hoi allemaal
eeeven mijn ei kwijt…
na alle feestdagen is ook mijn dochtertje gisteren 2 geworden. zij was heel blij en het was best een gezellig feestje met alle tantes, neefjes en nichtjes…in totaal 20 mensen ofzo….nu heb ik een schat van een moeder (72 jaar), maar ze kan wel vrij dominant zijn.Ze is heel hulpvaardig, maar tegelijkertijd communicatief niet altijd handig en sensitief…dan doet ze gewoon, op haar dominante wijze, haar ding…Daarbij heeft ze 5 klein kinderen. 2 van mij en 3 van mijn zus. De oudste van mij en de oudste van mijn zus zijn wel haar favorieten. Ze is altijd bang die die te weinig aandacht krijgen (wat echt niet zo is) en die geeft ze dus heel veel aandacht. Ze is zelf ook de oudste van 3 en het lijkt erop dat zij zich heeft achtergesteld gevoeld en dit spiegelt naar onze oudsten. Zelf ontkent ze dat ze de oudsten voortrekt en ook het gevoel van achtergesteld te zijn (gewees). Maar dat voortrekken…en de jongeren de schult geven van dingen, levert altijd spanning op. Al veel over gepraat, maar ze herkent het niet, dus weinig aan te veranderen..
Herkent iemand dit? Heeft iemand nog een tip hoe hiermee om te gaan?
En nu mijn schoonmoeder…ook snel het gevoel dat ze wordt achtergesteld…Nu zag ik haar net…vroeg ze of mijn moeder zo'n hekel had aan haar kleinzoon! ?? Want hij had iets verteld aan haar en mijn moeder schijnt over hem heen gekeken te hebben. Tja..kan best…Ze is stokdoof en bovendien kan ze best gedacht hebben…even niet..ga maar naar je eigen oma…ofzo… het was al druk genoeg. Maar ik herken dat ze dat dan niet altijd op een handige manier doet…ze kan die kinderen dan hup hup..gewoon even aan de kant zetten…snel snel en niet heel lief en rustig ofzo….Dus ik vertelde mijn schoonmoeder dat mijn moeder het wellicht niet heeft gezien maar ook soms wel onhandig kan zijn en te dominant. Vervolgens kwam eruit van..want hoe kan dat nou, ze is toch kleuterleidster geweest en moet toch iedereeen aandacht kunnen geven en zij was vroeger ook achtergesteld door haar eigen kleurterleidster en dat deed haar zo'n pijn dit weer te zien….ja hallo….het is toch niet zo heel gek dat mijn moeder niet aandacht geeft aan haar kleinzoon? en ik baal dan dat ik heb zitten vertellen dat ze inderdaad de ene voortrekt…hoewel ze dit niet bewust doet…ik heb dus mijn moeder wel beetje zwartgemaakt…alsof mijn schoonmoeder perfect is?!
Dus 2 vermoeiende schoonmoeders…het zijn allbei best schatten en willen veel helpen. Alleen allebei competetief en snel slachtoffer gevoel..pfff…moet ik ze niet meer tegelijk uitnodigen? Maar ja…dan zit ik de hele dag met visite..of 2 dagen…dat is niet echt mijn ding…In hun sop gaar laten koken? Zullen de kleinkinderen er last van hebben?
Ik vind het veel gedoe….als iemand mij kan vertellen hoe ik hiermee moet omgaan? Ik heb er wakker van gelegen en vond ik niet zo handig van mezelf..;-)
alvast bedankt!!