post ssri dysfunctie

  • frank

    Hallo iedereen, ik heb een vraag. ik gebruik al een aantal weken geen prozac meer en nu heb ik een probleem. de seksuele dysfuctie die ik kreeg toen ik met de prozac begon heb ik nu nog steeds terwijl ik dit middel al 10 weken niet meer slik. Ik ben nu bang dat het nooit meer terug komt. Hebben meer mensen hier op dit forum er last van?? Ik heb geen libido meer (ik kan wel klaarkomen maar dan voel ik geen genot)

    Frank

  • kuin

    PSSD is inderdaad een risico van SSRI's.

    Bekijk deze links maar.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Post_SSRI_sexual_dysfunction

    http://en.wikipedia.org/wiki/Post-SSRI_sexual_dysfunction

    http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&hs=Ffp&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&q=pssd+ssri+sexual&btnG=Zoeken&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

  • Cyclops

    komt heus wel weer terug, het moet uit je systeem natuurlijk. Het zal maar je geluks genot deel hebben aangetast in je hersenen = gelijk aan amputatie!

  • daniel

    Dag Frank

    Ik heb hier nu ongeveer een jaar last van na ongeveer een half jaar fluoxetine te hebben geslikt. Blijkt een echt syndroom te zijn, veel mensen maken er op internet melding van.

    Hartstikke kut.

    Ik lees hoopvolle geen verhalen van mensen bij wie het weggaat. Nouja, eentje dan die met acupunctuur iets schijnt opgelost te hebben. Maar verder geen positieve verhalen. Sommige mensen -lees ik- kampen er al meer dan 10 jaar mee.

    We zijn dus flink genaaid, want dit hebben ze ons nooit verteld.

  • kuin

    Het is heel belangrijk dat je je probleem doorgeeft aan LAREB. Want als veel mensen dat hebben, dan kan er onderzoek naar worden gedaan.

    http://www.lareb.nl

    daniel Schreef:

    ——————————————————-

    > Dag Frank

    >

    > Ik heb hier nu ongeveer een jaar last van na

    > ongeveer een half jaar fluoxetine te hebben

    > geslikt. Blijkt een echt syndroom te zijn, veel

    > mensen maken er op internet melding van.

    >

    > Hartstikke kut.

    >

    > Ik lees hoopvolle geen verhalen van mensen bij wie

    > het weggaat. Nouja, eentje dan die met acupunctuur

    > iets schijnt opgelost te hebben. Maar verder geen

    > positieve verhalen. Sommige mensen -lees ik-

    > kampen er al meer dan 10 jaar mee.

    >

    > We zijn dus flink genaaid, want dit hebben ze ons

    > nooit verteld.

  • daniel

    ok, heb ik gedaan…

  • zomer

    Via dit bericht wil ik graag de aandacht vestigen op een ernstige aandoening die ik heb overgehouden aan het gebruik van Anti depressiva in het specifiek de groep SSRI medicatie.

    Hieronder vallen Citalopram (Ciprami), Escitalopram (Lexapro), Fluoxetine (Prozac), Fluvoxamine (Fevarin), Paroxetine (Seroxat), Setraline (Zoloft, Serlain).

    Een van de bijwerkingen van deze middelen zijn sexuele stoornissen.

    Dit kan inhouden:

    - Verminderd tot geen libido

    - Genitale gevoelloosheid

    - Opwindingsproblemen

    - Erectiestoornissen (bij mannen)

    - Vertraagde ejaculatie (bij mannen)

    Een aandoening die kan optreden na staken is het Post SSRI Sexual Dysfunction-syndroom (PSSD). In het geval van PSSD blijven de sexuele stoornissen ook na het gebruik van de SSRI aanhouden. Dit kan zelfs permanent zijn.

    Uitgebreide Informatie kan teruggevonden worden op de engelse wikipedia site:

    Hierin zijn veel verwijzingen naar achterliggende wetenschappelijke artikelen.

    Voor mensen die moeite hebben met Engels:

    Hier is echter minder informatie terug te vinden.

