kwetsende(?) verhalen

• trudy

ondertussen ben ik al 22 jaar met mijn man samen. voor ik in beeld kwam ging hij nogal met jan en alleman het bed in. al zijn vrienden waren overal van op de hoogte met wie en hoe en wat hij het heeft gedaan. (in het begin ben ik heel erg bang geweest dat hij aids zou hebben) deze vrienden beginnen al 22 jaar lang die verhalen te vertellen waar ik bij zit. ik ben het nu echt hartstikke zat en het doet me heel veel zeer dat ze het daar steeds over hebben en mijn man er niks van zegt. ik vind het tegenover mij zo respectloos. en 22 jaar zit ik er als een stil poppetje bij om alles weer opnieuw aan te horen. het is toch niet iets wat mij aan gaat. en alles en iedereen zit te lachen om de verhalen want ze gaan altijd alleen over mijn man. ik ben het echt zo zat. ik hou vreselijk veel van hem maar ik kan er gewoon niet meer tegen. ik snap heus wel dat mannen onderling zulke verhalen vertellen maar dat doe je toch niet waar je vrouw bij is. en dat doen de vertellers ook niet. daarom kunnen hun vrouwen vrolijk mee lachen. ik heb nog nooit verteld met hoeveel jongens ik ben gegaan en met wie ik wat heb gedaan. daar hebben we allebei toch geen boodschap aan.

ik weet echt niet wat ik hier mee aan moet. kan iemand mij helpen of advies geven?

• Michel

Beste Trudy,

Ik heb respect voor jouw houding.

Die is heel wat liefdevoller dan die van je “vrienden”

De oplossing voor je probleem is eigenlijk heel simpel.

Wacht een geschikt moment af, en deel met de mensen wat die verhalen jou doet.

Zeg er iets van, stel je kwetsbaar op, dat geeft meestal een heel positieve uitwerking.

Stop ermee dat stille brave poppetje te zijn. Geef je mening, of loop desnoods weg, maar geef een signaal dat jij het er niet

mee eens bent.

Ik vind 22 jaar best lang. Verwacht niet dat je in 1 x de boel kan omgooien, maar ik denk dat het hoog tijd wordt dat je laat zien wat je voelt.