Hoi allemaal,
Ik zit een beetje met mezelf in de knoop en ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mijn verhaal te lezen.
Ik durf over mezelf te zeggen dat ik een lief, zacht karakter heb. Ik sta voor iedereen klaar, neem ieder mens serieus en mensen vinden het zo fijn aan mij dat ik in elke situatie zo rustig blijf en geduld heb. En daar hoef ik helemaal geen moeite voor te doen, ik heb gewoon een heel rustig karakter. Maar wat niemand weet, alleen mijn man en mijn dochter: op sommige momenten verander ik ineens een draak en kan ik koken van woede om niks! Ik heb een dochter van 2 jaar en sinds zij kan knutselen en tekenen enzo, merk ik dat ik op knutselgebied niet flexibel ben. Ik merk dat ik haar enorm probeer te sturen tijdens het knutselen. Als zij een schilderij van vingerverf maakt, wil ik het liefst de kleuren bepalen (ik doe het expres niet, maar in m'n hoofd stuur ik haar volgens mij wel) en geef ook aan waar nog een beetje verf moet, er mogen bijv. geen witte vlakjes meer zichtbaar zijn. Ik ben van mening dat je een kind gewoon lekker moet laten aanrommelen, ouders moeten zich daar niet mee bemoeien. Maar het lukt me gewoon niet. Als zij gaat zitten klooien met de stiften, terwijl ik vind dat de tekening nog niet klaar is, voel ik al dat m'n hart sneller gaat kloppen. Als dit dan nog even doorgaat, kook ik echt van woede en heb ik echt zin om alle stiften door de kamer te gooien, echt absurd natuurlijk. Als iets dus anders gaat dan ik in m'n hoofd heb, ontstaat er stress. En dat wil ik niet, maar het gebeurt! Heeft iemand enig idee hoe ik met dit probleem zou kunnen omgaan? Ik wil niet dat mijn kind het idee heeft dat ze zichzelf niet mag zijn en dat ze aan al mijn eisen moet voldoen. Als oplossing zou ik de knutselsituaties kunnen gaan vermijden, maar dat wil ik niet, ik vind gewoon dat ik me moet kunnen inhouden. Maar hoe zorg ik nou dat ik er geen stress van krijg? Echt hoor, als ik dit zo schrijf, snap ik echt niet waar ik me op zo'n moment zo druk om maak. Ook mijn man vindt het grote onzin en vindt dat ik rustig moet blijven. Ik voel me na zo'n situatie ook zo verschrikkelijk en voel me zo schuldig tegenover mijn kind, maar het gebeurt steeds weer dat ik de touwtjes in handen wil hebben. Ik weet dat ik dit altijd al heb, want tijdens m'n studie wilde ik ook altijd alles alleen doen en had ik te weinig vertrouwen in de ander. Maar toen kon ik het omzeilen door dingen gewoon individueel te doen, maar nu word ik er dus mee geconfronteerd en nu kan ik er niet meer onderuit. Ik ben benieuwd wat jullie adviseren.