    PSSD is een zeer ernstige aandoening. Het blijvend gemis van sexuele beleving is een aantasting van kwaliteit van leven.

    Als toelichting op mijn eigen situatie:

    Naar aanleiding van een relatiebreuk ben ik in het najaar van 2010 begonnen met het middel Paroxetine. Binnen enkele dagen kreeg ik last van ernstige sexuele bijwerkingen. De psychiater gaf aan dat deze zouden verdwijnen. Dat gebeurde echter niet. Ik ben de medicatie toen weer in overleg gaan afbouwen. Maar de klachten zijn gebleven.

    Totaal heb ik Paroxetine 2,5 maand geslikt. Met een verschil in sexueel functioneren van dag en nacht voor en na het gebruik van medicatie. Ik heb enorm veel spijt dat ik de medicatie ben gestart. Ik ben pas 31 jaar en zal wellicht voor de rest van mijn leven sexualiteit op een hele andere wijze moeten ervaren.

    Via dit forum hoop ik in contact te kunnen komen met lotgenoten met dezelfde ervaring. Inmiddels ben contact gekomen met een hoogleraar psychiater/neuroloog die mijn problemen onderkend.

    Voor mensen die met mij in contact willen komen in de zoektocht naar lotgenoten of informatie:

    PSSD2011@hotmail.com

    Op Yahoo groups is daarnaast een lotgenoten forum. dit is wel in het engels.

  • frankie31

    laat ik als eerste even vertellen dat ik dyslecties ben dus mijn Nederlands is niet al te goed.

    Ik heb al jaren last van ocd telkens als ik medicijnen nam had ik last van seksuele bij werkingen en stopte ik naar enkele dagen al met het middel. in Maart vorig jaar heeft mijn psychiater mij prozac voorgeschreven. Het middel werte heel erg goed tegen mijn klachten en het was nog nooit zo rustig geweest geweest in mijn hoofd. Ik omschreef het echt als een owase van rust. Ik begon alleen te merken dat ik ik totaal geen libido meer had kreeg geen erectie meer had geen orgasme gevoel meer.

    Ik ben toen in mei weer gestopt met de prozac. Mijn ocd kwam toen enkele dagen weer erg terug en toen ineens was alles weg. Ik was helemaal gevoeloos in mijn hoofd. Ik voelde geen angst maar ook geen geluk. Wat ik ook deed alles voelde het zelfde. Als ik bijvoorbeeld een biertje dronk voelde ik niet meer dat lekkere gevoel wat je meestal krijgt als je je eerste drankje neemt. Ik rook ook en als ik een peuk opstak voelde ik ook niet meer het lekkere gevoel wat je krijgt als je een peuk opsteekt. mijn seksuele problemen bleven bestaan. Ik kreeg wel weer een erectie maar ik voel er niets bij. ik kan wel gewoon normaal seks hebben maar ik voel er gewoonm niets bij. Het lijkt of mijn elkel verdoofd is er geen seksuele gevoelens meere in bestaan ik kan ook gewoon nog een orgasme krijgen maar voel er niets bij geen lekker gevoel.

    Ik kreeg van de psychiater te horen dat alles wel weer goed zou komen ik moest gewoon even geduld hebben. Nou niet dus. Ze begreep er zelf niets van en heeft er toen een melding bij gemaakt bij het lareb. Dus vind het vreemd dat je bij het lareb te horen krijgt dat ze er nog nooit over gehoort hebben mijn melding moet daat binnen zijn. Ik heb toen bij een andere psychiater hulp gezocht maar die kwam met het verhaal dat het tussen mijn oren zat en werd niet serieus genomen.

    Ik ben toen zelf naar informatie gaan zoeken op internet en allemaal printjes gemnaakt voor mijn dokter. Die geloofde mij gelukkig wel maar het ging allemaal boven haar petje en ze heeft mij doorverwezen naar een seksuoloog bij het umc in Utrecht. Nou je voelt hem natuurlijk alweer aankomen de seksuoloog wist niet van het bestaan af en kwam weer met het verhaal dat het tussen mijn oren zou zitten en moest bekkenboden fysiotherapie gaan doen. pff Ja dat help vast wel…. Dat heb ik dus nooit gedaan want weet dat dat totaal niet helpt.

