onvervulde kinderwens met een man met bipolaire stoornis

• Roos

Hallo allemaal,

Ik wil jullie graag mijn verhaal neerleggen.

Ik ben getrouwd met een prachtige man die helaas een bipolaire stoornis heeft. Uit een vorige relatie heb ik een dochtertje van nu 5 jaar. Ikzelf werk bijna fulltime, omdat mijn man volledig is afgekeurd. Hij neemt voor een groot deel de zorg voor ons dochtertje voor zijn rekening wat hij geweldig doet.

Mijn man is een stuk ouder dan ik (ik ben 35) en houdt zijn ziekte door medicatie gelukkig goed onder controle. Ik houd verschrikkelijk veel van hem en hij van mij en heb altijd heel graag een kindje van hem gewild, hoewel mijn gevoel en ratio verschillende dingen zeiden. Hij twijfelde, zoals hij helaas over heel veel dingen vaak twijfelt. We hebben het geweldig met zijn drietjes en met elkaar, hoewel ik altijd een sterke kinderwens bij hem heb gehad. Zelf twijfelde ik dus ook, door mijn baan, mijn best soms zware leven en natuurlijk ons leeftijdsverschil.

Sinds een half jaar hebben we na heel veel praten besloten mijn spiraaltje te laten verwijderen. Dat beslissen heeft alleen al een aantal jaren gekocht.

En nu, nu word ik niet zwanger. Ik heb sterke hormonale schommelingen, merk ook wanneer ik bijv. vruchtbaar ben maar ben dan niet verschrikkelijk bezig met ‘kindjes maken’ en voel me prima in mijn vel. Sterker nog, dan denk ik dat het beter is zo, dat we beter met zijn drieen kunnen genieten en ik het leven alleen maar zwaarder maak.

Maar tegen de tijd dat ik ongesteld moet worden is daar die heel diepe teleurstelling en verdriet. Niet omdat ik op dat moment niet zwanger ben maar het verdriet om de moeite die het heeft gekost om tot dat besluit te komen en het gevoel ‘stil te staan’. Dan zie ik vrouwen om me heen die ineens een baby hebben en 9 maanden zwangerschap hebben doorlopen, terwijl wij alleen maar 9 maanden narigheid hebben om dit onderwerp (op het gebied van andere dingen hebben we het gelukkig heel fijn). Dat maakt me dan intens verdrietig.

Soms heb ik ontzettend moeite met de zware kijk op het leven van mijn man en zou ik graag lichtzinniger willen denken, zeker waar het op kinderen aankomt. En nu het kinderen krijgen niet lukt en ik daar zo verdrietig om ben, betrekt hij alles op zichzelf. Zegt dat er wat verandert is tussen ons. Terwijl ik dat niet zo voel, ik ben stapelgek op hem. Al vind ik het lastig dat ik niet met mijn verdriet hierover bij hem terecht kan.

En vooral de wisseling tussen ‘het is maar beter zo’ rationeel gedacht en ‘ik ben zo verdrietig’ in mijn gevoel vind ik moeilijk om mee om te gaan.

Mijn man zegt dat ik gewoon een kindje wil en eigenlijk is dat ook zo. Feit is alleen dat ik met niemand anders een kind zou willen dan met hem en dat dat rationeel gezien eigenlijk niet zo'n beste keus is. Hoezo verwarrend.

Waarschijnlijk maar beter dat het niet lukt dus. Ik hoop alleen op adviezen hoe ik het beste om kan gaan met mijn bijna fysieke verdriet.

Het voelt soms als rouwen. En daarna geef ik mezelf weer een trap onder mijn kont.

Alvast heel erg bedankt!

• danja

hallo roos.

Ik snap je verdriet,en je mag ook verdrietig zijn!!daar staat toch ook geen tijd voor,hoelang je daar over rouwen mag?Misschien gaat het alsnog lukken?mijn advies is wel,probeer het samen goed/leuk te hebben en samen dingen te ondernemen,jullie houden van elkaar en dat is ook kostbaar…

voor zover ik weet is een biplaire stoornis wel erfelijk…hoe staat je man dan verder in het leven nu?hij is rederlijk stabiel met medicatie lees ik,denk je dat hij gelukkig is?Ik lees dat hij een goede vader is voor jouw dochtertje van vijf….ik snap ook,dat je daar verdriet van hebt dat een kindje van jullie samen tot nu toe niet gelukt is…Geef jezelf niet te snel een schop onder je kont.Het verdriet mag er zijn,geef er de ruimte aan…Maar probeer ook te genieten van wat jullie drietjes samen hebben..is het een idee om met zn drietjes eens lekker er op uit te gaan,even naar een andere omgeving toe?

Sterkte voor jou…

Liefs Danja.

• Roos

Hoi Danja, dankjewel voor je lieve reactie.

Mijn man is zeker gelukkig met ons, zijn gezin. Ik denk regelmatig minder gelukkig met zichzelf en hij ervaart zijn ziekte als een groot gevecht, ziet er eigenlijk geen positieve kanten van. Ik wel trouwens, hij is bijvoorbeeld heel erg sensitief wat zijn ziekte weliswaar in de weg staat maar hem wel een heel mooi mens maakt. Hij neemt zichzelf snel dingen kwalijk, betrekt snel dingen op zichzelf wat het voor mij soms moeilijk maakt om mijn gevoelens te uiten. Want hoewel hij daar uiteraard niet schuldig aan is, voelt hij zich toch verantwoordelijk dat ik me op dat moment ongelukkig voel over de strubbelingen die we op het gebied van wel/geen kinderen hebben gehad.

Soms is het gewoon zwaar, maar je hebt gelijk dat ik ook moet koesteren wat we wèl hebben. Dat probeer ik ook, maar soms steekt het verdriet de kop op en mijn gevecht tegen dat verdriet is soms moeilijk.

We hebben er trouwens over gepraat samen, waarin ik weer heb benadrukt dat ik hem niets kwalijk neem en ook geen oplossing zoek, maar gewoon soms even heel dichtbij hem wil zijn als ik me zo voel. Dat heeft gelukkig wel geholpen.

Maar zo nu en dan zal het wel moeilijk blijven denk ik, ook omdat zijn gevoelens hierover nu eenmaal minder heftig zijn dan de mijne.

Nogmaals dank!

Liefs, roos

• danja

hallo roos.

Graag gedaan,en als je weer iets van je af moet schrijven…kan altijd he….ben de komende tijd misschien wat minder hier…..ben nogal moe…

Neem de tijd voor je verdriet,neem de tijd voor elkaar,het verdriet mag er zijn..het geluk wat jullie samen hebben kan je koesteren…dat neemt niet weg dat dit misschien een verdrietig iets zal blijven,wat af en toe terugkomt…..

oordeel niet over jezelf en je verdriet..en dat geld ook voor jouw partner..En sensitieve mensen,ja zo'n man moet je ook koesteren..hij moet ook niet over zichzelf oordelen..waren er maar meer sensitieve mensen,dan was de wereld wel mooier en deden mensen elkaar niet zoveel aan..!!!!

Ik snap dat het leven met zijn psychische ziekte door hem ervaren wordt als een gevecht….heb zelf ook een psychische ziekte,en ik voel het ook als een gevecht..Sterkte!!

Knuffel van Danja.