil”….. voel me ook erg erg onzeker door hem……….

    Jij ook sterkte………….