    Toen heeft hij mij doorverwezen naar Prof. Dr. Marcel D. Waldinger hij is neuropsychiater en hoofd van de Polikliniek Neuroseksuologie van het HagaZiekenhuis maar vertelde mij er gelijk bij dat had niet verwachte Marcel waldinger er iets van af zou weten.

    ik toen een afspraak gemaakt met Marcel en eindelijk iemand die wel van het bestaan wat dit soort klachten af weet hij heeft mij toen onderzocht en en zijn bevindingen vorig jaar december waren: - Genitale anastasia

    Adonise ejaculatie

    Dit allemaal ten gevolg van SSRI blijkbaar heb ik een genetische variatie, waardoor de werking van de Prozac

    voortduurt.

    Hij heeft tegen mij gezegd dat dit kort, maar ook lang

    kan duren en in het ergste geval je er je hele leven last van blijft houden, maar daar moest ik niet van uitgaan.

    Ik zit nu aan Requip om te kijken of we het proces van normalisering kunnen versnellen.

    Hij heeft tientallen mensen met ons probleem meegemaakt maar dan wel in zijn 20 jaar tijd dat hij dit werk doet. Het probleem voor hem is dat hij meer mensen met deze klachten nodig heeft voordat hij dit kan onderzoeken. Mijn advies aan jou is om een afspraak bij hem te maken. denk dat we samen sterker staan. tenslote ze zeggen eendracht maakt macht.

    http://www.vroegtijdigezaadlozing.nl/nl/afspraak.html

  • Sanderz

    Ik wil graag reageren op de Post SSRI Sexual Dysfunction-syndroom (PSSD)

    Ik heb seroxat ongeveer 10 maanden geslikt dit is in het jaar 2000 tot 2001 geweest.

    Ik had zeer ernstige last van de bijwerking genitale gevoelloosheid en vertraagde ejaculatie

    Ik heb deze bijwerking per direkt kenbaar gemaakt aan mijn huisarts, mijn huisarts vertelde mij dat deze bijwerking direkt na het stoppen van het medicijn over zal moeten gaan, dat gebeurde echter niet.

    Ik heb verschillende sexuologen bezocht ze kenden dit probleem niet en lieten mij weten dat het probleem tussen de oren zou zitten.

    Ik ben nu 10 jaar verder en er is nog steeds geen verbetering als het gaat om genitale gevoelloosheid en vertraagde ejaculatie.

    Ik had mij er een beetje bij neergelegd en probeer te accepteren zo als het nu is, maar het blijvend gemis van de sexuele beleving heeft grote invloed op mijn welzijn.

    Vandaag las ik op Wikepedia over Post SSRI sexual dysfunction ik was hier nog niet bekend mee http://nl.wikipedia.org/wiki/Post_SSRI_sexual_dysfunction

    Ik heb in de loop van de jaren verschillende oproepen geplaats op forums in de hoop lotgenoten te ontmoeten maar tevergeefs.

    Ik zal het advies van Frankie31 opvolgen en een afspraak maken met Prof. Dr. Marcel D. Waldinger neuropsychiater en hoofd van de Polikliniek Neuroseksuologie van het HagaZiekenhuis.

    Sinds vorige week is er een nieuwe website www.pssd.nl online gegaan voor de doelgroep “Post SSRI Sexual Dysfunction Syndroom”

    Op deze nieuwe website vind je de informatie over PSSD en er is een forum geplaats.

    Ik hoop dat deze website veel bezoekers zal trekken.

    Voor mensen die in contact willen komen met mij kunnen mij benaderen via pb.

  • bertboersma41@msn.com

    zijn er geen forumleden meer, die antidepr. gebruiken en de negatieve gevolgen daarvan ondervinden?

    wakker worden!!!