Dag Deborah,
Dat van die drugsverslaafde is natuurlijk een extreem voorbeeld, het gaat om het gebrek aan eigenliefde en eigenwaarde-besef.
Blijft de vraag - in welke mate het ook voorkomt - als je dit probleem hebt, hoe creeer je dan eigenliefde? Uit iets dat er niet is, kan ik niet iets mooiers creeren. Een drugsverslaafde die bang is, kan uit deze angst geen liefde creeren, het IS er immers niet.
En ik geef u gelijk: het begint met het willen veranderen.
Ik noem het voorbeeld van verslaafde, ik ben zelf ook een genezen verslaafde.
Ik was ooit niets dan angst. En in mij was zeker geen liefde. Laat staan eigenliefde. Ik heb na lang zoeken de bron van onvoorwaardelijke liefde gevonden in het christelijk geloof. Slechts hierdoor heb ik ervaren wat liefde is. Voor mijzelf, en daarna naar anderen. Waar eerst angst was, zit nu liefde. Ik kan u zeggen: dat maakt me nogal tot een ander mens.
Daarom ben ik ervan overtuigd dat - als iemand niet voldoende is liefgehad - hij uit zichzelf niet zichzelf kan gaan liefhebben. Er is altijd liefde, warmte, aandacht etc van buiten nodig. Liefde vereist namelijk een relatie. Alleen kom je daar niet uit, maar dat is mijn ervaring.
Het is een mooi trappetje wat we gemaakt hebben (bij de namen hierboven). Ik laat het even bij deze reactie.
Ik wens u Sterkte en Zegen toe.