Dag Trudy,
Wat moet jij ontzettend eenzaam zijn.
Ik hoop dat er mensen in je omgeving zijn met wie je je verhaal kunt delen.
En als dat niet zo is, bid ik dat deze mensen op je pad zullen verschijnen.
Weet je, jullie relatie is een beetje stereotype:
De man is het “hoofd”, de vrouw is de “nederige volgeling”. De vrouw verzorgt de man, de man denkt dat ie het goed doet door hard te werken.
Waar jij op hoopt (liefde en waardering) blijft uit. Als je erover begint, wordt de man boos, want liefde geven is iets wat hij nooit geleerd heeft en ook niet KAN.
De grootste moeite van de man ligt in het zich kwetsbaar opstellen. Dit durft hij niet omdat hij in werkelijkheid doodsbang is. Een trotse stoere houding is zijn
overlevingsmechanisme geworden. Een houding waar je erg ziek van kunt worden omdat het veel spanning met zich meebrengt.
Als jouw man oprecht wil worden zal hij zijn hele schijnwereldje inclusief zijn vrienden moeten opgeven, want zoals het nu is, stelt het al niet veel voor.
En dat weet hij best. Maar trots is erg hardnekkig. Dat breek je niet zomaar.
Wees niet bang als je “lekker ding” in z'n toestel vindt. Hij probeert z'n waarde te halen uit contacten met andere (jonge? mooie?) vrouwen.
Maar diep van binnen zal hij bang blijven. Dus welke waarde hebben die contacten feitelijk?
Trots is erg hardnekkig. Hij zal je liever van alles naar je hoofd slingeren dan je één keer gelijk geven. Want ik denk namelijk dat je wel gelijk hebt in wat je ziet en wilt. Jij verlangt naar een relatie zoals deze bedoelt is. En dat is ie nu niet.
Wees ook niet bang voor de grootspraak “dan ga ik toch op een flat zitten”. Hij zal pas weten hoeveel hij van je houdt, als het te laat is. Zo gaat dat altijd bij dit soort relaties. Zijn hart zal compleet breken als dit gebeurt, en de angst zal hij dan onder ogen moeten komen. Het zal een hel voor hem worden.
En hij zal spijt krijgen van ieder moment dat hij jou gekwetst, gekrengt of gekleineerd heeft.
Nee, je hoeft je niet weg te cijferen. ik hoop dat je wijsheid en liefde zult vinden om hierin staande te blijven.
Als je gelooft in de God van liefde, bid dan om liefde voor jezelf. En ga handelen vanuit die liefde die er altijd zal zijn.
Ik weet zelf dat God wonderen kan doen in mensenlevens en in relaties. Hij is de enige die jouw man op zijn knieen kan krijgen en de trots kan breken.
Probeer je vandaag niet druk te maken over je relatie.
Verdiep je eens in het kerstverhaal en verwonder je over de grootheid van God. De God die ieder mens op het oog heeft.
Ik zeg het uit ervaring: Hij houdt ontzagwekkend veel van ieder mens.
Toen ik dit aannam in geloof, kreeg ik een verbazingwekkende rust over me, die nooit meer is weggegaan.
Ik wens je een goede kerst toe.